Hej.
Jag söker efter någon som ska såga ner ett gammalt träd, gärna minst 70 år gammalt.
Tanken är att jag isåfall vill ha ett snitt på 5-10cm.
Denna vill jag sedan behandla och hänga upp på väggen och sedan med hjälp av olikfärgade nålar markera ut händelser i livet.
T.ex föräldrars födelsedag, vår bröllopsdag, kanske någon stor händelse som tsunamin i Thailand, elfte september osv osv.

Så, finns det någon här som vet med sig att "detta kan jag fixa" så hör av er. Jag utger såklart en ersättning förutom frakten :) om ni inte bor så nära så jag själv kan komma förbi och såga en bit när ändå trädet ligger på marken.

Tack 😊
 
Vilken trevlig idee!
 
*bump* såhär en fredag kväll när många kollar på mobilen medans partnern väljer tv program :)
 
Är det något speciellt träslag du tänker dig?
 
mexitegel skrev:
Är det något speciellt träslag du tänker dig?
Så insatt i trä är jag inte men ett "fint" träslag att ha hängandes på väggen 😉 kanske får googla bilder på olika träslag..
 
Björk är snyggt kanske?
 
Om du svänger förbi här så kan du få plocka ett snitt från en ca 400 år gammal ek.
Finns yngre också.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Hej, jag har en stormfälld kastanj (hästkastanj alltså) på ingång.
Den är sågad och skall klyvas till brasved, och du får gärna en bit om den duger.

Vet dock ej åldern. Är det jobbigt att räkna årsringarna själv?
Hur tjock ungefär är en 70-ärig hästkastanj?

Vi bor ju nästgårds i alla fall :)
 
H
Har 75 cm tall liggande vet dock inte ålder på en sådan
 
Thomasx och knockonwood
Wow tack så mycket, var bor ni? 😁 Thomas, din verkar riktigt intressant, kan bli jävligt fräckt med 400 år historia, låter dock lite stor att hänga på väggen, men kanske som soffbord med en glasskiva över.

Måste fixa en lång såg också så jag kommer igenom 😊
 
Husägaren87 skrev:
...
Wow tack så mycket, var bor ni? ...
Var bor du själv?
Skicka ett PM!
 
Eken finns i Göteborg.
 
KnockOnWood skrev:
Och här ett litet smakprov, men förmodligen för ungt för ditt syfte:
[länk]
Snyggt 👍

Jag ska kolla upp möjligheten till såg och vilken helg som jag är ledig så återkommer jag till dig/er. Jag har aldrig använt motorsåg så om jag inte kan få hjälp på plats att grovkapa trädet så får jag försöka hitta ett annat sätt 😉
 
Husägaren87 skrev:
Snyggt 👍

Jag ska kolla upp möjligheten till såg och vilken helg som jag är ledig så återkommer jag till dig/er. Jag har aldrig använt motorsåg så om jag inte kan få hjälp på plats att grovkapa trädet så får jag försöka hitta ett annat sätt 😉
Hjälp att utföra själva sågandet kan vi alltid ordna ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.