vad är det för undertak då? Varför inte åtgärda det och lägga tillbaks tegeltaket? Det döms ut alldeles för mycket tak bara för att hantverkaren vill byta allt av given anledning. Det kanske räcker att lägga nytt råspont, pappa och regla och ersätta trasiga pannor och lägga tillbaks övriga?
 
Stefan1972 skrev:
vad är det för undertak då? Varför inte åtgärda det och lägga tillbaks tegeltaket? Det döms ut alldeles för mycket tak bara för att hantverkaren vill byta allt av given anledning. Det kanske räcker att lägga nytt råspont, pappa och regla och ersätta trasiga pannor och lägga tillbaks övriga?
Sticketak/spåntak, det ÄR i dåligt skick. Har lagat ett par hål för att få det tätt igen tills omläggning sker, det största hålet är 300x50cm ungefär, ett i mängden...
Teglet kan man kanske behålla en del, men det ser inte så kul ut med nya pannor blandade med gamla som kanske spricker första vintern.

Ska se om jag hittar bilderna från när jag höll på att täta så får ni se vad jag talar om, men det är inget för känsliga tittare :)
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
jaha jag trodde spåntaket låg på ett undertak och att det var det som var dåligt.........
kan man inte göra ett tak av råspont som brukligt och sen göra som jag skrev, teglet måste ju inte vara nytt även om du kompletterar med begagnat. finns många firmor som köper upp och säljer fina begagnade tegeltak. Ett fint gammalt patinerat sådant ska man vara rädd om.

Mitt hus är från 1900 och har haft ett spåntak från början men det har ett undertak av råspont som det varit spikat på. Ser inte ut att vara bytt iallafall så det var därför jag utgick ifrån att du också borde ha det. Idag ligger det falsat plåttak och den dagen det ska bytas hoppas jag att jag inte lever för det lär väl gå på en miljon typ. Mitt byttes väl på 40 talet kanske.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Att lägga masonit på gammalt sticketak/spåntak är en väldigt vanlig och beprövad metod som funkar.
 
  • Gilla
Countryliv
  • Laddar…
Att plåttak med tegelimitation skulle hålla i endast tio år stämmer naturligtvis inte. De flesta tillverkare ger 20 års garanti på färgen och 50 år på den tekniska livslängden. Föräldrarna har Ruukkis tegeltaksimmitation plåt på huset som är byggt 1991 och taket ser fortfarande nytt ut. Grannen deras har betongpannor från början av 2000-talet och det taket ser rent ut sagt för djävligt ut trots att väder och klimat förutsättningar borde vara samma.
 
Här i byn har flera plastiserade plåttak börjat flaga riktigt illa ungefär 20 år efter att de lades. I ett byggnadstekniskt perspektiv är det en kort hållbarhet.
Har de förlängt garantitiderna på senare år eller hur kommer jag ihåg 10 år.......
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Helt annan färg idag än den plastisol färgen som flagnade så lätt det gör inte dagens färg där av bättre garantitider...
 
heimlaga skrev:
Har de förlängt garantitiderna på senare år eller hur kommer jag ihåg 10 år.......
"Polyesterfärgen" har om jag inte minns fel bara 10 års garanti. Den plastfärgen är riktigt dålig och finns vad jag vet till försäljning ännu idag. Jag har för mig att prisskillnaden på plåt med polyesterfärg och ordentlig färg endast är ungefär 2 euro/m2 så jag förstår inte hur nån ännu idag kan välja skräpet.
 
Garanti o garanti. Vad gör firman om färgen flaggnar, sätter de nytt tak ?!
Det tror jag inte. Om 20 år firman kanske finns inte kvar.
 
Bättre sent än aldrig sägs det, här kommer (förhoppningsvis) 2 bilder på taket. Fast friska delar av det, hittar inte bilderna på när jag lagade det ruttna...
Kass kamera och fotograf, men det matchar väl taket. :cool:
 
  • 20160310_132954.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160310_133106.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.