Hej,
Jag har köpt en utemöbel i vitmålat trä som jag vill ha på en gräsmatta. För att bättra på oddsen att den inte förstörs av fukten i gräset funderar jag på att lägga på typ plastic padding nedtill på varje ben (ungefär som en vit plaststrumpa).

Att skrapa färg och måla om varje säsong vore för omständigt.

Har någon gjort något liknande, eller kanske har erfarenhet av att plasta in och vet vad som är görbart och hållbart?
 
Känns spontant som en dålig idé, skulle ju stänga in fukten än mer.
Skulle nog satt en platta under av något som skydda mot repor och fuktinträngning underifrån,
Bara en tanke :)
 
Det ser så charmigt ut med vita trädgårdsmöbler på gräsmattan! Men vill du inte årligen underhålla möbelfötterna får du göra som Kaboff rekommenderar eller avskärma ett område med tex grovt singel. Jag har 2 rejäla vitmålade fåtöljer från trettiotalet som jag har ståendes på gräset. De tas ut först till sommaren (och in tidigt på hösten) och benen torkas och målas om varje vår. De är tillverkade i kärnvirke. Tror näppe nygjorda trädgårdsmöbler håller så länge.
 
Ja själva bilden med vita möbler på gräs är ju idyllisk. Dock är det rätt gissat att dessa nyproducerade möblerna inte är av kärnvirke utan tvärtom misstänkt lätta att lyfta.:D

Min tanke med att plasta är att det inte ska finnas utrymme för fukt att nå ändträt men det kanske är att hoppas på för mycket?
 
En bit offervirke under fötterna som du kan byta när den blivit dålig. Gärna rejält oljedränkt innan montering.
 
Skall man lyckas skydda trä med plast är hemligheten att det är helt tätt eller öppet åt något håll. Har du plast på ändarna så är det ingenting som hindrar fukt från att komma in bakom plasten uppifrån. När det händer är plasten bara skadlig eftersom den hindrar att träet torkar. Ännu värre blir det när det blir sprickor i plasten efter några år. Skippa plasten och ta in möblerna på vintern. Det kan hålla i många år. Speciellt om du målar om dem med några års mellanrum. Skall du inte flytta möblerna ofta går det att ställa dem med benen på brädlappar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.