Robert63 skrev:
Fortsätt tolka du. Den stora skillnaden mellan dig och mig i det här fallet är att jag inte tror att det har hänt, alternativt att det ligger väldigt mycket annat bakom, då reaktionen knappast kommer sig ur "ingenting". I det fall TS inte trollar så döljer det sig nog en del i berättelsen. Tyvärr verkar det ju lite trendigt att skapa trolltrådar, senast i raden minns jag den osannolika badrumsrenoveringen samt den magiska uppsättningen av tapeten. Nja säger jag.
Jag tycker din inställning är vanlig och fel. Detta är TS tråd, inte grannarnas, och vi har att förhålla oss till den information som ges. Att inte lita på TS blir bara fånigt och ointressant, och om man inte för det kan man låta bli att engagera sig. Detta är ju ingen domstol utan TS fråga till oss om råd. Det finns för övrigt många trådar som utgår från andra sidan av myntet.

Avseende kameraövervakningen så visst blir den olaglig, och det kan man dömmas för. Dock blir bevisningen den fångar ändå laglig. I Sverige bryr vi oss inte om den aspekten av bevisinsamling (som tex i USA).
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
elpaco skrev:
Detta är TS tråd, inte grannarnas, och vi har att förhålla oss till den information som ges. Att inte lita på TS blir bara fånigt och ointressant, och om man inte för det kan man låta bli att engagera sig. Detta är ju ingen domstol utan TS fråga till oss om råd. Det finns för övrigt många trådar som utgår från andra sidan av myntet.
Det har du faktiskt helt rätt i.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
D
Robert63 skrev:
Visst gör det, men att något eskalerar till att gå helt bananas med närmast ett mordhot för en ren skitgrej på så kort tid, är nog ytterst sällsynt, betänk att de är grannar i en brf, de är inga överförfriska främlingar som möts på krogen. I det fall något hänt här så tror jag TS undviker att berätta något av vikt.
Jag vet inte om jag var helt tydlig men råkat ut precis för det. Mindre grej än av TS nämner i tråden.
Samt så är det också en granne i en brf som mordhotat och trakasserat.

Det får mig inte direkt att må bättre när man hör någon säga det är i minoriteten och chansen något ska hända är så liten så antagligen har det inte hänt.
 
D
Vill även tillföra att både gamla och nya styrelsen har blivit hotade och fått skit, när de bara försöker skötta och lösa problem. (kan nämna de är olika grannar så det är inte en och samma person som håller på hela tiden och hotar)
De som sitter i en Brf är ens grannar och det är grannarna som hotar och beter sig illa.
 
Daniel_82. elpaco fick mig att tänka till och jag har insett att jag var fel ute, självklart ska inte vi (jag) agera domare utan utgå från den information som delges. Klokt av elpaco att påminna om detta och jag är inte sämre än att jag kan erkänna att jag agerade fel. Så vidare diskussion i den riktningen lägger jag ned. För att tillföra något så skulle jag i TS kläder notera skriftligt allt som händer, och även polisanmäla händelser likt de som skett. Jag skulle även maila styrelsen varje gång någon gick på mig. Mail för att få det dokumenterat. Poängen med det är att man är betydligt skarpare i sin argumentation i det fall saken kommer till sin spets, och där motståndaren oftast bara har en upplevd och diffus bild att redogöra.
 
  • Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
D
Låter vettigt Robert63, dokumentera så mycket som möjligt. Är inte lätt att få någon vräkt (kanske inte rätt term när det gäller bostadsrätt men ni förstår) så desto mer som är dokumenterat desto bättre. Sedan bra ge styrelsen all info kan misstänka att de som hotat gör samma samt kanske hittar på även om det är spekulation men du har nämnt de har tjatat om din bil.

Undrar vad du tycker om tanken att bytta parkeringsplats om det är möjligt? Tänker i ett sådant infekterat läge du befinner dig borde det vara möjligt att antingen sätta dig överst så fort en annan parkerings blir ledig eller om finns möjlighet bytta med en gång. Blir det problem med nästa bil så har styrelsen agerat och kan då även se att de klagar på fler och inte bara dig. Tänker också att de känner att om de blir av med din bil jämte sig så känner de sig lite nöjdare.

Sedan så känns lite trist att säga men se till att vara försiktig, kanske skära ner lite på renoveringen även om det nog även är andras renovering de skyller dig på, men skulle de då komma ex klagomål på dig och du kan säga till styrelsen med det som har hänt så har du ex inte renoverat på en vecka för att försöka lugna grannen vist svårt bevisa och är väl mycket ord mot ord men om du visar att du ändå försöker tror jag kan ge lite.
Sedan tänk på säkerheten hade kollat i titthålet in du går ut och var uppmärksam när du rör dig vid porten. Lite bättre vara extra försiktig än att något ska hända dig.
 
Under dagen tog min mor som står som ägare till lägenheten kontakt med paret som bor under geom att ringa på dörren, inget svar vid första ringningen men vid andra en halvtimme senare öppnade de. Mannen var precis som i fredags helt rabiat och skrek samma historia om parkering och renovering till mor som han aldrig hade träffat tidigare. Hon upplevde mannen som hotfull och omöjlig att resonera med.

Tills dess att ordföranden som har hand om parkeringar kommer tillbaka står jag på gästparkeringen för att förhoppningsvis undvika fler konflikter. Det kan dock bli svårt då paret återigen klagade på min renovering (till min mor) och påstod att jag i fredags, samma dag som konflikten var stod och slipade väggar kring midnatt. Oklart vilket ljud de har hört då väggarna slipades och målades i november-december och jag hade verkligen ingen lust att renovera efter konflikten...
 
Renovera klart och sälj lägenheten.
 
I TS fall hade jag skrivit ett utkast till brev som styrelsen ska skicka till grannarna där man "begär rättelse", dvs att de ska sluta med sitt osakliga klagande angående renoveringar och parkeringen. Om det inte upphör så kan styrelsen förverka lägenheterna.

http://lawline.se/answers/1145

För att man ska kunna förverka lägenheter krävs det en varning först. Begäran om rättelse är en sådan varning. Om grannarna får en sådan varning så borde det ta den på allvar.

Om man gör det enkelt för styrelsen (skriver brevet, postar det, betalar kostnaden för rekommenderat brev) så borde de kunna skriva på det. De vet ju redan att grannen osakligt klagar på parkerandet.
 
Först och främst - Skriv dagbok, för noga anteckningar över när du är hemma och borta, mellan vilka klockslag du renoverar, och vilka arbetsmoment du utför. En väl förd sådan dagbok är ganska tungt vägande om det blir en tvist där ord står mot ord. Ta även bilder i din lägenhet som visar vad du har gjort, så kan detta i tillägg till dagboken styrka dina påståenden. I slutändan handlar det om att bevisa inte vad du har gjort, utan att dina grannar ljuger.

Vi hade en granne som klagade på oss, till miljönnämnde. När jag vid ett tillfälle begärde ut all information i ärendet från miljönämnden visade det sig att hon hade fört bok på uppmaning av miljönämnden (som ganska omgående insåg vem det egentlige problemet var...). I den fanns noteringar om störning från oss, då vi kunde bevisa att vi inte varit hemma, t.ex. när vi varit bortresta på semester en hel vecka. Vi behövde dock aldrig använda detta. Miljönämnden insåg som sagt var det verkliga problemet låg.

Ni kanske även redan i detta skede ska ta kontakt med hyresnämnde. Man får nämligen inte trakassera sina grannar, vilket är vad dina grannar håller på med. DET är faktiskt grund för vräkning, även från en BRF. Så, ta kontakt med hyresnämnden och börja prata lite med och se om du kan få råd därifrån, framförallt om i vilket skede det kan vara läge för dig att göra en anmälan till dem, samt vilket bevismaterial du bör ha med.

Vad gäller övervakning av parkeringsplatsen, så är det väl som så, att filmen du då får, kan användas som bevis emot en eventuell skadegörare.

Om du har filmat olagligt, och det går att bevisa att du har filmat olagligt, så kan du bli fälld för det. Men filmen är fortfarande giltig som bevis enligt ovan. Frågan är dock bara hur det ska bevisas att det har varit olaglig kameraövervakning, och inte du som stått där och filmat själv ...

Se till att ha något, t.ex. din mobiltelefon, enkelt tillgänglig för inspelning av både ljud och bild, när det ringer på dörren, börjar du spela in redan innan du gör eller säger något. Antagligen öppnar du inte ens dörren framöver, utan frågor genom dörren vem det är. En variant kan också vara att sätta in en dörrkikare med kamera. Så du kan spela in film utan att öppna dörren.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Skulle själv planerat in en veckas semester och gjort renovering, tagit hem vänner som kan hjälpa till, och på så sätt undvikit klagomål. Kan förstå om de blir irriterade om det pågår i ett par veckor, men inte några få dagar.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Att bo i BRF innebär att man ibland har grannar som renoverar, en del har barn och andra har mest bara sex. Renoveringarna är som regel det som stör under kortast period. I TS fall dessutom bara några dagar per vecka. Dvs inte från tidig morgon till sen kväll varje dag sju dagar i veckan under längre tid. Som en hel del stackars Göteborgare kommer att få leva med när de sätter igång att bygga Västlänken.

Det man kan göra, om än inte i TS fall, är att prata med sina grannar och se om det är någon särskild dag eller tid de vill ha tyst. Om man nattar barnen mellan 1930-20 är det ju bra om man inte plötsigt sätter igång slagborren då. Då kan det vara bättre att slagborra 2030 än 1930. Fast just slagborren tycker även jag att man ska försöka använda endast under den tidigare delen av kvällen, helst inte efter 1930 utom i undantagsfall.

Men annars, prata med varandra, och live with it. Det är en flerbostadsfastighet.
Tyvärr går det ju helt klart inte att prata med TS grannar.
 
August Eriksson skrev:
Under dagen tog min mor som står som ägare till lägenheten kontakt med paret som bor under geom att ringa på dörren, inget svar vid första ringningen men vid andra en halvtimme senare öppnade de. Mannen var precis som i fredags helt rabiat och skrek samma historia om parkering och renovering till mor som han aldrig hade träffat tidigare. Hon upplevde mannen som hotfull och omöjlig att resonera med.

Tills dess att ordföranden som har hand om parkeringar kommer tillbaka står jag på gästparkeringen för att förhoppningsvis undvika fler konflikter. Det kan dock bli svårt då paret återigen klagade på min renovering (till min mor) och påstod att jag i fredags, samma dag som konflikten var stod och slipade väggar kring midnatt. Oklart vilket ljud de har hört då väggarna slipades och målades i november-december och jag hade verkligen ingen lust att renovera efter konflikten...
Din mor äger alltså BR som du bor i och renoverar?

Jag hoppas ni har OK från styrelsen om andrahandsuthyrning annars kan de besvärliga grannarna få ut er rätt enkelt.
 
Robert-san01 skrev:
Din mor äger alltså BR som du bor i och renoverar?

Jag hoppas ni har OK från styrelsen om andrahandsuthyrning annars kan de besvärliga grannarna få ut er rätt enkelt.
Nej, det kan de inte. Man har rätt att hyra ut till närstående utan styrelsens samtycke.
 
thomasx skrev:
Nej, det kan de inte. Man har rätt att hyra ut till närstående utan styrelsens samtycke.
Tveksamt...samma regler gäller dvs att man ska ha styrelsens tillstånd eller om dom nekar få hyresnämndens godkännande. Dock kommer hyresnämnden att godkänna det men om inte dessa tillstånd inhämtas först kan en trilskande styrelse använda det emot den som hyr ut.

http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Bostadsratt/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.