Hej.
Har ett gammalt inomhusgarage som görs om till rum. Tjock betongplatta som tyvärr för mitt behov lutade för mycket. Bestämde att bila ut halva golvet, och gjuta nytt för att jämna ut, pga takhöjden.
Nu har jag lite bråttom att bli klar samt vill ha lite isolerande betong. Därav har jag valt en självtorka de Eps-cement/betong. Frågan är hur underlaget behöver förberedas?

Är det ok om lite damm, sten, betong rester ligger kvar? Grovsopat det mesta nu. Vissa fall påstås det att det måste vara kliniskt rent och primat. Vissa fall påstås det att det bara är att hålla ut lite leva och sen hälla på betongen.

Kommer gjuta ca 8kvm 40mm Eps-cement, sen flytspackla 20mm på det.

Blir inte klok på det här. Sökt mycket, men inte hittat.
Finja säger tex att ytan ska rengöras noggrant.
Men den är ju väldigt skrovlig och ojämn, vilket är bra för att betongen ska fästa.

Kommer använda eps-350 från bauhaus tänkte jag.
 
  • IMG_20160227_093857.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20160227_093908.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20160227_093846.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni kanske ser på bilderna har jag inte bilat ut hela golvet utan bara drygt halva.
Tanken är att gjuta epsen upp till samma nivå som befintligt och sedan flytspackla ovanpå det för att få en jämn yta.

Hela golvet ska sedan få vattenburen golvvärme via eps-skivor.

Huset står på berggrund och har inte haft en fuktindikation sedan 1962 när det byggdes.
 
D09
Jag skulle dammsugit rejält och primat innan ny gjutning

Är dock ingen expert men vill tro att det nya materialet inte fäster riktigt utan ligger som en skorpa ovanpå..
 
Det är knepigt att få epsen att fästa mot underlaget, jag lyckades i ett rum och misslyckades i ett annat, det som kan vara mest viktigt är att se till att epsen inte kan flyta upp när du flytspacklar, är ju mindre lyckat om det börjar tränga ner under epsen.

Jag drog ett ganska stort antal skruvar i underlaget som jag fäste armeringsnätet till flytspacklet i, så nätet pressade epsen på plats.

Tänk på att det ska vara ganska rejält med flytspackel över epsen.
 
Redigerat:
Hmmm bra tankar. En annan tanke är att gjuta med grovbetong istället och vänta några veckor istället.

Skälet till Eps-cement är främst att den är självuttorkande så jag kan bli klar fortare.
 
Pumba: När du säger att epsen inte får flyta upp, menar du då att eftersom den är så lätt samt om den inte "smält ihop" ordentligt med underlaget, så ligger den som en flytande "korkbit" typ?
 
Ungefär så ja, flytspackel har ju en tendens att krypa in där man minst önskar det, så det finns ju alltid en liten risk att det hittar in under eps betongen och då är ju risken stor att den lyfter, både för och nackdelar, jag nyttjade det när jag misslyckades i ett rum, en spann med flytspackel med högre vattenhalt så det kröp ner och fyllde håligheter under epsen, sen väntade jag någon timme och körde flytspackel över som vanligt, då limmade den första vändan fast epsen lite.

I ditt fall så hade jag nog försökt att få epsen så plan som möjligt och sen lagt de spårade skivorna direkt på och hoppat över flytspackel.
 
Med en slipsats kan du gjuta tjockare än flyr till ett billigare pris och undvika att vänta lika lång tid som vid grovbetong
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.