Hej.
Jag håller på att bygga om i stugan. under tiden vi har byggt har vi bytt kablar i 6 rum. totalt får den nya centralen 12 vägguttag och 6 taklampor (3 av rummens taklampor är led) och 1 uttag till motorvärmare och eventuellt 3 fas 16 ampere uttag.

Centralen ska dras från ute skåpet. och få en separat säkring där. kabellängden mellan skåpet och centralen kommer vara ungefär 15m. Allt från centralen är draget med 2,5kv

Jag ska absolut inte koppla in det själv. blir elektriker men tänkte inhandla material själv och dra fram det till respektive skåp själv.


Så min fråga nu. hur Stor kabel i kvadrat behöver jag? och hat ni tips på bra sidor att handla ifrån?

MVH Henrik
 
Har du haft kontakt med en elektriker innan du började kabeldragningen? Om inte kan det bli svårt att få en elektriker att koppla in det du dragit.
Normalt drar man 1,5kvmm för uttag & belysning inne, det är nästan bara till vissa uttag i kök, ute & garage som man drar 2,5kvmm.

Om du med "skåpet" menar mätarskåpet så är det 5g6 som gäller, men där om nått gäller det att ha kontakt med elektrikern som ska göra jobbet innan du köper (& drar) kabeln.
 
Jag skulle dra 5g6 mm2 det är vad man drar som "standard" i villor/lägenheter.
 
Jodå. Elektrikern som ska koppla in allt har beskrivit hur jag ska dra allt och kontrollerat att det blivit rätt. Okay. tack för svaren.

MVH Henrik
 
Fungerar det lika bra med 4x6 + 6mm2 ?
 
Jo det gör det men det brukar bli både billigare och mer lättarbetet med 5g6.
 
Jag blir lite trött här. Ingen här på forumet kommer kasta skit på dig för att du ska koppla din central själv, så säg att du ska göra det så att du kan få hjälp på rätt sätt.
Det är liksom inte trovärdigt att din elektriker skulle ha beskrivit hur du ska dra allt, men bara glömt att nämna vilken kabel du ska använda för den viktiga delen.

Ditt sista inlägg, hur tänker du dig då? Ska du dra en 4G6 och sedan en lös FK / EK parallellt? Det låter inte som någon bra ide. Skaffa rätt material istället.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Okay. då beställer jag en sådan. Mvh Henrik
 
tommib
PatrikJo skrev:
Ditt sista inlägg, hur tänker du dig då? Ska du dra en 4G6 och sedan en lös FK / EK parallellt? Det låter inte som någon bra ide. Skaffa rätt material istället.
Eller så ska TS dra en EKKJ som väldigt ofta benämns 4X6+6 eller 4X6/6 eftersom den har en jordfläta som används som PE. Som är en helt korrekt kabel för sammanhanget...
 
  • Gilla
Säkäreve och 2 till
  • Laddar…
Nej. jag kommer inte koppla min central själv. och absolut inte i något elmätarskåp. Jag har inte kopplat en enda uttag. eller lampa endast dragit kabel som han beskrivit. Han kollade i höstas och gav mig prisförslag på att installera allt om jag gör kabeldragningen själv. anledningen att jag gör mycket själv är för att det är en stuga och jag försöker komma billigt undan. han sa med all säkerhet vilken kabel jag skulle använda mig av men det är ingenting jag kommer ihåg. och det brukar vara bra svar man får här så jag brukar fråga. Så jag är hemskt tacksam för alla svar.

Nej. kommer inte dra parallellt. endast en kabel som benämns 4x6 + 6mm2 .Är hemskt tacksam för svaren jag fått och kommer att köra med 5g6.
 
  • Gilla
Pirre77
  • Laddar…
Leta efter N1XV eller Aceflex, båda kablarna är billiga och likvärdiga.
 
tommib skrev:
Eller så ska TS dra en EKKJ som väldigt ofta benämns 4X6+6 eller 4X6/6 eftersom den har en jordfläta som används som PE. Som är en helt korrekt kabel för sammanhanget...
Noterar!
Ber om ursäkt för en rätt risig ton i det där inlägget, jag skyller ifrån mig på brist på koffein.

Men om det nu är en elektriker som trots allt ska koppla in det här, så tycker jag ändå det är bättre att fråga honom om vilken kabel som borde användas. Det är ändå hans ansvar att det är rätt.
 
  • Gilla
Litus
  • Laddar…
Kabelarea beror på hur mycket du tänker avsäkra med.

1,5mm2 = 10A, 2,5mm2 =16A osv

När vi drog ut till undercentral för garage/tvättstuga drog vi bara 2,5mm2 och avsäkrade med 16A i huvudcentralen men det var en nödlösning pga att det inte fanns tillräckligt plats befintliga rör mer än 2,5mm2 annars hade jag ledigt gått upp bara för att slippa göra om det om man måste, nu lever jag med risken att vara tvungen att riva massa för att byta mattning till undercentralen om jag behöver mer kräm.
 
@Cicaro, ja det beror på vad kabeln kommer att vara avsäkrad MEN eftersom TS skrev att kabeln ska gå från skåpet (oftast underförstått mätarskåpet (där av min kommentar ang skåpet)), från ett mätarskåp/mätartavla så är det standard att dra antingen 3X10/10, 4X6/6 eller 5G6 även om man bara abonnerar på 16 A huvudsäkring, anledning är att man kan abonnerera på 25A.
 
@demmpa

Sant! Jag tolkade TS lite annorlunda, dvs att det skulle dras från en huvudcentral som satt i ett uteskåp eftersom det skulle få en egen säkring där (har sett den lösningen där det är flera hus på samma gård; ett uteskåp med säkringar för inkommande och sen har varje hus tre säkringar; en för varje fas)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.