mexitegel skrev:
Klackfoder är nog sällsynt i allmogestil, men det kanske finns?

Jag tror ändå att hyvla ner eller fräsa i den listen du vill ha.
Tack för hjälpen, nu har jag lite att gå vidare på, fastnade helt där :)
 
Hur snett blir det om du lägger listerna på som det ser ut? ser det för jäkligt ut = ingen lösning... Annars som förslås elhyvel på listerna.

Tror dom smyglister som finns är för tjocka (8mm). Annars en tunn smyglist mot väggen och fodret över det.
 
Enklast är som mexitegel skriver att hyvla ned smygen eller fräsa foder, man kan även hyvla ned kanten på foder med en hyvel. Till min gamla elhyvel finns ett falsdjupanslag som följde med hyveln och som monteras på sidan, sen så är det bara att köra tills man når rätt djup. Men det fungerar även att kör på frihand.
Utifrån att du har många fönster som du skriver så blir det en ganska liten kostnad för en elhyvel , du kan få en för ca 500:-
 
  • Gilla
Mika86
  • Laddar…
är det verkligen smygen som sticker ut då? Tycker nästan det ser ut som utsticket är rundat i kanterna och då kan det ju lika gärna vara smal sån list som ligger spikad på och som går att ta bort. Inte för att jag vet varför man skulle göra så men det finns folk till allt.
 
Stefan1972 skrev:
är det verkligen smygen som sticker ut då? Tycker nästan det ser ut som utsticket är rundat i kanterna och då kan det ju lika gärna vara smal sån list som ligger spikad på och som går att ta bort. Inte för att jag vet varför man skulle göra så men det finns folk till allt.
Tyvär ingen spikad list, det hade varit mycket enklare!
 
Provrundan skrev:
Hur snett blir det om du lägger listerna på som det ser ut? ser det för jäkligt ut = ingen lösning... Annars som förslås elhyvel på listerna.

Tror dom smyglister som finns är för tjocka (8mm). Annars en tunn smyglist mot väggen och fodret över det.
Det är lika olika hur tjocka de är på olika fönster, kanske kan gå att lägga snett på något av dem mem blir nog inte riktigt rätt!
 
Inte fuska med sneda foder som då orsakar större glipor där du gersågat dem i hörnen och då blir ännu mera latexfog ;)
Tänk dig att du gersågar i 45 grader och lägg dem på en plan yta, om du sedan lyfter dem i innerkant så ser du vad som händer med passningen i 45 graders hörnet.
 
AndersS skrev:
Inte fuska med sneda foder som då orsakar större glipor där du gersågat dem i hörnen och då blir ännu mera latexfog ;)
Tänk dig att du gersågar i 45 grader och lägg dem på en plan yta, om du sedan lyfter dem i innerkant så ser du vad som händer med passningen i 45 graders hörnet.
Ja, misstänker att det blir att se väldigt konstigt ut, typiskt. Får inhandla en elhyvel!
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Mika86 skrev:
Ja, misstänker att det blir att se väldigt konstigt ut, typiskt. Får inhandla en elhyvel!
Och ytterligare en som vi på forumet lyckats lura in i maskinträsket av "måste maskiner".:D
 
  • Gilla
Mika86 och 2 till
  • Laddar…
hsd
Jag skulle byta foder till liknande stil som golvsocklarna, och giera dessa i 45 graders vinklar så som man gjorde förr, dessutom byta taklisterna till matchande
 
AndersS skrev:
Och ytterligare en som vi på forumet lyckats lura in i maskinträsket av "måste maskiner".:D
Ja, för det där om "några hundra" var kanske inte helt sant. :D Bättre att köpa kvalitet och precision. Bosch blå och Festool är några tips ;)
 
mexitegel skrev:
Ja, för det där om "några hundra" var kanske inte helt sant. :D Bättre att köpa kvalitet och precision. Bosch blå och Festool är några tips ;)
Tack för tipsen, men får hoppas att Clas Ohlson-budgetapparat duger till ändamålet ;p
 
Limma på en tunn list på fodret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.