Redigerat:
Har själv mitt bolån genom SBAB som blev förmedlat genom Bättre Bolån...

För någon månad sen blev jag kontaktad av SBAB att deras samarbete med Bättre Bolån har upphört så det kanske var något lurt på gång där? Ingen aning :confused:
 
Jag tittade lite snabbt på FB sidan, men hängde inte riktigt med i hur de menar där.

Men där finns en spekulation om att förmedlingsbolaget som lurat SBAB skulle vara just mäklaren Erik Olsson's låneförmedlingsbolag.

Det är i så fall rätt intressant. För av det som skrivits så låter det som firman hjälpt folk som inte varit kreditvärdiga att snygga upp sin "kredit CV".

Om man ser bakåt på den förra Erik Olsson skandalen för ett par år sedan. När en köpare höll på att bli lurad på 500 000 i handpenning på en lgh. I det fallet (där Erik Olsson mäklaren prickades) så var problemet att säljaren var yrkeskriminell, och satt vid tiden för köpet häktad för bedrägeri.

Bedrägeriet bestod i att hon hade ordnat ett förfalskat anställningsintyg, som visade att hon var anställd med hög lön på ett respektabelt bolag. Detta hade hon ordnat när hon köpte den lägenhet som hon senare använde för att med hjälp från Erik Olssonmäklaren försöka lura köparen på handpenningen. Hon använde även lägenheten i en uthyrningsbluff, hyrde ut den till ngt. tiotal personer samtidigt (den var då egentligen såld) och håvade in ett par hundra tusen i förskottshyror.

Det framgår ju inga detaljer om vad de har gjort nu, men att förmedlingen genom falska uppgifter ordnat så att personer som inte borde få låna, har beviljats lån. Eftersom banken gör en egen kreditkontroll vid utlåning, men brukar kunna acceptera att en köpare har skaffat sig högre inkomst än vad som syns i kontrollen, så låter det ju misstänkt likt den förra skandalen.

Om det nu visar sig att Erik Olsson låneförmedling systematiskt har hjäpt till med den typen av bedrägerier så blir det ju riktigt intressant.

Det måste ju dessutom vara bra för mäklaraffärerna om mäklaren vid behov kan piffa upp kreditvärdigheten för någon som därmed kan köpa ett annars svårsålt objekt...
 
Känner åtminstone en liiiiten liten tröst att inte GBG kontoret är utpekat, men det känns ändå obehagligt. Funderar självklart på om detta är något som alla deras kontor satt i system....
 
C
Per Eskilsson skrev:
Någon som vet vilket förmedlingsföretag som är inblandat?
Det har hänt lite i Flashback-tråden och det verkar klarlagt att det handlar om "Quickfinans Sverige".

P.s. Blah nu läste jag lite till och såg att samma skojare tydligen även varit inblandade i Bättre Bolån.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.