hempularen skrev:
På en vanlig visning kanske det kommer 10 - 50 personer. Av dem är det i bästa fall 10% som lägger bud. Dvs. 90% av de som ser objektet väljer att inte gå vidare. Det ger att en köpare som köper osett med ångervecka, rent logiskt kommer att hoppa av med 90% sannolikhet efter att ha fått se huset.

Däremot så fullföljer (troligen??) mer än 90% av de som skriver kontrakt med ångervecka normalt affären, när de alltså köper efter att ha fått se huset.
Jag håller inte med om din analys. Av de som går på visning är inte alla intresserade av att lägga bud ens i förväg. En del sonderar marknaden. En del är lite skeptiska redan innan visning, men tittar för säkerhets skull. En del är bara nyfikna.

Jag utgår från att TS kommer göra en djupare analys av huset innan kontraktskrivning än vad genomsnittsbesökaren gör innan hen går på visning. Det är knappast ett önskeläge från TS sida att skriva kontrakt på ett hus om hen med 90% sannolikhet kommer nyttja ångerrätten.

Sen håller jag med om det vanskliga i att i dagens läge köpa ett hus osett. Jag hade valt att hyra bostad på orten till att börja med för att kunna leta permanent bostad väl på plats.
 
Nej, troligen kommer TS att slutföra affären med säljaren med mer ä'n 10% sannolikhet. MEN frågan är vad säljaren tror i frågan.
Om jag vore säljare, och någon vill köpa mitt hus utan att ens ha varit inne i det, så skulle jag bli väldigt misstänksam. OK, möjligen om det blir en snabb affär, med bindande avtal direkt. Men jag skulle få bli rätt desperat som säljare om jag skulle låta en "suspekt" köpare få 2v ångerrätt. Iallafall om det finns andra intressenter.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
I läget att vara i fel landsände, så skulle jag nog istället invänta att det finns mer än ett intressant hus, planera en snabb resa till platsen, bearbeta de lokala mäklarna att ev. försöka fixa förhandsvisning av några ytterligare objekt, och så åka dit. Ev. kan man kanske få en mäklare att åtminstonde visa utsidan av något objekt som inte är riktigt klart ännu.
När jag skulle flytta till långt borta avtalade jag tre-fyra visningar med mäklarna samma helg. Åkte ned över helgen och tittade på alla hus. Inget tilltalade mig. Så vi flyttade ned och hyrde först ett år. Då lärde man sig vilka områden som är bra, prisbilden, kan gå på visningar.
Men det var andra tider, köparens marknad.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Husbonde skrev:
Det är frågan om en flytt från Luleå till Karlstad.
Som Anna skriver skulle inte heller jag rekommendera förfarandet. Men nu har du ju tur och vet att det finns folk i närheten som kan vara behjälpliga. Även om jag kanske inte har planer på att springa på visningar, så kan du i alla fall få hjälp med svar om områden och annat du kanske funderar på.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Freddex skrev:
Som Anna skriver skulle inte heller jag rekommendera förfarandet. Men nu har du ju tur och vet att det finns folk i närheten som kan vara behjälpliga. Även om jag kanske inte har planer på att springa på visningar, så kan du i alla fall få hjälp med svar om områden och annat du kanske funderar på.
Om du inte springer på visningar åt mig när jag kräver det så har du inte i min tråd att göra! :p Nej, jag skojar naturligtvis. Jag är tacksam för alla tips och råd. Jag inser ju själv att det inte är så smart att köpa osett, men var lite intresserad av att höra om någon har gjort det eller om någon hade specifika tankar om det (annat än bara ren avrådan). Vi får se hur det går. Att samla på sig några visningar en helg och åka ner är nog det bästa. Att hyra första tiden känns inte aktuellt. Jag vill gärna slippa flytta två gånger.
 
Om det inte finns ett speciellt hus som man är intresserad av så är det förstås svårt att åka långt för att "bara gå på lite visningar" och se sig om - men hur svårt kan det vara att flyga ner när man väl hitta ett intressant objekt? Det tar ju inte lång tid och kostar inte särskilt mycket heller numera, att flyga inom landet.

De flesta mäklare och säljare brukar vara tillmötesgående när det gäller att boka in en extra visningstid om de ordinarie inte fungerar med resor osv.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
nu har jag inte läst alla inläggen du fick, men personligen skulle jag göra att leta upp alla mäklare i staden, ringa dem och avtala med dem visning ena efter det andra, plus att jag skulle kolla blocket och lokaltidningarna och läsa privatannonserna och boka in 7 dagar för en "semester". Då kan du åka dit en gång på en vecka, titta på alla husen 4-5 dagar, och 6-e 7-e dagen gå tillbaka till dem som var intressanta, o se på dem en gång till, jämföra dem och bedöma ja eller nej. Om du är intresserad, kan du begära besiktningsprotokoll, eller fixa själv. När du är hemma, har du kött på benen att kunna agera vid budgivning.
Men jag skulle aldrig köpa ett hus osett. Och det hjälper inte att någon annan ser det i ditt ställe, det är du som ska bo där rätt länge sen, förmodar jag. Lycka till!
 
Duttarmajster
Köp ett inte ett hus osett!

På tok stor risk för ett jobbig situation där någon ångrar sig, något är helt fel osv.

Jag skulle aldrig aldrig aldrig någonsin under några omständigheter göra det.
 
Husbonde skrev:
Är i färd med att köpa hus, praktiskt taget i andra änden av landet. Eftersom det geografiska avståndet gör det svårt att komma på visningar, och då vi inte har släkt eller vänner att skicka istället, har vi börjat fundera på att köpa osett, alltså bara utifrån beskrivningen, mäklarbilder och eventuellt befintligt besiktningsprotokoll. Jag vet att det låter vågat, men vill gärna höra hur andra resonerar om det här. Någon som själv har gjort det? Vilka saker bör jag tänka extra på om jag köper osett? Alla tips och tankar är välkomna, även om det bara är avrådan i största allmänhet.

/Husbonde
Utgå från att mäklaren ljuger. Eller inte kan ett skit om ventilation eller långvariga fuktproblem.

Vi bygger hus och har hittat följande på visning: knäckt skorsten, hus som håller på att välta, mögel bakom plastmattan i våtrum, felbyggd eller ingen luftspalt till taksvallet så att hela övervåningen har fångat fukt i 40 år, för att nämna ett par. Dessa "enkla" fel som att byta isolering och bygga in luftspalt eller byta skorsten kan vara 0.3 - 1.5 miljoner. För att inte glömma oljecisternen som behövde saneras 80kkr eller den 1m djupa grop intill huset som mäklarna inte nämnde (avloppet behövde grävas om 150kkr).

Inspektera alltid vinden och källaren.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi gjorde faktiskt det. Vi bodde i Australien och köpte hus i Sverige. Vi hade dock en bekant som bodde i området och kunde ta en titt och fotografera och spela in lite video. Vi anlitade även en firma som besiktigade huset. Därmed inte sagt att det är "lugnt". Vi hade väl tur också. Huset är byggt 1917 och jag tänkte att har det stått nästan i 100 år så lär det väl stå ett tag till. Det var dock mycket mer renoveringsarbete än jag föreställt mig och om vi hade sett huset med egna ögon hade vi kanske gjort ett annat val. Med det beror givetvis också på prisklassen på hus. I vårt fall var det inte en särskilt stor affär.
 
"Vi bygger hus och har hittat följande på visning: knäckt skorsten, hus som håller på att välta, mögel bakom plastmattan i våtrum, felbyggd eller ingen luftspalt till taksvallet så att hela övervåningen har fångat fukt i 40 år, för att nämna ett par."

Hur många av dessa fel ligger på mäklarens ansvar att veta, anser du? Är det inte så att det är därför som köparen gör en besiktning.
 
Redigerat:
  • Gilla
catalyst
  • Laddar…
Rogero skrev:
"Vi bygger hus och har hittat följande på visning: knäckt skorsten, hus som håller på att välta, mögel bakom plastmattan i våtrum, felbyggd eller ingen luftspalt till taksvallet så att hela övervåningen har fångat fukt i 40 år, för att nämna ett par."

Hur många av dessa fel ligger på mäklarens ansvar att veta, anser du? Är det inte så att det är därför som köparen gör en besiktning.
Mäklaren har i mer än hälften av fallen ovan ljugit och sagt att det ska "vara på det sättet".
I fallet med "ingen luftspalt till taksvallet så att hela övervåningen har fångat fukt i 40 år" hittade varken besiktningsmannen eller mäklaren något fel på det innan jag steg upp på vinden och fick en chock.

Tro inte att mäklarens besiktningsman eller er egen är på topp just de dagarna ni är där. Är det något som ni ens funderar på så fråga!

Jag anser att samtliga är mäklarens ansvar att se, men inkompetensen är så hög att tex titta på vinden inte ens "orkas med" av varken mäklare eller besiktningsman ibland.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Mellanlandade tre månader i en hyresrätt innan jag flyttade till "rätt" bostad. Att flytta två gånger sig verkligen, även om jag anlitade flyttfirma. Men känslan att gå in i "den egna" bostaden som kändes så rätt, särskilt efter tre månader med kaos och plastfolie, var obeskrivlig. Om ni köper på distans och inte trivs är risken att ni istället får dra på er två flyttar extra för att bli av med det ni köpt och kanske mellanhänder innan ni hittar nytt. En hyreslägenhet är så lätt att bara säga upp och lämna.
 
Avseende mäklarnas bilder och prospekt - tänk på att dessa är till för att locka till visningen. Därför är det taget med objektiv och ur vinklar som får det att de så stort och fräscht ut som möjligt. Det är även vanligt att man helt utelämnar bilder på riktiga problemområden - tex jordiga källare med låg takhöjd eller förfallna små toaletter.
 
Husbonde skrev:
Är i färd med att köpa hus, praktiskt taget i andra änden av landet. Eftersom det geografiska avståndet gör det svårt att komma på visningar, och då vi inte har släkt eller vänner att skicka istället, har vi börjat fundera på att köpa osett, alltså bara utifrån beskrivningen, mäklarbilder och eventuellt befintligt besiktningsprotokoll. Jag vet att det låter vågat, men vill gärna höra hur andra resonerar om det här. Någon som själv har gjort det? Vilka saker bör jag tänka extra på om jag köper osett? Alla tips och tankar är välkomna, även om det bara är avrådan i största allmänhet.

/Husbonde
trollvarning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.