Hej
Ursäkta den dåliga titeln på tråden, kom inte på nåt bättre :) Ny här som medlem, men har hängt här ett tag och läst all värdefull information ni postar.

Hur som helst:

Jag och sambo har letat hus nu i snart 9 månader, och hade det inte varit för att jag vill bort från livet i en dyr hyresrätt som vi inte trivs i hade jag nog gett upp för längesen. Vi har varit på ett 15-tal visningar men i princip alla hus som har en bifogad besiktning lider av "allvarliga" problem. Är det inte en mögelinfekterad inredd gillestuga i källaren är det ett läckande tak, felaktig konstruerad husgrund där fuktmätaren gick sönder av det höga värdet när besiktningsmannen mätte eller liknande. Jag fattar att ett hus kräver betydligt mer underhåll, tid och pengar men det känns som att många husägare i Sverige inte själva lagt ned dessa resurser under tiden de varit ägare. Kort sagt, när man bläddrar i besiktningspapper finns det utan undantag större problem med samtliga hus vi har tittat på.

Många hus har varit så eftersatta att det tex växer mossa i hängrännorna som i sin tur har orsakat skador, och då undrar man ju hur resten av huset har skötts om ägaren inte orkar lägga en dag på att utföra denna relativt enkla syssla. Var senast på en visning förra veckan där det konstaterats mikrobiell tillväxt i källarens uppreglade väggar vilket enl mäklare krävde rivarbete, avfuktning och dränering. Dessutom var fönster original (1961) och i akut behov av byte (färgen såg ut att ha flagnat sedan Bryan Adams var populär) och som grädde på moset: ett läckande tak som behövde kärlek omgående: läs byta hela taket. Huset innan dess stank mögel så mycket i källaren att lukten fastnade i kläderna, så vi kände nästan för att stanna vid närmsta rastplats på vägen hem och elda upp allt organiskt mha ett oljefat och en jeepdunk bensin.

Det är inte så att vi aktivt letar efter billigare hus heller, utan har varit på de visningar där storlek och läge passat oss bäst. Vi letar helt enkelt efter ett helt "normalt" hus utan krav på speciellt byggår, att det ska finnas bastu etc.

Min fråga är därför: är detta normalt? Nu menar jag inte "riskkonstruktioner" som alla besiktningsmän konstaterar, utan dokumenterade problem. Är det bara att bita i det sura och köpa ett hus och börja göra större skadeåtgärder, eller har vi bara haft otur och råkat titta på ruckel? Nu snackar jag såklart inte att byta tapeter eller slipa ned ett golv, utan större arbeten såsom dränering som borde gjorts om ordentligt för 10 år sedan, stammar, takbyte, elsystem från farfars tid, etc. De hus vi har tittat på har ju ofta gått för utropspris eller bättre, så det känns som många andra accepterar detta.
 
D
Har inte så stor koll på hus så mer min gissning.
Men finns nog både hus som behöver göras och hus som är i bra skick.
Kan tänka mig att det nog i de flesta hus är något att göra då det är ju en del arbete och inte alltid alla har tiden göra allt.

Nu har ju både hus som lägenhet sin charm. Men undrar lite om det bara är hyran på hyresrätten, hur kommer sig du inte kollar lite på bostadsrätt? Vist där gäller också kolla skicket på huset men då är det mer styrelsen som ser till det blir gjort, mer man får tänka på framtida höjningar eller stambytte. Själv köpte man en rätt nedgången lägenhet som allt ska göras. Kommit en bit på väggen och när allt är klart så kommer jag få den precis som jag vill ha den och trivs redan nu väldigt bra.

Men vist ibland längtar man efter hus och slippa grannar så nära inpå. Hade då velat ha ett hus med minimalt underhåll, funderar hur ett sten hus hade funkat.
 
Problemet är just som du säger, vissa ska inte ha hus för de har varken kunskapen eller intresset för att sköta om ett hus. Har man tummen mitt i handen så blir också husaffären en extra dyr affär.
Man kan se ett hus som en människokropp, äter man rätt, motionerar osv så förebygger man många hälsoproblem. Samma sak gäller hus, går man runt och klämmer, känner och inspekterar sitt hus med jämna mellanrum kan man finna potentiella problem innan de har blivit övermäktiga. Det är detta jag själv tycker är roligt, ser jag ett potentiellt problem tar jag tag i det. Mitt hus är därför friskt som en nötkärna (y)
 
Redigerat:
Hus från 60-/70-tal som inte har renoverats kan ha bla följande fel:
- läckande asfalt på källaryttetvägg
- kallt/fuktigt betonggolv
- läckande yttertak
- "ingen" ventilation
- dåligt underhållna fönster/dörrar
- läckande tätskikt golv/vägg i bad/toa
- inget tätskikt källargolv tvättstuga
- ingen ångspärr mellan bostad/vind
- träpanel mm direkt mot källaryttetvägg
- mm mm

Vi har hus byggd -69, för några år sedan bytte vi taket (vi var bland dom första på gatan att byta tak, nu har sju till bytt), för något år sedan grävde vi ut runt källaren och isolerade samt bytte dränering (jag har ingen koll om vi var först eller inte men det är bara två/tre hus på gatan som gjort det under dom två senaste åren).

Det är betydligt fler hus som har fått kök/badrum/mm omgjorda precis efter husköp än utsidan.
 
Redigerat:
Daniel_82 skrev:
Har inte så stor koll på hus så mer min gissning.
Men finns nog både hus som behöver göras och hus som är i bra skick.
Kan tänka mig att det nog i de flesta hus är något att göra då det är ju en del arbete och inte alltid alla har tiden göra allt.

Nu har ju både hus som lägenhet sin charm. Men undrar lite om det bara är hyran på hyresrätten, hur kommer sig du inte kollar lite på bostadsrätt? Vist där gäller också kolla skicket på huset men då är det mer styrelsen som ser till det blir gjort, mer man får tänka på framtida höjningar eller stambytte. Själv köpte man en rätt nedgången lägenhet som allt ska göras. Kommit en bit på väggen och när allt är klart så kommer jag få den precis som jag vill ha den och trivs redan nu väldigt bra.

Men vist ibland längtar man efter hus och slippa grannar så nära inpå. Hade då velat ha ett hus med minimalt underhåll, funderar hur ett sten hus hade funkat.
Tack för svar. Arbetet och extra kostnader är jag medveten om (har redan budgeterat för 'reparationsfond' bland kostnader för att bo i hus vs lägenhet), men att folk mer eller mindre skulle skita i en mögelhärd i källaren som skulle få en fransk ostfabrikant att bli avis eller att taket läcker in på vinden trodde jag inte. Just nu känns det hopplöst, därav mitt gnällande på detta forum :)

Dels är jag uppvuxen i hus och saknar friheten att ha ett "eget" boende med trädgård med allt vad det innebär, dels är det för anledningen du nämner med grannar som jag är mäkta trött på. Har bott i stan nu i hela mitt vuxna liv och känner att det är dags för ett lite lugnare liv. BRF är av de anledningarna inte aktuellt.

Stenhus låter annars som en bra idé, har kollat på några tegelhus men ofta är det inte fasaderna som är problemet.
 
D
Kan ju också vara så att det är personer som saknar kunskap att skötta o renovera sitt hus.
Att det är drömmen med hus som lockar de men inte har förståelse för kostnaderna i underhöll och bara struntar i det.
Man har ju sett en del hur en del verkligen stoppar huvudet i sanden så att säga för enkla problem som för det inte åtgärdas gör stor skada.
 
K
Bor du i hyresrätt har du säkert sett hur mycket underhåll som egentligen krävs på en fastighet, det är egentligen ingen skillnad på en villa men eftersom du själv är ansvarig så skiter många helt enkelt i problemen. Kommer de dessutom gradvis är det lättare att långsamt vänja sig vid att villan luktar ost.

Vi bor tillfälligt i en hyresrätt (småhusby) och förutom en heltidsanställd fastighetsskötare används oftast 4-10 gästparkeringar av hantverkarbilar. När jag tänker på hur extremt mycket hantverkare här springer så förundras jag över att det inte är dyrare att bo i hyresrätt :)


Vi har tittat på hundratals hus i snart tio år och bestämde oss därefter att bygga nytt.. Har samma erfarenhet som TS
 
Redigerat:
Man skall komma ihåg att besiktningsprotokoll antingen innehåller massor med anmärkningar och frisskrivningar från bes. mannen. Eller är misstänkt rena (dvs. reklamblad).

Problemet om man kommer in som ny spekulant, är att sila vad som är väsentligt.

En standardanmärkning är ex. "växter vid väggen". Javisst, det är en riskfaktor, de kan dra åt sig fukt. Men ÄR det fuktigt? Det har funnits rabatter runt hus i hundratals år. Och visst OM ett hus har brister i fuktsammanhang så blir det värre av växterna. Så gräv bort växterna, så är det problemet ur världen.

Mossa i hängrännor, ja OM det verkligen är så mycket att det orsakat översvämmning i rännan med skador på fasaden som följd, Visst då kan det krävas lite målarfärg, eller i extrema fall lite mer seriös fasadrenovering eller byte, men i de fallen tvivlar jag på att mossa i hängrännan är orsaken.

Men mögel i grunden, väggar osv. Det är problem man skall akta sig för, det kan vara dyrt, och det kan påverka hälsan. Om taket är så gammalt att det verkligen läcker, ja räkna med ett takbyte. Är det bara gammalt så lägg in det i 5årsplanen.

Gammalt badrum, de flesta badrum är gamla. OM det verkligen finns problem, det läcker, mögelskador, Ja räkna med akut åtgärd. Annars lägg in det i 5 eller 10 årsplanen.

När man köper hus så behöver man ha budget för att överleva om taket visar sig behöva åtgärdas direkt, eller badrummet. I övrigt så räkna med en löpande underhållsbudget. OM du har så bra ekonomi att du kan både köpa ett hus och blåsa ur det och åtgärda allt och lite till direkt så gör det. Men annars så är det normala sättet att man lever med lite små underhåll hela tiden, och så tar man ett lite större grepp på en del typ var 5e eller 10e år.

Men möglig källare bör man inte köpa överhuvudtaget.
 
det är av förklarliga skäl mycket 60-70 talshus till salu nu. Det är där "de äldre bor" många av dem har dessutom knappt nån månadskostnad, de vi köpte av hade ca 300 000 kr i huslån... De fick markant högre månadskostnad i nya lägenheten. Så det finns ingen anledning att sälja ekonomiskt, våra säljare blev ju miljonärer ändå, trots eftersatt underhåll. 60-70-tals husen är väl inte heller direkt den period när husbyggandet hade sina bästa år... Men de är trots sina brister relativt lätta att renovera. Hur nästa generation hus blir avseende på det kan nog diskuteras...
 
De problem du radar upp är självklart inte ok. Men. Besiktningsmannen på mitt hus hade besiktat 2500 hus. 7 av dessa var utan anmärkning.
 
Demmpa skrev:
Hus från 60-/70-tal som inte har renoverats kan ha bla följande fel:
...
- inget tätskikt källargolv tvättstuga
Det är väl isåfall bara ett fel om det inte är betonggolv.
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Alla hus har fel/problem/brister det är bara frågan om hur allvarliga de är och om de går att leva med eller om de är såpass akuta att man måste åtgärda dem innan inflytt.

Jag och frun letade hus i 3-4 år och priserna bara steg och steg, alla hus man tittade på hade alltid något fel, även de som var nyproduktion! Vi var med i några olika budgivningar men kalkylerna höll aldrig för det vi visste behövde göras på huset (här hade vi både för och nackdelen att både jag och frun jobbar inom samhällsbyggnadsområdet så vi hade oftast både information med från bygglov/lantmäteri/kommun som inte ens säljarna hade sett, därutöver kröp vi i inspektionsluckor (givetvis med mäklarnas tillåtelse) och letade fuktrelaterade problem, dåliga installationer etc.

När vi väl köpte hus slogs vi konstigt nog bara mot två andra budgivare varav den ena enligt mäklaren var en hantverkare som bara la ett lågt bud. Huset vi köpte noterades för följande fel/problem:
- Trädgården övervuxen med sly eftersom den inte skötts ordentligt på x antal år (mycket jobb men går faktiskt att leva med)
- På mäklarbilderna såg det ut att vara mögel på hela övervåningen (var bara skuggor på bilderna)
- Redan på mäklarbilderna syntes ett skriande behov av ommålning av fönster, dörrar, vindskivor och panel på den delen av huset som var träpanelad
- Fuktmärken (blånat trä) på kattvinden (men det var bara normal fuktighet, fuktmärkena var kvar sen innan taket lades om på 90talet)
- Allting var av standard 1969 utom badrummet som fått våtrumstapet och klinkergolv någon gång på 80-talet
- Elsystemet var ett virrvarr med blandat jordat/ojordat osv (det här har vi tagit in hjälp för i två omgångar, först en god bekant med adekvat utbildning som kontrollerade att det inte var förenat med livsfara att fortsätta använda det (prioritet 1 enligt ovan) och sen när vi insåg att vi skulle ha råd så har vi låtit byta elcentralen och uppgradera elnätet till modern standard (prioritet 3 enligt ovan))

Säljarna uppgav följande fel:
- Stammarna behöver gås igenom
- Lilla Toaletten läcker (visade sig att den spolade ut hälften av vattnet på golvet när man spolade)
- Värmepannan behöver bytas (vid kontroll på visningen visade det sig att den gick på el och saknade automatisk shuntning och ett samtal till skorstensfejarmästaren avslöjade att det var eldningsförbud pga. missad brandskyddskontroll. Vi beställde kontroll och fick eldningsförbudet hävt samt stämde av med kommunen om det var ok. att byta oljebrännarinsatsen i vedpannan mot en pelletsdito så det är samma panna än idag om än att den numera går på pellets och har fått shuntautomatik)
- Köksfläkten fungerar inte (konstaterade att det ändå var en liten kostnad i sammanhanget, vi har faktiskt bara bytt brytare i den för att vi vågade inte spendera de pengarna vid inflytten)
- Vindskivor måste bytas (nej de behövde inte bytas, de behövde målas!)

Vad försöker jag nu säga med det här?

JO att du kommer aldrig hitta ett felfritt hus, leta istället efter det område du vill bo i och gå sen på alla visningar där. Läs på, lär dig vilka konstruktioner som ansetts vara riskkonstruktioner (inte för att du kommer hitta ett hus utan dem utan för att veta vad du ska se upp för och kunna göra en rimlig riskbedömning). En källare är exempelvis inget att vara rädd för OM den inte är inredd, en källare med putsade väggar och betong eller klinkergolv behöver inte definitionsmässigt innebära problem. Är det däremot parkettgolv i den och med uppreglade golv/väggar måste man vara beredd på att det kan vara problem. Platta på mark med uppreglade golv är också en riskkonstruktion men om det är ventilerade golv kanske det inte är något problem alls (kolla bara att ventilerna inte blivit igentapetserade)

Fundera över vad du kan göra själv och skriv alltid en lista när du tittar på hus som planlösning/områdesmässigt är rätt och utgångspriset är någorlunda rätt. Numrera (och prissätt) det du vill/behöver göra. Prissättningen bör givetvis avspegla både material och arbetskostnad, ska du göra det själv sätt upp tiden du tror behövs och dubblera den tiden, har du den tiden i den takt åtgärden behövs? (viktiga här är då det som är akut).

Vi satte upp allting i följande kategorier:
1. Måste göras innan inflytt (här är exempelvis läckande tak och andra akuta problem)
2. Önskvärt men kan leva med det om jag inte har råd (Alla ytskikt, undantaget om samtliga badrum/toaletter har spruckna våtrumstapeter och fuktskador) samt
3. Någon gång i framtiden (här petar du in saker som du skulle vilja men som faktiskt kan vänta 5-10 år om så krävs, exempelvis en tvättstuga av äldre standard, utbyggnader osv)

Nästa tips om du inte har tummen mitt i handen, spara på semesterdagar på samma sätt som du sparar pengar på banken för att få råd. Man kan uträtta väldigt mycket på några veckor. När vi tillträtt huset så tömde jag i princip semesterkontot och kompsaldot så den sommaren hade jag väl 7 eller nästan 8 veckors semester men resulterade också då i att köket uppgraderades med högre arbetsbänkar, kakling, målade skåpstommar och diskmaskin en totalrenoverad toalett och ömdraget tappvatten till denna sen som bonus hann vi ändå med att renovera några av rummen måla allting som behövde målas utvändigt akut och montera tätningslister i fönstren. Visserligen har jag inte jobbat inom hantverkarbranschen på 10 år någonting men jag hade kanske lite högre tempo än en nybörjare så säg att mina 7-8 semesterveckor motsvarade att ta in en snickare i 3-4 veckor en enorm besparing och dessutom någonting som gör att jag redan några månader efter inflytt känner husets egenheter tämligen bra.

Vill du ha lite läsning på vägen så är den här boken rätt bra för nybörjare på hus
http://www.bokus.com/bok/9789187785610/husets-abc/

Även villaägarnas riksförbunds frågor/svar är rätt bra att skumma (man kan få läsa svaren även om man inte är medlem bara man är beredd att få reklammall efteråt från dem)
 
  • Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
Köp gamla hus om du är ekonomisk och gillar att renovera själv, annars köp nytt!
 
Tack för alla bra svar, det uppskattas!

Jag är/var medveten om att alla hus har problem och att det krävs löpande underhåll, men jag visste nog inte hur mycket arbete som ofta är eftersatt. Trodde helt ärligt inte att folk ville leva i hus som är direkt hälsovådliga pga mögel eller icke existerande ventilation kombinerat med blåbetong (dessutom med småbarn i några fall) eller att man inte fixar en sån relativt enkel sak som en vattenläcka innan den skadar resten av fastigheten. Jag får nog sänka min standard lite och kalkylera med några extra hundratusen(?) för att åtgärda direkta fel. Mögel och fukt kommer dock ändå inte vara aktuellt, och det har tyvärr varit majoriteten av problemen bland husen vi har kikat på. Uppreglade väggar och golv i källare verkar dessutom vara mer regel än undantag i hus från 60/70 här i trakten. Ska tillägga att jag inte har några problem med att arbeta själv med saker som jag behärskar (vilket utesluter el-arbeten och VVS).

Jag får helt enkelt leta vidare med detta i åtanke. Återigen: tack för alla nyttiga svar!
 
Många hus säljs av gamlingar som flyttar till lägenhet (eller kyrkogården). De har vetat i minst 20 år att huset på sikt ska säljas och därför inte gjort mer än det nödvändiga för att huset ska vara beboeligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.