Hej,
Jag bor i ett välisolerat hus (om- och tillbyggt för ett par år sen). Huset är utrustat med nya fönster. På fönstren som vätter mot sydöst bildas det ibland kondens nattetid som försvinner när det blir morgon/fm. Jag är medveten att det beror på "litet värmeläckage genom fönstret och kan uppstå när det är placerat i ett oskyddat läge i byggnaden (utan avskärmande buskar eller träd framför, inget takutsprång, placering långt ut i fasaden), eller i ett läge där luftfuktigheten är mycket hög. Kondensen uppstår som regel på natten och försvinner under morgontimmarna (källa: litet värmeläckage genom fönstret och kan uppstå när det är placerat i ett oskyddat läge i byggnaden" (källa: http://mockfjards.se/kundservice/vanliga-fragor) MEN så på ETT av fönstren som vätter mot sydväst bildas det också kondens, som ibland fryser till iskristaller, denna kondens försvinner inte på samma sätt som på de förstnämnda fönstren.

Min tanke är att det blivit något fel vid insättningen av detta fönster, ex med drevningen. Snickaren som installerat fönstren tror att det beror på att jag inte har någon värme på elementet under detta fönster. Det har jag inte heller på elementet under ett annat fönster som vätter åt samma håll, ändå bildas det inte kondens där.

Vad säger ni gott folk, teorier och tankar kring detta?
Tack på förhand!
 
Hej!
Det är en hel vetenskap runt det du beskriver.
Men det är inget fel på det fönstret. Det beror troligtvis på yttre omständigheter. Nattutstrålningen kanske tar mest på detta fönster av någon anledning tex?
Det kan räcka med att du har en sten liggandes under ett fönster för att ändra egenskaperna i kondensen. (Stenen värms under dagen och strålar lite på natten så daggpunkten förflyttas just vid det fönstret.
Njut av att du har ett energieffektivt hus istället och försök inte hitta en massa "fel" som oroar i onödan. Som villaägare finns det tillräckligt med saker som kan gå sönder. Så ett tätt fönster är det sista som skall oroa dig :)
 
  • Gilla
Riggvägen och 1 till
  • Laddar…
M
Jag bytte 3 st fönster för 2 år sedan. Dessa 3 har ganska ofta kondens på sig på utsidan, imorse var det frost på dom. Håller 23gr inne och det sitter radiatorer under varje fönster. Detta är absolut inget fel utan precis det som beskrivs. Fönstren idag är så energieffektiva att inomhusvärmen har svårt att värma bort kondens och frost.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Det är nog mycket vanligt på nya, "enerieffektiva" fönster med argonfyllning.

Se här: https://www.byggahus.se/forum/fonst...gonfyllda-fonster.html?perpage=15#post2131193

Huyruvida om det kondenserar på fönstret eller inte beror mest på hur "öppet" det är mot världsrymdens kyla, dit värmen strålar ut. Skillnaden kan bestå i allt möjligt, som Bamyl skriver.
Vanligast är nog att träd skymmer sikten upp mot himlen, eller att takutsprånget skuggar.
Om det sedan bildas rimfrost av kondensfukten beror ju på den omgivande lufttemperaturen.

Se det i stället som positivt att fönstren är välisolerade (y)
 
Tack för era svar! Det fönster jag nämner ser INTE ut på samma sätt som de fönster där det bildas kondens pga energieffektiva fönster som vetter mot himlen utan skyddande träd och buskar. Jag har 5 fönster där sådan kondens bildas och försvinner när solen går upp (finns ex info om detta här: http://www.energifonster.nu/sv/fakta/kondens-pa-fonster.aspx). Det fönster som avviker är åt ett annat håll, kondensen försvinner inte på morgonen, det är ibland iskristaller på glasets utsida. Vad kan det bero på?
 
Frågan är om inte isoleringsivern gått för långt? Har även hört folk som får is på utsidan av fönstren...

Eller en jämförelse med personbilar, där man minskat "friktionen" i motorn genom att sätta sämre kolvringar och ha mindre oljevolym, så man kommer ned pytteliiiite granna i förbrukning, men istället måste man fylla på olja av specialkvalite som är svindyr - och är man inte med och gör detta så blir oljenivån låg och motorn rasar... Eller för all del många nya hybridbilar, det finns ingen ekonomi i dem då de är så mkt dyrare i inköp. (detta gäller den normala föraren,inte den som kör 10.000 mil/år).

Det gäller att veta när det inte lägre är ekonomiskt att "spara"... I fallet fönster har jag hört att "våra" svenska energifönster är onödigt dyra, hade man valt något sämre (den standard man har i resten av europa) hade de varit mkt billigare och totalbesparingen blivit bättre. Men då är det kanske svårare att sälja på folk fönstren, om man sparar mindre (men förlorar med vid inköpet).

Att montera fönstren djupt in i fasaden, och på insidan inte ha nån nisch må vara tekniskt bra, men enligt mig inte så snyggt. Så det känns som en dålig lösning för att spara några kr per år i värmekostnad. För nya fönster ska ju vara underhållsfria, så av den anledningen borde de ju tåla att sitta i liv med fasaden?

Kanske kan dessa trådar få folk att välja fönster utifrån totalekonomi och utseende, alternativt renovera sina gamla fönster som troligen är det mest ekonomiska och för äldre byggnader det i särklass snyggaste alternativet.
 
En tanke är att det är lite olika på insidan, vilket kan påverka hur mycket värme som "strålar ut".

Olika djup på fönsternischer, olika temperatur på radiatorerna, olika gardiner, rullgardin, fönsternischbelysning...

Svårt att peka på något särskilt, när vi inte vet hur det hela är arrangerat.
 
Det slår mig att du verkar tro att detta är dåligt sett ur isoleringsprestanda. I själva verket är det ju precis tvärtom. Fönstret isolerar så bra att värmeläckaget innifrån är så litet att det inte ens räcker för att smälta frosten på utsidan.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Byt tillbaks till hederliga 2 glas fönster så är problemet löst!, folk byter till 3 glas superduper fönster, värmepump, tilläggsisolerar.mm på gamla hus, vad man inte fattar är att den lilla kostnaden som ev sparas in på energiförluster tas oftast igenom med råge av dålig ventilation, mögel, dålig inomhusklimat.mm. Sluta med att försöka få era gamla hus till av vara ett passivhus...det funkar inte i Verkligheten!!!
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Marre666 skrev:
...3 glas superduper fönster, värmepump, tilläggsisolerar.mm på gamla hus ...
fast nu var du väl väl snabb... just värmepump är ju det som lönar sig mest av allt i gamla hus, följt av isolera vinden i rimlig omfattning och se till att fönstrens lister är underhållna... i övrigt håller jag med, vinsten på energibesparingen äts upp med råge av alla problem man får plus att man aldrig får payback på fönsterinvesteringen, man måste byta fönster igen innan man hunnit spara in kostnaden att byta fönster...
 
Tack KnockOnWood för att du försöker besvara min fråga!
KnockOnWood - absolut inte.

Till flera: Nu hade jag en konkret fråga, det är den jag ber om att få svar på, inte skapa en diskussion om huruvida välisolerade / passivhus är bra eller inte, huruvida två lr treglasfönster är att föredra och val av värmesystem.

Frågan var och är varför ETT fönster skiljer sig från de andra. Idag exempelvis, ca tre minus, ingen kondens på de fönstren där det brukar vara kondens. Bara svag kondens och några iskristaller på just det aktuella fönstret som jag frågar om. Frågan är vad det kan bero på. Tankar och idéer kring detta mottages tacksamt :)!
 
Det är ju svårt att svara på utan mer information, jag tycker att du har fått bra svar. Det kan antingen bero på något invändigt - annan rumstemperatur, rullgardin, annan typ av vanlig gardin, fönsterbelysning, blomarrangemang, prydnadssaker mm. Utvändigt- väderstreck, markbeläggning, monteringshöjd, våningsplan, träd, buskar, andra byggnader.
Det beror inte på att det är felmonterat. Om du ändå vill testa den teorin så hyr en värmekamera och titta över fönstren.
 
Jag jämför det aktuella fönstret med tre andra åt samma väderstreck. Ett på samma våningsplan. Samma inomhustemperatur. Likadana rullgardiner. Invändigt likadant. Möjligen att det kan vara ngt utomhus isf som skiljer sig. Däremot är det isf mer skyddat på det fönster där kondens uppstår än på det andra. Jag kan tyvärr inte komma ifrån känslan att ngt är fel men jag kan ju ha fel!
 
JohanLun skrev:
fast nu var du väl väl snabb... just värmepump är ju det som lönar sig mest av allt i gamla hus, följt av isolera vinden i rimlig omfattning och se till att fönstrens lister är underhållna... i övrigt håller jag med, vinsten på energibesparingen äts upp med råge av alla problem man får plus att man aldrig får payback på fönsterinvesteringen, man måste byta fönster igen innan man hunnit spara in kostnaden att byta fönster...
Absolut värmepump är kanon ( har bergvärme själv och hus från 1956) , bara man ser över ventilationen och skyddar murstocken från fukt.mm. Det var själva kombination som jag menade och som många gör fel.
 
Hej Anna.
Jag vet inte riktigt vad du vill ha för svar?
Alla som har svarat dig har sagt samma sak. Fysik är väldigt komplext.

Jag fick samma sorts fråga för en tid sedan. Då handlade det om varför grannen måste ha rökgasfläkt på sin kamin när vi inte behövde det. Fast skorstenar och kaminer är identiska och husen ligger intill varandra.
Han ville så gärna hitta en syndabock och skyllde på sotaren och byggaren. Det visade sig sedan att varm luft från åkern stiger närmre hans skorsten än vår, vilket gav sämre tryckförhållanden.
Bara ett exempel på hur komplext fysik är.


Det känns mer som att du vill hitta en syndabock..
Så om vi vänder på frågan istället: Har du dålig erfarenhet av din installatör?
Ta dit en glasmästare och be dem kika på fönstret.
Jag tror inte att någon här kan ge dig mer råd än kvalificerade gissningar, då vi inte vet några miljöförutsättningar.
Så är du osäker och vill bli av med "den där känslan" anlita någon som kan kontrollera monteringen.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.