Alla människor är olika. Vissa kan visulisera hur ett hus kommer att se ut bara genom att titta på planlösning, ritningar och foton. Hur var/är det för er?
Tittade ni i ett visningshus innan ni köpte? Eller tittade ni enbart i katalogen?
 
Vi tittade på ett visningshus och tur var väl det. För då bestämde vi oss för att det inte var något för oss. :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi tittade på några visningshus på Husknuten i Göteborg/Järnbrott, och tog med oss några kataloger hem. Sedan så ritade vi en "förbättrad" variant av ett av husen i en katalog (med hjälp av en arkitekt förstås :) ).

Men det stämmer bra som mexitegel skriver, att man ser lättast vad man inte gillar i ett visningshus.
Liksom när man hälsar på folk: Det är de dåliga lösningarna som sticker ut mest, och som man minns.
 
Något som också är bra med visningshus är att det går att se vilken finish och kvalité tillverkaren har på sina hus. Är inte visningshuset perfekt så är antagligen inte huset de levererar heller det.
 
  • Gilla
Salsta
  • Laddar…
Jag har tittat på visningshus då jag vill se hur de gjort med vissa lösningar.
Min sambo behöver inte det säger hon för hon kan föreställa sig hur det ska bli ändå.
Vilket innebär att vi tittar och tänker på helt olika saker.

Men som sagts innan, man ser rätt fort vad man inte gillar med husen.
 
Att besöka ett visningshus är jätteviktigt! Det som ser rymligt ut på en ritning kan vara pyttelitet och trångt i verkligheten. Jag hade i princip bestämt mig för ett hus i en katalog, men var helt ointresserad av det efter att ha sett det i verkligheten.
 
I vårt fall fanns det inga visningshus då det var en helt ny serie. Vi har inte flyttat in än men är helt klart nöjda med huset såhär långt
 
toolman77 skrev:
Något som också är bra med visningshus är att det går att se vilken finish och kvalité tillverkaren har på sina hus. Är inte visningshuset perfekt så är antagligen inte huset de levererar heller det.
Finish och kvalité beror väl mer på entreprenören än husfirman ? Och kollar man visningshus på typ husknuten är ju dom uppställda för att kunna plockas ned.
Däremot håller jag med Marlen då man kan se hur planlösning och utrymmen är planerade.
 
Jag håller med om att visninghus är väldigt bra för att få en känsla för både utseende på huset både vad gäller materialval och designlösningar samt planlösning om det råkar vara precis det hus man är intresserad av. Även om man inte kan döma en tillverkare efter entreprenören som satt upp huset så tycker jag absolut att finish och kvalitet är viktigt att titta på om man ska bygga i samma område som visningshuset. Är det uppenbart slarvigt eller felaktigt utfört i ett visningshus som hustillverkaren frivilligt visar upp så kan man knappast räkna med att det blir bättre om man själv bygger och det dessutom inte är ett hus som ska visas upp.
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
För oss gav det mycket i form av kvalitetskänsla. Ett hus vi besökte verkade fint på papperet men väl på plats uppdagades en mängd dumsnåla beslut. Huset var extremt lyhört, infälld belysning stack ut, fönstren hade spröjs med stora glipor osv, hela huset andades prispress och slarv i monteringen. Hade aldrig vågat anlita den leverantören efter det besöket men det säger jag inte till grannen som gjort det...
 
Vi besökte och tittade i många visningshus innan vi kommit i mål med vad vi ville bygga och hur, och det var väldigt viktigt för oss i vår process.
Det var inte i första hand kvaliteten vi försökte få koll på där, utan främst planlösning - både helheter och detaljer som hur olika rum känns "på riktigt". Det är svårt att veta när man sitter och ritar och ändrar vad som faktiskt kommer kännas lagom eller kanske för litet när det byggts.
Vi tittade också på vad som ingår i standard/extra tillval från olika hustillverkare, och hur det känns för oss att ha just de standardsakerna eller tillvalen. Även att få kolla på diverse olika detaljer i riktigt lyxigt välutrustade extra-tillvals-hus och fundera på vad av det som faktiskt var värt att betala extra för, just för oss, det var värdefullt.
 
Tyvärr är det oftast svårt att hitta ett visningshus med samma planlösning som man själv är intresserad av. Vi kikade på ett visningshus och pratade med de som bor där mest för att se kvalitén på bygget. Sen så fick vi lite råd av de som bodde där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.