Vi håller på och bygger ett Eksjöhus där vi valt till gjuten platta för uterum. Rummet kommer att bli ca 21 kvm och vi har tittat på Willab Gardens Vår/Höst WG50.

Vi har skrivit in i entrepenadkontraktet att de skall lägga golvvärme med CC 30. Nu när jag pratade med rörmokaren så rekommenderar han att vi kör dubbla slingor och CC 15. Vi var inställda på att ha glykol i uterumsslingan för att kunna stänga av den på vintern men då måste man ju ha en värmeväxlare och extra kostnad för detta landar på ca 12 000:-

Rörmokaren rekommenderar istället att köra på vanligt vatten och i samma system som resten av huset för att slippa växlare. Han menar att de flesta ändå brukar ha plusgrader i uterummen och t.ex. förvara växter frostfritt över vintern.

Vad har ni för erfarenheter av att ha uppvärmt uterum på vintern i de uterum som normalt brukar kallas Vår/Höst (Skånska Byggvaror har ju motsvarande system)? Räcker isoleringen i dessa för att kunna hålla åtminstone 4-5 grader när det är nedåt 20 minusgrader ute? Eller måste man gå upp på det som kallas "vinterträdgård"? Dessa partier är ju betydligt dyrare än Vår/Höst.
 
Skillnaden är ju dels att det inte är brutna sköld bryggor, och även en del "hål" här och där, så det är egentligen inte jämförbart.

Skulle jag byggt ett helt nytt hus hade jag nog satsat på riktiga fönster och ett uterum mer "integrerat" i huset, nu var det en tillbyggnad på ett gammalt hus och jag tänkte som du, jag vill bara hålla frostfritt på vintern och vill man tvunget sitta där under Julen få man köra med en stor byggfläkt den dagen, det funkar förresten lika bra i vanliga sommar uterum enligt flera jag pratat med att värma upp dem tillfälligt alltså, man gör ju så i enkla tält är ju bara en fråga om effekt..

Jag har byggt med SKB, höst/vår, kollade även på Willab men valde bort dem, tyckte SKB kändes mer gedigna och framförallt lättare att montera det "snyggt".(har postat foto i en anna tråd) Mitt uterum är 6*6 m, och partier på tre sidor.

Har byggt ett eget system med glykol som jag dock ännu inte testat, har kört med en 2kW värmefläkt nu i vinter, när det var 10 minus dygnet runt var det precis så den klarade att hålla det på plussidan, vid 20 minus hade jag nog behövt en sådan fläkt till, men det är bara en gissning ,när det bara är minus grader en kortare tid på natten behövs i princip ingen tillsatsvärme alls, en molnig dag stiger det bara några grader över ute tempen men en riktigt solig dag blir där lätt 15-20 grader även om det är ett par minus ute..
 
Tack för svar. Grejen är ju att det skiljer ordentligt pris när man går upp från Höst/Vår till Vinterträdgård. Typ 10-15000 per steg i början men sedan ca 100 000 för det sista steget. Tror inte vi kommer ha råd med detta då det är mycket annat som skall prioriteras.

Tänker också som så att det ju egentligen inte behöver vara plusgrader i själva uterumsluften även om man har vatten i slingan. Det är ju vattnet i sig som inte får frysa och det räcker ju att det är lite fisljummet så klarar det sig. De 10 000:- som det kostar med ett glykolsystem får man ju många års uppvärmning för.
 
Hur mycket rymmer hela systemet? Du kanske kan fylla glykol i hela systemet?
Tycker inte du ska köra enbart vatten, för tänk va tråkig om det skulle frysa sönder.
Annars kan du ju köpa en liten elpanna på blocket och göra ett helt eget system av uterummet.
Jag köpte en själv en begagnad elpanna för 1500:- med cirkulationspump och allt som var bara att koppla på golvvärmefördelaren.
 
Precis så! Fyll glykol i huset med, ingen större kostnad, elpanna till uterummet kändes konstigt, varför? Bättre att köpa ett steg större värmepump...
 
bstrand skrev:
Tack för svar. Grejen är ju att det skiljer ordentligt pris när man går upp från Höst/Vår till Vinterträdgård. Typ 10-15000 per steg i början men sedan ca 100 000 för det sista steget. Tror inte vi kommer ha råd med detta då det är mycket annat som skall prioriteras.
Som sagt, äpplen och päron, det blir dyrt, ska man ha riktiga väggar och inte bara limträ, är det ju minst en dubblering av kostnaden för uterummet..

Glykol i hela är ju en tanke, jag har vedeldning och 2500 lite acc tankar så det hade blivit dyrt för mig, en annan tanke är ju att lägga slingorna men vänta ett par år och koppla in dem, kör med en liten el fläkt och se hur ni verkligen använder uterummet.

Dubbla slingor är nog ett måste för att få tillräckligt med effekt i ditt system, jag kan ju bara höja värmen så mycket som behövs, blir ju ingen bra komfort, för varmt i början och för kallt i slutet av slingan men det kvittar ju om det ändå bara är 5 grader i rummet..
 
Husqvarna220Ac skrev:
Precis så! Fyll glykol i huset med, ingen större kostnad, elpanna till uterummet kändes konstigt, varför? Bättre att köpa ett steg större värmepump...
De jag tänkte på med elpanna var att kunna köra glykol i uterummet bara så går det inte många liter av de.
Men bäst är nog en värmeväxlare. Håll koll på blocket och liknande så kanske de dyker upp någon.
De är ju lotto ikväll så då är problemen lösta sen :)
 
Nu är det ju ett nybygge där VVS, inklusive golvvärme görs av den rörfirma som samtidigt gör resten av huset. Känns inte som jag orkar hålla på och engagera mig i detta just nu med allt annat som skall hinnas med i samband med bygget. Det är ju anläggning av gräsmatta, utvändig målning, bygge av trätrall, stenläggning av garageuppfart, rabatter osv osv.

Sen med 2 heltidsarbeten, en 1- och en 6-åring med inskolningar på dagis, förskoleklass, aktiviteter, VAB etc. så vill jag bara bestämma nåt och sen låta de ta det i samband med övrig VVS i huset. Vi har inte kraft att Googla, fundera, ta in offerter, kolla Blocket, Googla lite mer och så just nu.

Lutar åt CC 15 och bara vatten. Sedan kan man ju komplettera med växlare och glykol senare. Eller glykol i hela systemet, ska kolla med rörisen om detta.
 
Tack för svar dock! :)
 
Detta är mitt första inlägg

Har själv byggt uterum 21 m2 från Willab Gardens Vår/Höst WG50
Sula i betong på 300 mm isolering + L-element från FINJA, golvvärme från LK med fördelningsrör, motorventiler, rumstermostat.

Uppvärmningen sker med fjärrvärme. Jag har Redan/Lögstor fjärrvärmecentral till denna finns ett kitt för extra värmeväxlare 1000 kr + FV ventil med termostat 25-65 grader totalt c:a 3000kr växlare 66 kW från energishop.se/ med isolering 1400 kr. alla rör från Rinkaby.

Med växlare är hus och uterum helt oberoende av varandra, då jag har rumstermostat i huset räcker det med några personer för att element i huset skall bli kalla särskilt mellan Maj - Sep är huset helt stängt = ingen energiåtgång helt kalla rör, då är det skönt med en viss värme på golvet i uterummet

Systemet är fyllt med vattnet med 30%sprit samma som används i Värmepumpar (Glykol är klibbigt)

Det är viktigt att få rummet så tätt som möjligt särskilt mellan takskivor och stomme. jag använde expanderande skumgummilist, 2 mm som expanderar till 20 mm (ByggMax)

Vi har inga problem att hålla 21 grader även om det var -16 grader ute, (firade jul i uterummet) golvtemperaturen var för detta c:a 28-29 grader man känner ett visst kallras vid dörrar men en tyst fläkt med 1000 W motverkar detta när man vistas där. normalt är tempen inställd på 12-13 grader på vintern. Det tar 9-10 timmar från 12 grader till 21 så ställ in tempen på morgonen om man skall vara där med gäster på kvällen.


Hälsningar Leif

ps när jag får mer tid återkommer jag med bilder på hela bygget DSC_1196.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ds
 
  • Gilla
niclaseriksson och 1 till
  • Laddar…
Välkommen till forumet!
Bilder och projekttrådar är vi alltid intresserade av :)
 
Leif i Skåne skrev:
Detta är mitt första inlägg

Har själv byggt uterum 21 m2 från Willab Gardens Vår/Höst WG50
Sula i betong på 300 mm isolering + L-element från FINJA, golvvärme från LK med fördelningsrör, motorventiler, rumstermostat.

Uppvärmningen sker med fjärrvärme. Jag har Redan/Lögstor fjärrvärmecentral till denna finns ett kitt för extra värmeväxlare 1000 kr + FV ventil med termostat 25-65 grader totalt c:a 3000kr växlare 66 kW från energishop.se/ med isolering 1400 kr. alla rör från Rinkaby.

Med växlare är hus och uterum helt oberoende av varandra, då jag har rumstermostat i huset räcker det med några personer för att element i huset skall bli kalla särskilt mellan Maj - Sep är huset helt stängt = ingen energiåtgång helt kalla rör, då är det skönt med en viss värme på golvet i uterummet

Systemet är fyllt med vattnet med 30%sprit samma som används i Värmepumpar (Glykol är klibbigt)

Det är viktigt att få rummet så tätt som möjligt särskilt mellan takskivor och stomme. jag använde expanderande skumgummilist, 2 mm som expanderar till 20 mm (ByggMax)

Vi har inga problem att hålla 21 grader även om det var -16 grader ute, (firade jul i uterummet) golvtemperaturen var för detta c:a 28-29 grader man känner ett visst kallras vid dörrar men en tyst fläkt med 1000 W motverkar detta när man vistas där. normalt är tempen inställd på 12-13 grader på vintern. Det tar 9-10 timmar från 12 grader till 21 så ställ in tempen på morgonen om man skall vara där med gäster på kvällen.


Hälsningar Leif

ps när jag får mer tid återkommer jag med bilder på hela bygget[bild] ds
Hej,
Vi går precis i tankar om ett uterum med värme i plattan mha växlare och står i valet o kvalet om att köra Willabs höst/vår partier eller Skånskas Vinter ISOMAX+
Har du haft problem med kondens på profilerna om det är kallt ute och du har 20+ inne? Willabs säljare pratade om att eftersom det inte är någon bryten köldbrygga så hade vissa kunder haft stora problem med det.
Det vi funderar på är om vi kan köra WIllabs WG-62 eco partier och på så sätt dra ner kostnaden på rummet rejält.
 
M
Vadå "glykol är klippigt"? Du får inte ha kb-sprit inne i huset, speciellt inte i plastslang.
 
I islander skrev:
Värmeväxlare, Cirkulationspump och Expansionskärl gick på 3000:-..
Ventiler kopplingar och rör för ytterligare drygt en tusenlapp från Rinkaby rör, lödar det är billigast.

[länk]
[länk]
Gammal tråd.
På Energi shop finns det alltså värmeväxlare från 790 kr.
En komplett värmeväxlarpaket kostar ju över 10 tkr.

Planerar en gatstens belagd gång 60 kvm i Stockholmsområdet.
Gatstenen ska sättas i betong.
Skulle gärna ha snösmältning.
Snön behöver inte smälta bort helt, räcker om isen lossnar så den kan sopas bort.

Är det möjligt att bygga ihop något (värmeväxlare, expansionskärl och cirkulationspump med manuellt påslag) som kopplas till värmepumpen???
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.