Ska byta den gamla spisen med glaskeramik mot inbyggnadsugn och häll. (Ugn är redan införskaffat och kommer att sättas i ett högskåp)

Ugn köpte jag bättre begagnat däremot är jag lite skeptisk att köpa induktionshäll begagnat, tekniken har gått framåt senaste åren och jag vet hur en glaskeramikhäll som börjar bli sliten ser ut.

Nåväl nog om irrelevant information kommer jag bli nöjd om jag köper en ikea häll? Söker man på forumet finns en del gamla trådar där en del är nöjda andra inte, jag kan dock inte utläsa om de skulle vara sämre än andra hällar eftersom det verkar vara lika mycket trådar och åsikter om andra hällar.

Ikea ligger ju fruktansvärt bra till i pris (Smaklig ligger 3295kr, men är det värt den extra tusenlappen för att få bryggfunktionen, blir det en stor zon eller blir det bara två kokzoner som styrs av ett reglage?) Trevlig har jag egentligen redan strykt som alternativ eftersom den saknar boosterfunktion som jag tror är värd prisskillnaden mellan folklig och trevlig. :x

Finns det någon som har färsk erfarenhet av ikeas induktionshällar och kan upplysa mig om vilken ni har och för/nackdelar. Är ni nöjda eller hade ni valt annat om ni valt igen? Även äldre erfarenhet kan vara bra men skriv gärna hur länge sen ni köpte iom. att ikea verkar ha bytt tillverkare etc även om namnen hänger kvar
 
Hej.
Vi renoverade lägenheten och satte in Ikea induktionshäll 2011. Nu kommer jag inte på vad den hette, men den hade en boost funktion.
Vi har hela tiden varit supernöjda, kokar upp vatten i kastrull snabbt och när du ställer om temperaturen så reagerar den direkt.

Idag har vi flyttat och har en vanlig glashäll, sån som bara blir varm, och det är en jäkla skillnad i hastighet.. Riktigt störigt när man är van vid induktion :p
 
Vi har en ikea-häll, vet inte vad den heter men den är 78cm bred och efter att ha tittat på deras hemsida så verkar den vara utbytt. Hursomhelst så har vi använt den sedan juli -15. Vi fick trubbel med att barnlåset gick in och stängde av hällen då och då. Electrolux kom ut och bytte ett kretskort och sedan dess har den fungerat ua.
 
Mao. Byggahus verkar ge sitt godkännande :p
 
  • Gilla
Melle1910
  • Laddar…
Vi fyndade för två år sedan en 80 cm bred med fyra stora zoner och boost på alla. Vi var innan tveksamma till Ikeas vitvaror men priset gjorde att vi inte kunde motstå och det är vi glada för. Vi är otroligt nöjda, i stort sett inga missljud och touch-kontrollerna funkar bra (utom när det är blött). Så är de lika bra fortfarande så är de ett bra köp tycker jag.
 
Aldrig mer vitvaror från IKEA. En platta är fortfarande trasig på vår spishäll, gör iofs inte så mycket eftersom den är så dåligt planerad att plattorna krockar så fort man försöker köra mer än en stor stekpanna/kastrull samtidigt.
 
Vi har inbyggnadshällen Smaklig och inbyggnadsugnen Kulinarisk och dom fungerar som dom ska , inköptes i November 2014.
Hade problem vid installationen av hällen då touch knapparna inte fungerade som dom skulle och hällen inte startade.
Fel anmälde till Ikea och en reparatör från Electrolux kom ut dagen efter.
Det visade sig vara fel avstånd på något bleck under glasskivan och han rättade till detta på plats.
 
Här i vårt nya hus har vi sedan 2010
a) IKEAS ugn Framtid OV3, och
b) IKEAS häll Nutid
Ca 1600 + 3000 = 4600 tillsammans. Det var deras billigaste, då i alla fall.

Och de fungerar ännu, efter mer än fem år, med den äran :)

Hällen är suverän och lättmanövrerad, för det finns inte så mycket onödiga specialfunktioner.
Och inte är det mycket surr och brum heller, inte ens på boosterläge.
Som man visserligen bara använder korta stunder.
Rekommenderas!
 
Har haft Smaklig sedan november/december 2015 och är jättenöjd! Enda som stör mig lite är att den låter ibland när den blir varm, men jag har förstått att det handlar om kastrullen/pannan och inte hällen. Låter inget alla när jag har Le Creuset-kärl på den (helgjutna) men låter när vi använder kastruller som har en botten som inte är gjuten med kastrullen.
 
Tack för alla svar! Både positiva och negativa erfarenheter.

Hur är det med fläktsurr som en del skrivit om tidigare? Tänker på er som skrivit om smaklig, nutid har ju utgått från sortimentet.:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.