P
Börjar bli dags att fundera på taket i nya köket. Vill helst ha släta tak då det passar huset bättre än kortplank. Tror ni det kommer att hålla med det i ett trähus utan att det spricker i skarvarna?
Tänkte använda dessa http://www.bauhaus.se/norgips-plan-13x900x2400mm.html skruvad på 46x70 reglar för att få plats med kopplingsdosorna till spottarna, råspont i hela taket idag.
 
Vi har satt gyprocs motsvarighet i hela huset. Målaren ville att skivorna skulle sitta uppe en tid innan spackling för att ev fukt skulle torka ur. Använde sedan pappremsor och det har inte spruckit på det halvåret det suttit uppe iaf.
 
P
Låter lovande. Har en kompis som är målare så han kommer att hjälpa mig med all spackling i hela köket och han använder alltid pappremsor.
 
De släta gipstak som jag har spacklat och målat håller.
De släta gipstak som målaren spacklade och målade har spruckit.

:)
 
P
Det är nog skillnad på målare och målare :)
 
Ja tyvärr...
 
P
Ger upp det där med specialskivorna då ingen bygghandel verkar ha dem hemma och till vettiga pengar. Kör på vanlig väggips men frågan är om glesen ska ligga tvärs eller längs med skivorna och vilket cc avstånd.
 
cc ska vara 30 eller 40 cm

Jag skulle sätta skivorna längs med glesen (det är vad cc ovan är tänkt för). Om rummet är så stort så att det behöver skarvas även på kortsidorna så skulle jag ha kortlat där, men se om du kan undvika det, finns skivor som är 3m långa.

edit: var gäller kortlingarna så skulle jag ha fuskat genom att bara lägga dit kortlingar innan nästa gipsskiva som skruvas bara i gipsen, om du förstår vad jag menar...
 
Redigerat:
P
Rummet är L format men ca 360x560 och 510 på den kortare biten. Får köpa hem lite mera gles då jag hade räknat på att sätta den på tvären (360) med cc 40 för Planum skivan. Frågan är hur skivskarvarna ska ligga förskjutna eller i linje med varandra som det är för Planum skivan.
 
Peter_K skrev:
Ger upp det där med specialskivorna då ingen bygghandel verkar ha dem hemma och till vettiga pengar.
Fick åka till Västerås idag och hämta 25 stycken skivor, va närmsta ställe som hade. Tycker dock det är värt det då dom e kanonbra att jobba med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.