I kallt klimat (=norra Sverige) är det väl "standard" att man lägger markisolering även runt grunden?
T.ex. 600 mm ut, och kanske det dubbla vid hörnen, för att förhindra tjäle under plattan.

Här hos mig är inget sådant gjort.
 
Så har jag vid alla mina tre byggnader. 600mm runt om.
 
MultiMan
Allt verkar vara en smaksak. Att 19 grader skulle vara behagligt inne gäller väll möjligtvis på sommaren. På vintern vill man ha minst 21 inne (25 om du frågar frugan). Och det är nog många ihop med mig som betalar lite extra för att ha det varmt om fötterna.
 
K
Vi är i valet och kvalet om vi ska ha golvvärme eller inte i vårt nybygge.. Det lutar faktiskt åt radiatorer efter att ha läst de dokument som är gratis på Harryssons hemsida. Jag håller till stor del med TS om att det krävs en för hög rumstemperatur för att klinkergolvet inte ska kännas kallt. Som exempel kan jag föra fram mina föräldrars hus med klinker i hall, kök och badrum där värmen står på året om. Med stängd dörr blir klimatet nära bastulikt på badrummet.
 
peternicklas
Om man gnäller på kalla golv då man har golvvärme, VAD ska man då göra om man har element som inte värmer golven något? Trodde inte att man fortfarande monterade element i nya hus!
 
K
Problemet är inte att man gnäller över kalla golv utan att man väljer golv som känns kalla på grund av hög värmeledningsförmåga.

Klinkers på golv är ett rätt värdelöst material i vårt klimat
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
...Trodde inte att man fortfarande monterade element i nya hus!
Visst är det väl så att de hustillverkare, som bygger "husvolymer", dvs med golv, väggar och tak i en modul, alltid bygger på krypgrund och inte på platta med ingjuten värme? Alltså med radiatorer.

T.ex. Älvsbyhus, Myresjöhus och Västkuststugan.

Och det är rätt många hus de levererar.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Vi är i valet och kvalet om vi ska ha golvvärme eller inte i vårt nybygge.. Det lutar faktiskt åt radiatorer efter att ha läst de dokument som är gratis på Harryssons hemsida. Jag håller till stor del med TS om att det krävs en för hög rumstemperatur för att klinkergolvet inte ska kännas kallt. Som exempel kan jag föra fram mina föräldrars hus med klinker i hall, kök och badrum där värmen står på året om. Med stängd dörr blir klimatet nära bastulikt på badrummet.
Tack för ditt stöd, vi är inte många i klubben :)

Men om du skall bygga i Skåne skulle du väl kunna göra som vi gjorde här norr om Hallandsås?
Ingen golvvärme, inga radiatorer, inga sten- eller klinkergolv (vi har plastgolv i våtrummen, annars bok"parkett").

Hela huset värms med en L/L-värmepump, samt enstaka kvällsbrasor i kaminen.
Och april - oktober är värmepumpen avstängd. Den går för övrigt alltid i lägsta fläktläget, helt ljudlöst.

PS
För säkerhets skull drog vi 2-fas el till dosor under alla fönster, utifall att...
Men vi har inte satt upp några element, det behövdes inte :)
Men det gäller nog att välja bra fönster, och bygga tätt.
Det är ganska blåsigt här nere i lågtrycksbanan :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Genomgående i alla hus jag varit i där man haft golvvärme är att man haft det riktigt varmt inomhus. Rumstemperaturen har legat på 24-25 grader och ibland till och med mer. Själv har jag vant mig med 20 grader inomhus och tycker nästan det blir obehagligt att vistas i hus med golvvärme under längre tid. Svettigt och kvavt.
Men jag antar att 25 grader i luften blir ett måste för att de som vant sig med uppvärmda golv inte ska frysa om tårna. Att det är ett rejält slöseri med energi kommer man inte ifrån.
 
peternicklas
Finndjävel skrev:
Genomgående i alla hus jag varit i där man haft golvvärme är att man haft det riktigt varmt inomhus. Rumstemperaturen har legat på 24-25 grader och ibland till och med mer. Själv har jag vant mig med 20 grader inomhus och tycker nästan det blir obehagligt att vistas i hus med golvvärme under längre tid. Svettigt och kvavt.
Men jag antar att 25 grader i luften blir ett måste för att de som vant sig med uppvärmda golv inte ska frysa om tårna. Att det är ett rejält slöseri med energi kommer man inte ifrån.
Vi kör med en temp på runt 21-21,5 grader, då med golvvärme. Inga problem med luft eler annat.
 
peternicklas skrev:
Vi kör med en temp på runt 21-21,5 grader, då med golvvärme. Inga problem med luft eler annat.
Ja det är klart att man kan sänka temperaturen med golvvärme också, jag säger bara att min erfarenhet är att där det finns golvvärme brukar det vara outhärdligt varmt.
 
peternicklas
Finndjävel skrev:
Ja det är klart att man kan sänka temperaturen med golvvärme också, jag säger bara att min erfarenhet är att där det finns golvvärme brukar det vara outhärdligt varmt.
Kan säker stämma. Hatar själv om det är för varmt.
 
Finndjävel skrev:
Genomgående i alla hus jag varit i där man haft golvvärme är att man haft det riktigt varmt inomhus. Rumstemperaturen har legat på 24-25 grader och ibland till och med mer. Själv har jag vant mig med 20 grader inomhus och tycker nästan det blir obehagligt att vistas i hus med golvvärme under längre tid. Svettigt och kvavt.
Men jag antar att 25 grader i luften blir ett måste för att de som vant sig med uppvärmda golv inte ska frysa om tårna. Att det är ett rejält slöseri med energi kommer man inte ifrån.
Om huset är dåligt isolerat eller om man har ett fönster på glänt kan golvet vara varmt utan att det är för varmt i luften. Kanske inget att rekommendera dock.
 
Sen är det ett brett spektra på om golvet är kallt eller varmt. Kaklade golv utan golvvärme är riktigt kalla. Men det låter som ni varit hemma hos folk som vill att golvvärmen ska göra golvet riktigt varmt/nästan hett? Ställer du in rums-temp på 21 grader så är golvet 21 grader, alltså inte kallt. Fungerar systemet och man låter rumstermostaten styra så har du ju precis den värmen du vill ha.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.