Thomas skrev:
Har nyligen gått brandutbildning på vårat företag. Fick veta att de flesta bränder börjar i vardagsrummet tätt följt av sovrummet, det brinner minst i hallen.
TV apparaten är den största boven och det har ingen betydelse om den var gammal eller ny.
Dom rackarna ändrar sig ;-)

Sist vi gick "heta arbeten"-utbildningen var det tvättmaskinen som stod för flertalet startade bränder...
 
Vi kör med brandvarnare i varje rum (kändes som en billig livförsäkring), förutom köket. vi hade i köket också, men den satte i gång så fort man stekte något, även när köksfläkten var på för fullt.

/ama
 
GM skrev:
Dom rackarna ändrar sig ;-)

Sist vi gick "heta arbeten"-utbildningen var det tvättmaskinen som stod för flertalet startade bränder...
TV är ett ständigt gissel..Men som sagt ju mer man petar på en knapp ju mer slits den ju...Och många kör ju med manuell avstängning på TV för att spara kräm...
Sen kan man kanske dra den slutsatsen att vi slutat tvätta och börjat glo på tv i större utsträckning:)

Heta arbeten ären kul kurs...4 timmars skräck scenario...sist gick jag den brandskyddsansvarig kurs då va det 8 timmars skräckscenario...
 
mr Z skrev:
Sen kan man kanske dra den slutsatsen att vi slutat tvätta och börjat glo på tv i större utsträckning:)
;D ;D ;D


 
Har totalt monterat sju "trådlösa" brandvarnare, en i varje sovrum + hall och tvättstuga. Om en piper så piper alla sju (utan kabeldragning mellan dem)! Förhoppningsvis kommer jag aldrig att få användning av dem. ;) Kostar runt 500:-/st.
 
JLT skrev:
Har totalt monterat sju "trådlösa" brandvarnare, en i varje sovrum + hall och tvättstuga. Om en piper så piper alla sju (utan kabeldragning mellan dem)! Förhoppningsvis kommer jag aldrig att få användning av dem.  ;) Kostar runt 500:-/st.  
Hej

Vart köpte du dessa??

Tack på förhand
Said
 
Eftersom vi på nära håll har varit med om en villabrand har det hög prioritet hemma hos oss. Vi har också monterat brandvarnare (batteridrivna) i alla sovrum, kök, relax och så har vi en i hallen som är kopplad till samma tuta som villalarmet.
 
Vi har bara två, en på varje våningsplan, strategiskt placerade mitt i huset. Det behövs inte fler. Den som inte vaknar av det ljudet är ändå redan bortom all räddning och skulle inte kunna höra en som satt närmre.
Vi testar dem den förste i varje månad (efter att ha släppt ut katterna).

/EB
 
mmm.. Fördelen med att ha en i varje rum är att du kanske hinner släcka branden eller hindra att det blir brand.. brukar ju komma rök innan eld..

Om man "bara" ska ha brandvarnaren till för att hinna lämna huset innan det brinner upp så är det ju givetvis en annan femma.. ;)
 
4 Brandvarnarnare ihopkopplade genom larmet:
1 Övre plan (Allrum - öppen planlösning)
3 Nedre plan (Pannrum, Garage, Hall)

2 "vanliga" brandvarnare med batterier (ÖP + NP) varav den ena kopplad (trådlöst) till grannen.
 
Min gubbe jobbar just med brand och säkerhet  :D.
Vi har brandvarnare i alla rum + en brandsläckare. ::)
 
Said skrev:
Hej

Vart köpte du dessa??

Tack på förhand
Said
Jag köpte dem på Bauhaus. Fabrikatet på dessa är Joel.
 
EB skrev:
Vi har bara två, en på varje våningsplan, strategiskt placerade mitt i huset. Det behövs inte fler. Den som inte vaknar av det ljudet är ändå redan bortom all räddning och skulle inte kunna höra en som satt närmre.
Vi testar dem den förste i varje månad (efter att ha släppt ut katterna).

/EB
Håller inte med. Man kan aldrig få för många brandvarnare ;)

Med många barn i huset kan man inte bli nog försiktig. Det kan ju exempelvis börja brinna i föräldrarnas rum och om dörren där är stängd dröjer det ett tag innan röken når "den strategiskt utplacerade varnaren" (som förmodligen sitter centralt på våningsplanet).

Risken är (som jag ser det) stor att föräldrarna är medvetslösa när väl larmer ljuder. Vem ska då rädda småbarnen och föräldrarna?

Jag tycker definitivt att man bör ha en i varje sovrum. Har själv (som det står om i ett tidiagre inlägg) valt trådlösa brandvarnare (sju stycken totalt på 2 vån + källare). Det känns tryggt att ALLA larmar om en larmar.
 
EB skrev:
Den som inte vaknar av det ljudet är ändå redan bortom all räddning och skulle inte kunna höra en som satt närmre.

/EB
Ett specialfall dock, men jag håller inte med. Min mor är hörselskadad, och en vanlig brandvarnare kan man hålla mot hennes öra utan att hon hör något.
Utan hörapparater iofs, de tar hon av sig på natten.
Jag har köpt en brandvarnare som trådlöst kopplar till en vibrator under huvudkudden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.