Hej!

Jag håller på med att skissa lite på en tillbyggnad på vårt hus. Bland många alternativ finns ett med motställda pulpettak som hamnar i lite olika nivå. Tanken är att bygget ska vara ca 4,8 x 9,9 meter och de båda pulpettaken skulle hamna så att det ena har en spännvidd på 3,83 m och det andra ca 6 meter. Öppet ändå upp, så vanliga takstolar, som jag känner mig hyfsat hemma på, är inte ett alternativ. Olika lösningar med balkar lär ju vara det troliga, men jag har en fundering som någon kanske kan svara på. Skulle det funka att lägga som bärlinor på tvärsen, dvs 4,8 m långa med ett cc på 60, och sedan lägga takbalkarna ovanpå dessa? Min tanke är att det inte skulle bli så tokmycket last att ta upp längst upp med den lösningen, men jag vet inte om det är ett fungerande alternativ. Anyone?

/Per
 
Hej!
Det finns redan "färdiga" lösningar för detta. Jag tycker du skall prata med en konstruktör, så ni kan räkna på snölast, vinklar och typ av isolering.
Det kostar inte så mycket alls och resultatet blir roligare. Även om du skall utföra arbetet själv så har du ju inköpslista, ritning och underlag till bygglovet i ett och samma dokument.
Det är lätt att man slår knut på sig själv i alla vinklar, köldbryggor, lösull, daggpunkter, tätskikt och ventilationens vara eller icke vara.
Lycka till!
Posta en bild på resultatet :)
 
Tack! Jo, det är ju där man landar, men det är ju hyfsat kul att räkna, rita, tänka... Sedan hamnar hälften på skam iaf när konstruktören sagt sitt. :)

/Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.