image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej. Har ett 10år gammalt soffbord av massiv ek som jag tänkt göra i ordning ytan på. Vet ej om det syns så bra på bilden men på ett ställe är där ca1mm bred och 30cm lång spricka som är utfylld med något.
Finns det nåt som är lämpligt att fylla ut detta med? Tänkte krafsa ur det gamla och fylla i med något, men vad? Vanligt spackel känns inte rätt här.
Tänkte slipa skivan med excenterslip och sen olja den.
 
M
Mja bra blir det nog inte oavsett.
Men jag kan tänka mig att sågspån och trälim kan utgöra en ganska bra ersättare till spackel. Slipas när det har torkat.

Ta en bräda, gör ett spår i den och testa där först.
 
Fräs ett bredare spår och lusa i en ny bit som du sen hyvlar/slipar in med resterande.
 
jonko skrev:
Fräs ett bredare spår och lusa i en ny bit som du sen hyvlar/slipar in med resterande.
Känns ju som ett lite större projekt än jag tänkt mej då jag inte är finsnickare.
Vad tror du om lim och sågspån?
 
Epoxi fyller sprickan men är genomskinligt. Ibland är det snyggare att inte försöka dölja. Sågspån och lim tycker jag personligen ser ut som... Ja sågspån och lim.
 
Ser ut som en stavlimmad skiva. Kan du ta isär skivan, rengöra ytorna i sprickan och limma om, med ordentliga limknektar?
 
Jo det är nog stavlimmat. Och rätt sätt att fixa detta på är väl som ni skriver Jonko och Thomas. Men jag är inte så sugen på att göra så stor grej av det.

Hittade detta här hemma. Nåt som svärfar tog hit när vi byggde huset för 6år sen. Den är öppnad så antagligen för gammalt. Men går säkert att skaffa en ny. Är det nåt ni har nån erfarenhet av? Låter ju som att det skulle funka att "fuska" till det med.
Är inte ute efter 100%ig finish, mer att jag vill bli av med sprickan!!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
katos skrev:
Epoxi fyller sprickan men är genomskinligt. Ibland är det snyggare att inte försöka dölja. Sågspån och lim tycker jag personligen ser ut som... Ja sågspån och lim.
Jag tycker jag tar fått rätt bra resultat, men då tar jag ganska lite lim så det blir ganska torrt.

Men som sagt, vi gillar ju olika och därför rekommenderade jag att testa på en annan bit först.
Blir långt mycket snyggare än spackel i alla fall :)
 
Det finns ju plastiskt trä att köpa. Om du skall slipa och göra iordning så kan du köpa en tub med ek och lägga i. Annars lite fina eksågspån och vanligt vitlim är alldeles utmärkt som de skrev tidigare.
Om det hade varit ett riktigt gammalt bord så skulle jag låta sprickan vara. Slipa upp och behandla med vaxolja.
 
Redigerat:
bamyl skrev:
Det finns ju plastiskt trä att köpa. Om du skall slipa och göra iordning så kan du köpa en tub med ek och lägga i. Annars lite fina eksågspån och vanligt vitlim är alldeles utmärkt som de skrev tidigare.
Om det hade varit ett riktigt gammalt bord så skulle jag låta sprickan vara. Slipa upp och behandla med vaxolja.
Ok. Men det där "träfiller" jag tog foto på då? Är det inte nåt liknande?
Nä bordet är ca10-15 år gammalt så nån spricka där känns inte naturligt.
Rinner ju bara i massa grogg å grej då 😜 :p
 
jordraketen skrev:
Ok. Men det där "träfiller" jag tog foto på då? Är det inte nåt liknande?
Nä bordet är ca10-15 år gammalt så nån spricka där känns inte naturligt.
Rinner ju bara i massa grogg å grej då 😜 :p

Ja det är något liknande och blir säkert helt ok. Allt handlar om vilket resultat du är ute efter, vill du ha det perfekt ta isär och limma om eller fräs i en ny bit vill du ha bort sprickan och att det ser helt ok ut så kör på med fillern.
 
Om du bara är ute efter att fylla sprickan är det du visar ok eller lim och sågspån. Men det kommer att synas, så länge du kan leva med det så funkar det.

Annars är det enda rätta att dela bordet, hyvla och limma om. Möjligtvis om det går att få ner någon träkil och sedan hyvla ner det.

Edit: Doh! Så blir det när man är långsam på att skriva...
 
Redigerat:
Får nog bli å köpa en ny tub sånt å klena i. Har jag levt me den sprickan dom sista 7-8 åren kan det ju inte bli annat än bättre i alla fall.
Har inte riktigt möjligheter och tid att göra det så grundligt som ni beskriver här.
Men tack för råden!
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Vad tror ni om jag blandar detta spackel med slipdamm från skivan?
Borde inte de ge rätt färg??
 
Jag skulle köra antingen spackel eller lim/sågspån då jag inte har en aning om hur bra spacklet funkar om man blandar ut det med spån.
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.