Ha, ja det är gult. Ska sätta in lite ny inredning så blir skåp där senare och nytt handfat så byter det då :)
 
Royen, vad använde du för färg under lacken? Golvfärg? Det såg riktigt bra ut 👍🏼
 
Jag använde midun väggfärg från byggmax faktiskt, asfalts grå. Lite mörkare än jag tänkt mig. Testade med Hagmans golvfärg som egentligen rekommenderades i färghandeln men målade olika delar av golvet med dessa två och de hade ungefär samma hållfasthet enligt mina ganska ovetenskapliga gnugg tester så körde med byggmax som var i bättre kulör.

Utan klarlacken så var bägge två kassa på golv skulle jag säga. Hade slitits väldigt fort.
 
  • Gilla
Zoozaa och 1 till
  • Laddar…
undine
Var det svårt att måla våtrumsmattan? Funderar på att göra samma sak.
 
har du nån närbild på klarlacken
 
Det där med flammigt innan torkning av klarlack känner jag igen från min tid som modellbyggare, man har lackat och gjort mönster (kamoflage t.ex.) och sen lägger på klarlacken, den blir mjölkvit och klumpig. Sen dunstar det ut, flytar ut och blir helt genomklar och hård efter torktiden. Så man måste våga vänta innan man får panik.

Jag ska själv göra detta snart, vad hade du för märke på klarlacken? Och det var Byggmax väggfärg du använde?
Royen skrev:
Så här såg det ut innan min lilla målning


Och efteråt, jag har inget ljust därinne så det blir lite missvisande med kamera blixt osv. Men på det stora hela ser det klart bättre ut och nu med lacken på så blev det också slitstarkt.

Har gnuggat som en tok på ett dolt hörn med fuktigt finger, fuktig trasa och rengöringsmedel men verkar inte påverka lacken så jag skulle säga att det håller bra. Det har inte heller den här klibbiga känslan som folk har rapporterat om, mina sockar följde med ut igen faktiskt .

Jag är nöjd och tror nog det här kommer hålla ett bra tag. Blev lite nervös när jag la på lacken då det såg ut att bli väldigt flammigt men det jämnade till sig bra vid torkning, körde två laget. Finns viss skiftning i ytan på några ställen, osäker på om det beror på lacken eller färgen dock. Så är du ute efter perfekt resultat så kanske detta inte är rätt väg för dig men för 1000kr så är det klart värt att prova.
 
Hagmans Klarlack 1k Använde jag.

Dock ska det nämnas att jag lyckades slå hål i färgen när jag satte in den nya toastolen. Mycket irriterande men var ju lätt att "laga" iaf.
 
Hej, jag är inne på att måla om våran våtrumsmatta precis som du gjort :)
Nu jag det gått några år sedan du gjorde detta. Hur har resultatet bevarats? Har färgen suttit kvar och funkat bra?

Mvh, Cajsa
 
  • Gilla
Huset1909
  • Laddar…
Att måla plastmattan känns som en rent tillfällig och enbart kosmetisk lösning, inte nån gedigenlösning som man kan lita på att det står sig ett antal år.
 
  • Gilla
sebastian82
  • Laddar…
S
Stefan N skrev:
Att måla plastmattan känns som en rent tillfällig och enbart kosmetisk lösning, inte nån gedigenlösning som man kan lita på att det står sig ett antal år.
Men om badrummet inte har några fel så kan det vara ett schysst sätt piffa upp det några år tills budget tillåter en riktig renovering.
 
  • Gilla
sebastian82 och 2 till
  • Laddar…
undine
Stefan N skrev:
Att måla plastmattan känns som en rent tillfällig och enbart kosmetisk lösning, inte nån gedigenlösning som man kan lita på att det står sig ett antal år.
Det är bättre än att måla om och ja, givetvis tills längre fram när badrummet renoveras totalt :)
 
Jag har precis målat en gammal beige våtrumstapet från 70-talet. Använde Beckers våtrumsgrund och målade med grå Beckers våtrumstäck 2 gånger. Nu framträder spik/skruvraderna mer genom att där vissa skruv/spikskallar finns blir det beige markering som syns genom färgen. Vad kan ha blivit fel och vad kan man göra åt det? Ska jag slipa upp och våtrumsspackla?
 
Redigerat:
  • Gilla
TP3:7
  • Laddar…
Kankse så att tapeten drar åt sig och blir lite mjuk av något bindemedel när man målar med färgen?
 
Ja jag vet inte vad som har hänt. Fick rådet av en att försöka med någon kvistlack eller liknande för att slippa slipa ner. Men jag vet inte det kan förvärra saken. Men lutar åt ditt håll då några visar tendens till krackelering runt om. Men varför blir det då bara vid spikhuvudena och inte alla? Som tur och otur är att det bara är i en fjällstuga men lite drygt att åka tillbaka och reparera.
 
Som jag brukar säga. Visst kan man måla på våtrumsmatta, men man kan inte måla på våtrumsmatta.
Vill lite snabbt lägga mig i och rekommendera att ni inte kör T-Röd på våtrumsmatta/tapet.
Inte heller att ni slipar på den med sandpapper.
Då båda sakerna skadar mattan och skadar dess fuktmotstånd.
Kör istället efter tvätt kanske en häftgrund som får bättre fäste mot tapeten och kör sedan våtrumsfärg på den.
Då bara våtrumsfärg inte är ett giltigt tätskikt ( måste ha våtrumsväv och grund , våtrumsgrunden går dock inte att köra på mattan till något bättre resultat ) .
Då trots att man har en duschkabin så har man krav på fullt tätskikt. Sedan behövs inte en kabin som så, våtrumsfärgen klarar all väta.
Sedan så är det bara att vara nöjd med jobbet sålänge det håller. Förr eller senare ( ofta några år senare om man gör ett bra jobb ) så kommer färgen att krakelera och flagna... om den inte gör det är det är det ett rätt bra tecken på att man dödat mattan/tapeten och inte längre har något tätskikt värt att nämna om det skulle bli ett försäkringsärende av något.
Kämpa på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.