Sitter för tillfället och försöker planera vårt nya kök, skulle gärna ta emot tankar och idéer om hur ni tycker man kan förbättra eller om det ser bra ut!

Altandörren går ut mot trädgården!
Innanför den är tanken att en liten extravask skulle varit inritad!

Hällen i hörnet, bu eller bä?

Där är fönster ovanför den stora vasken!

Väggen vid bänkskåpet brevid frysen slutar efter skåpet, öppet ut mot trappan!

Där ska vara fler överskåp!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla tips och idéer är varmt välkomna!!
 
Planlösningen ser jätte bra ut, har lite tips på några detaljer bara. Fundera på mer enhetliga fronter för ett lugnare intryck. Skåp 2 och 3 skulle jag gjort till ett 80 skåp. Byt ho skåpet till 60 så kan 20skåpet bli 40skåp, man har mycket större nytta av ett 40skåp än av ett 20. Hörnlösning är vackert för ett lantligt intryck, för att få rätt mått där så finns det en färdig hörnlösning i programmet. Den ligger under bänkskivor sen hörnlösningar. Lycka till
 
Tack för din input.
Vilka kombinationer nyttjas mest, 3 eller 4 lådor, eller ännu fler?
 
Hörnskåp med karusell i stället för 11 och 16 tar lite av 19 också
och sen om plats finns 37 djupa åt andra hållet från hörnet ut mot 19 och 20 så får du en rejäl yta att jobba på.
 
Tänk på att ha en del 10 cm lådor också för bestick och redskap, annars blir det en väldig massa luft i skåpen. Vill du för utseendes skull ha 20 front så kan du ha innerlåda.
 
Anj skrev:
Tänk på att ha en del 10 cm lådor också för bestick och redskap, annars blir det en väldig massa luft i skåpen. Vill du för utseendes skull ha 20 front så kan du ha innerlåda.
Det beror lite på vilka luckor man vill ha också, jag har bodbyn och där har ju den 10 höga luckan ingen "spegel" så det kommer se helknasigt ut. Jag körde med 20 cm höga lådor överallt, och innerlåda är en grym uppfinning :)
Jag tycker inte heller man får så mycket luft i lådorna, snarare är det skönt att kunna få ner diverse knöliga redskap utan att behöva trixa. Det går bra att fylla 20 höga lådor också...
 
Tre lådor är det mest praktiska, vill man ha en lantligare karaktär så är det fint med två tiolådor högst upp på typ två ställen. Ha då knoppar på dessa lådor det blir jätte charmigt.
 
Är egentligen motståndare till karusellen, så tänkte att skåpet på andra hållet kommer ut mot matplatsen så tänkte man kunde ha servetter och ljus och lite diverse där, bänkskivan på 37 skåpen kommer bli 60 bred också för att kunna nyttja som lite barhäng!
Antingen ha slät lucka på det felvända skåpet, eller sätta blindluckor på baksidan för enhetlig yta.

Tack för alla tips och idéer
 
Om du ritar in den hörnlösning som Ikea har i ritprogrammet som Ögonfröjd tipsar om så ser du att den bygger rätt mkt och tar stor plats, vilket kanske inte är optimalt. Baksidan på bardisken täcker du med täcksidor alt det dyrare alternativet med lådfronter/dörrar. Jag skulle välja ett bredare bänkskåp bredvid ugnskåpet, ser lite avklippt av med bara ett 60. Om du har möjlighet, försök få diskmaskinen på vänster sida om hon, den blir en snubbelrisk mellan ho och häll annars. Men försök ändå att få minst 80 cm mellan ho o häll för bra arbetsyta.
 
D09
Höj upp täckskivan/ fronten vid diskbänken lite så om man står på fel sida inte ser disk etc 😇

Har räddat mig många gånger hemma 😎
 
Jag är rädd att hällen tar för mycket plats när man har den i hörnet, samtidigt tycker jag det ser mysigt/hemtrevligt ut.
Täcksidan bakom vask är yttervägg, den lilla klacken är 10x10 för lite extra utrymme. Kanske bättre att ha 70 djup skiva istället för klacken?
 
Får man fråga varför du är motståndare till karusellen?
Jag skulle haft hällen i hörnet men valde karusellen istället för att den kan svälja så otroligt mycket, och jag ångrar det inte en sekund! Men beror ju lite på hur mycket skåpplats man har i övrigt!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Gusten
 
Hm, några reflektioner.

Jag hade satt en utkastare utomhus ist för den tänkta lilla vasken innanför dörren för att behålla bänkytan obruten och en en slät avställningsyta nära arbetsyta för saker från k/f
Inte lagt hällen i hörnet utan till höger om där vasken är inritad (ca 13) sär jag gissar att det inte finns fönster. Häll i hörn tycker jag tar upp för mycket plats i rummet.
Definitivt någon form av karusell i hörnen, har bott med en hurts som vette utåt rummet - avskydde det!
Lagt vasken mot yttervägg med altandörr (ca 2-3). Du får du också vasken närmare altandörren och kanske varken behöver extra-ho eller utkastare. Aldrig förstått trenden med vask vid fönster. Rörigt visuellt intryck med kran för ruta, vattenstänk på ruta ger ständigt putsbehov, vad gäller att titta ut vid diskning - ska ni inte ha diskmaskin? Jag har hellre fönster vid beredningsytan där jag tillbringar betydligt mer tid.
Absolut 65 eller 70 cm djup skiva istället för klacken!
Kan 19-20 göras minst 60 djupa hade jag kört på det. 40 djup blir svårt att arbeta på.
 
Ska hällen flyttas blir det till höger mot altandörren tror jag, vill ha vasken vid fönstret, tycker det är skönt att få in ljuset där och vi står och jobbar mestadels runt vasken, hackar grönsaker och förbereder kött gör vi alltid på bänken brevid vasken, och då får vi fönster där med!
Angående karusellen så känns det som allt kommer så långt in, man ser inte sakerna?! Kanske har helt fel där!?

Angående 40 djup skåpen, så kommer där en bänkskiva som även den är minst 60 kanske även 70 där!! Överhäng för möjlighet till barstol i framtiden, iaf yta för gäster och familjemedlemmar att samlas vid köket!

Lilla extra vasken var tänkt att när man kommer in från trädgården, snabbt att skölja frukt å grönt, även skölja händerna!

Tack för alla åsikter, inte lätt det här, lätt man snöar in sig på sin idé!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.