Just nu är jag hyfsat skärrad och försöker bearbeta dagens inte alltför trevliga händelser.

I drygt fyra månaders tid har jag renoverat min nyköpta bostadsrätt som ligger i ett trevåningshus med två lägenheter per plan, jag bor på tvåan. Då jag, precis som många andra arbetar dagtid renoveras det en hel del under kvällar, Jag slutar använda maskiner som till exempel slagborr klockan nio och slutar helt med att fixa småsaker klockan tio, som är deadline enligt bostadsrättsföreningens stadgar.

Ett ungt par som bor under mig har vid två tidigare tillfället gått upp och klagat på att jag renoverar alldeles försent. Enligt paret är det inte ok att exempelvis såga golvsockel manuellt klockan nio på kvällen, jag har påtalat att det är ok att hålla på tills klockan tio, och jag ser själv inget problem då huset är relativt välisolerat och man måste anstränga sig för att ens kunna höra grannarna.

På senare tid har även klagomål kommit fram till styrelsen om att någon håller på att renovera efter klockan tio, ibland så sent som klockan 02-03.00 på natten. Jag har endast hört några lätta dunsar vid ett fåtal tillfällen och slutar absolut senast klockan tio med min renovering men blir trots det lite smått anklagad av styrelsen för att inte hålla tiderna, dock finns inget bevis och inte en enda av mina grannar har ringt på och påtalat det - tills idag... q(;^;)p

En kvinna som jag aldrig tidigare sett väntade arg som ett bi utanför min ytterdörr när jag kom hem från jobbet och skrek att jag renoverade mitt i natten och skulle ge fan i det. Jag dementerade givetvis hennes uppgifter och förklarade att jag går upp klockan 06.00 för att åka till jobbet, och givetvis inte stannar uppe mitt i natten för att renovera. Skriket fortsatte trots det... Och tydligen har jag även parkerat min bil för långt till höger i MIN parkeringsruta som ligger i mitten av tre. Paret som bor under mig äger bilen till höger har ibland haft svårt att komma in i sin bil, vilket beror på att de parkerar långt till vänster i sin ruta.

Snacket fortsatte och jag bestämde mig då för att lämna diskussionen och bad henne höra av sig till styrelsen alternativt störningsjouren om någon fortsatte störa. Sekunden när jag öppnade min lägenhetsdörr föste hon mig åt sidan och sprang in i min lägenhet, och skrek "Vad håller du på att banka på under nätterna!?" Hon vägrade lämna min lägenhet och sprang runt, jag var tvungen att verkligen fösa ut henne, hon skrek "Det här är inte det sista du hör från mig!", tyvärr mycket riktigt och värre än hemfridsbrott kommer det bli...

Under tiden som jag rådfrågare med vänner om det var värt att göra en polisanmälan ringde det på dörren, två sekunder senare började någon även att sparka på den. Jag gick och öppnade - big mistake. :(

Paret som bor under mig stod tillsammans med den för mig okända kvinnan och jag blev direkt verbalt attackerad från alla håll och kanter - min bil stod för långt till höger i MIN parkeringsruta. Jag upplevde det även som att mannen som bor under mig sökte slagsmål. Jag bad de lugna ner sig och gav de tipset att parkera sin bil längre till höger i framtiden då det finns gott om plats där, och sa att jag givetvis kan komma ner och flytta på min bil lite åt vänster.

Direkt när kommit ut i trapphuset och stängt min dörr drog den okända kvinnan fram en kniv som hon började vifta med några decimeter framför mig samtidigt som hon sa "Det är jävligt lätt att skära sönder dina däck", en mening som hon upprepade flertalet gånger på vägen till parkeringsplatsen (samtidigt som paret skrek som attans).

När jag väl satt i min bil smällde någon igen min bildörr så hårt det går, kvinnan hade fortfarande kniven i högsta högg, jag ställde min bil två decimeter åt vänster och "problemet" var löst. En del av konflikten filmades och jag lyckades spela in när paret under mig sa "Hejdå XXX" till kvinnan med kniven, utifrån det har jag fått reda på var den okända kvinnan bor (y) - i trappuppgången bredvid mig.

Direkt efter att jag ringt polisen ringde jag styrelsen och pratade igenom allt som hade hänt, det kom fram att paret under mig hade klagat på min bil tidigare, men att styrelsen efter kontroll inte bedömde att jag hade gjort något fel då min bil står innanför strecken på min ruta med god marginal. I framtiden ska jag givetvis ställa min bil så långt till vänster det går (jag hoppas verkligen att inte grannen till vänster äger skjutvapen), dock kommer med stor sannolikhet inte ljuden att uppgöra - som jag är fortfarande är anklagad för.

Vad ska jag göra? Polisanmälan kommer med stor sannolikhet inte att leda någonstans p.g.a. avsaknaden av vittnen (jag lyckades inte filma kniven) och om mina däck blir sönderskura kommer det med stor sannolikhet att inte finnas något vittne, och med det ingen ersättning.:thumbdown: Jag skulle inte heller bli helt förvånad om de väntar på mig i trapphuset igen p.g.a. oljud under natten...
 
Redigerat:
Snurrig berättelse, men du får inte störa någon oavsett vad klockan är.
 
D
Det är jobbig situation när det händer där man bor.
En tanke jag funderar på är hur är det om du pratar med styrelsen om att få byta parkering.
Är ju för och nackdel, tänker lite att i alla fall problemet att din bil gör de irriterad försvinner, ser lite nackdelar också men känns dumt spekulera
 
Det låter som du flyttat till ett lugnt och fridfullt ställe...eller inte.
Detta är ett fall för polisen.
Tyvärr lär ingen på detta forum kunna hjälpa dig.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
D
Robert63 skrev:
Snurrig berättelse, men du får inte störa någon oavsett vad klockan är.
Så du menar det inte går att renovera för någon lär väl alltid bli störd?
Har stört mig mycket på mina grannar och fått svar från bland annat styrelsen inte mycket de kan göra på dagtid och barn är barn.

Jag ber om ursäkt om jag låter lite sur mer det påminner om egen erfarenhet av idioter.
 
Redigerat:
Daniel_82 skrev:
Så du menar det inte går att renovera för någon lär väl alltid bli störd?
Ja, det är i princip vad jag menar, speciellt på de tider du kör på. Gissar att det finns ytterligare dimensioner i den här berättelsen, som du väljer att inte lyfta fram.
 
Eeeh, bor det många pundare likt dessa i huset?

Det tråkiga med att bo i lägenheter/flerfamiljshus... det gäller att ha tur med grannarna.

Jobbigt läge helt klart. Jag hade inte bott kvar där kan jag säga, jag föredrar grannar som inte hotar med kniv.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
D
Robert63 skrev:
Ja, det är i princip vad jag menar, speciellt på de tider du kör på. Gissar att det finns ytterligare dimensioner i den här berättelsen, som du väljer att inte lyfta fram.
Det är inte jag som har startat tråden och kan nog vara som du säger finns mer då det oftast finns två sidor.
Så om man stör sig på grannens barn springer över golvet mitt på dagen så är det inte ok?
 
Tråkigt med arga grannar , vad du än gör så kanske du inte ska vända dom ryggen till , det har ju blivit ett mode att knivskära folk till höger och vänster oavsett orsak.:(
 
Gå aldrig in i en diskussion med någon som är i affekt. Gör du det ändå, så kan du släppa de rationella argumenten direkt, för de går inte fram i det läget. Precis som du säger utgår grannen ifrån att du ljuger om natthamrandet, rimligt tvivel finns inte på kartan. Förmodligen har de laddat för den här konfrontationen sedan början av december och har i sitt eget huvud redan bett dig tagga ner flera gånger men du lyssnar ju inte, så nu jävlar blir det krig!

Oavsett din faktiska åsikt, bekräfta grannens känslor, säg att du förstår att det är jobbigt med buller på kvällarna (för det ÄR det om du dundrar på med hammare och elverktyg varje vaken timme i fyra månader!), påminn om att det är ett arbete som faktiskt har ett slut och att du själv önskar att det hade varit klart för länge sedan.

Framstår du som sympatisk och omedveten kanske det går att rulla på som planerat men går du i försvarsställning kommer de eskalera skiten och du kommer tvingas hantera din granne istället för din lägenhet.

Se sedan till att bjuda dem på fika när det är klart och få dem att begrava stridsyxan. Sen släpper du aldrig in dem igen!
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
De här personerna är faktiskt de enda jag har haft problem med någonsin, och då har jag flyttat runt en hel del de senaste åren.

Ghoti, din ide verkar bra, jag ska köra på den nästa gång :) Alternativt ringa polisen utan att ens öppna dörren.
 
S
4 månader? Det är väl inget, jag renoverade i nästan 12 månader i min gamla 3:a. Drog ut allt, dörrkarmar, kök, golv med mera. Skrapade tapeter i flera månader.

Stod på balkongen och hörde en tant klaga på att någon hade skrapat i väggen i flera månader och att hon höll på bli tokig. :wow:

Det måste varit extremt påfrestande för alla grannar, värst av allt var att jag flyttade när jag satt den sista golvlisten och allt var klart. :D:D:D
 
Robert63 skrev:
Snurrig berättelse, men du får inte störa någon oavsett vad klockan är.
Vad är det egentligen du läst och misstolkat för att komma med det påståendet? Bor man i ett flerfamiljshus så får man räkna med en del (o)ljud som hör vardagen till, inkl renovering. Klarar man inte av det får man flytta till villa.
 
Robert63 skrev:
Snurrig berättelse, men du får inte störa någon oavsett vad klockan är.
Vilket otroligt givande svar, visst brukar du vara mittpunkten på fester?
 
Tyvärr hjälper nog inte denna text TS men kan ev ge "förklaring".

Jag känner en person som på den tiden bodde tillsammans med två kompisar i en fyrarumslägenhet (hyres). Grannen som bodde under dom började klaga nästan direkt att dom gick för hårt på golvet. Bostadsbolaget ställde in ljudnivåmätare i bägge lägenheterna som loggade allt ljud, nivån låg långt under acceptabel nivå. Grannen klagade ändå, bostadsbolaget tog då och la in extra golvmattor, som var extra ljuddämpade & gjorde nya mätningar, nu låg ljudnivån lägre än tidigare men grannen klagade ändå. Strax efter flyttade den klagande grannen och kompisarna fick ganska snart reda på att deras tidigare klagande grannen klagade på grannarna på det nya stället, det verkar som om den personen hade ett kall att klaga.

TS har du koll på hur länge säljaren bott i bostadsrätten?
Vet du anledningen till att dom sålde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.