K
Hallå på er.

Nu har jag läst många av de trådar om olika NAS-lösningar.
Jag velar fram och tillbaka och behöver er experthjälp.

Jag har några saker jag skulle vilja att den klarade av.
-köra schemalagd backup från MacBook pro
-köra backup till någon offsite
-köra plex (helst transcoda till iPhone/iPad)
-fungera som NVR för 3-4 IP-kameror.

Allt punkter skulle jag vilja ha en egen disk till. Så en NAS med 4 platser behövs.

Så om en färdig Nas-lösning skulle klara allt det samtidigt låter det som att det blir väldigt dyrt.

Alternativ 1
Jag funderade på att köpa en billigare NAS typ Synology ds-215j och köra min egen backup på en disk och en kompis offsite backup på den anda.
Plus köpa en typ Synology ds214play/ds216play eller Qnap Ts-251+ för att köra plex från ena disken och nvr på den andra

Alternativ 2
Är att köpa en HP ProLiant microserver gen 8 Entry för 2000:- på Dustin nu i helgen och hoppas att den klarar av att köra allt om man trycker in mer minne.

Helst skulle jag vilja att min egen backup bara hade lokal åtkomst, men det kanske inte går att lösa om den andra disken som ska köra offsite måste ha åtkomst till internet?

Jag har hundra frågor men försöker läsa på så mycket som möjligt.
Vore skönt med en färdig lösning men jag har begränsad budget (första alternativet är lite i dyraste laget)

Jag har väl lite koll på datorer så jag tror jag skulle fixa att tex sätta upp FreeNAS på microservern efter att ha läst på.
Även om mitt intresse och kunnande om datorer minskat drastiskt sen jag köpte en MacBook för 7 år sedan. Blev inte så mycket meckande med varken hårdvara eller programvara efter det. :)

Så hur skulle ni gjort?
Kan jag komma undan med en billigare 4-diskars NAS, typ Qnap Ts-431 eller Synology ds416j om jag struntar i att köra transcoding till iOS-enheter?

Tacksam för hjälp
 
Hur jag skulle gjort har du ju läst i en annan tråd, så köp inte en hp, köp två!
 
K
Hehe. Jo tack. Men nu är inte två HP ett alternativ för mig. Blir för dyrt till inköp plus att strömförbrukning blir lite för hög.

Men hur tror du att en klarar av allt det jag vill?

Backupen är mest foton/video och bör egentligen bara köras när jag tankat över från kamerorna.
Plex kör jag väl någon gång i veckan men oftast till LG-Tv'n där ingen transcoding behövs. Sen vore det en bonus om det går att köra det på paddan ibland.
Övervakningsstationen ska klara att lagra material från 3-4 kameror varav 2 bara körs när det är larmat. Sen gärna att man kan gå in i någon app å se kamerorna live där.

Om jag inte missminner mig har du koll på kameraövervakning också MathiasS :)
 
Jag tror att burken orkar allt du vill göra, lite osäker på nvr-delen, beror nog på vad du ska göra där. Det jag tycker blev meckigt var just offsite-backup, men ska du bara trycka upp lite data till någon molntjänst så funkar Crashplan med freenas.
 
K
Tack för svaren. Det låter ju bra det där. Det blir nog en beställning ikväll. :)

Å är det isåfall någon som har bytt ut sitt 4gb-minne som följde med HP proliant generation 8 till 2x8gb och har ett extra 4gb till salu?

Köper nog några WD red 1tb som var billiga på Dustin för å komma igång. Varken nvr-delen eller plex-delen kommer behöva så mycket mer. Men utan att ha haft tid å kolla upp mer hur det funkar med FreeNAS, crashplan eller blueiris, ska man köra alla under ex Windows 7 på en liten ssd-disk? Eller räcker det med att köra operativsystemet å programmen på USB 2.0-sticka?

MathiasS skrev:
Jsg kanske behöver en tredje server?
Skillnad från 0-1 microserver är stor, men från 2-3 är ju nästan ingen skillnad alls ;-)
 
Excel
Freenas är baserat på freebsd, dvs det är ett operativsystem med nas-funktioner ovanpå. Vill du köra det på win får du köra det virtualiserat och det kanske inte är det bästa alternativet.

Det kanske är ett rimligare alternativ att skippa freenas och bara använda windows funktioner för fildelning. Det kommer man rätt långt med.
 
K
Ok.

Fick tips från annat håll att prova Xpenology. Så nu verkar det ju finnas ett par alternativ som kan funka för mig. Det jag bekymrar mig mest för är ljudnivån. Läste att det är en hel del krångel för att få ner hastigheten på fläkten (om man ens lyckas) om man inte ska köra RAID, vilket jag inte ska...
Tanken var att det ska stå i ett gästrum/arbetsrum, men jag är inte så sugen på att behöva stänga av den om man har besök.
Ett alternativ är att ställa ut den i garaget å dra igenom en fiber med konverterare för att minska risken vid åsknedslag.
Men det känns sådär att backupen står i garaget, även om det är larmat.
 
Tjenare!

Vad föll ditt val på är ute efter något liknande, inspelning av 2-3 kameror ej trådlösa.. Backup av bilder filmer från mobil, dator. Och sen någon bra media funktion för uppspelning av filmer mm på surfplatta, dator.

Hade varit sjyst med ett svar då det börjar bli dags för inköp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.