Hejsan! Behöver förslag på hur man får bort röklukten i vårt hus. :-X Vi har tagit bort alla gamla heltäckningsmattor, tre lager tapet samt spånskivor och rivit ut det mesta. Tänkte måla med "nikotinfärg" men är osäker på om detta verkligen räcker?! Skall tvätta taken med ngn form av ångtvätt och därefter måla. Har hört att det finns maskiner att hyra som tar bort lukt men har inte hittat ngt lämpligt?

Är så orolig att det aldrig skall förvinna! Funkar ättika eller vad man nu skall ställa ut?

Är det ngn med erfarenhet och med tips o råd återkom gärna! ! !
 
Hej!
Jag vet inte om detta tips kanske är föör enkelt, men jag kör i alla fall. Jag köpte en bil med ordentlig röklukt i, och fick ett tips på hr man får bort lukten enkelt.. Jag köpte en flaska koncentrerad ättika som jag hällde uipp i två skålar och lät stå i bilen i två dygn. När jag vädrat ut ättikalukten var även röklukten borta! Nu, flera månader senare håller sig röklukten sig fortfarande borta.. Förklaringen sägs vara en kemisk reaktion som "förbrukar" luktmolekylerna från röken.

Värt att testa kanske?
 
Kanon! Att det var så enkelt gör att det hela käns mycket bättre!
 
Nu har jag provat, hällde upp ca en halv liter i 4 skålar och de har stått i ett dygn. Än så länge är röklukten kvar. Har jag gjort ngt fel ? :surprised:
 
använde 24 % ättika, den starkaste jag kunde hitta i vanlig mataffär. Har ställt ut på golven i varje rum. Det luktar ättika, men röklukten tränger igenom. Kanske skall man ta större mängde då det rör sig om så stora ytor..?!
 
Det här fungerade bra i en bil som luktade illa:


340259_X_2004-06-30_122043.jpg340258_X_2004-06-30_122057.jpg

Yocoair luktätaren. En dyna för upphängning i ex.vis: bilen, husvagnen, toaletten, soprummet, garderoben m.m. Yocoair är doftfri, och förintar dålig lukt istället för att dölja den med dofter. Förpackning: 20 gram.
34-258 38,00

Luktborttagare YOCOAIR SPRAY förintar ytterst snabbt lukter från tobaksrök, brandrök, kräkningar, avföring, avfall, urin och petroleumprodukter. Förpackning: 500 ml.
34-259 69,00


http://www.clasohlson.se/
 
Hejduk..tig skrev:
Det låter bra! Det måste verkligen vara inpyrt om det tränger igenom så kraftigt. Du kan ju testa med att mätta ett rum och se vad det får för effekt.

På ditt första inlägg låter det iaf som att du sanerat en hel del redan och eftersom "källan" redan är borta (storrökaren) så är det det där sista inpyrda du måste får bort.
Hejduk..tig

Vad menar du med att mätta ett rum?

 
Nångång när vi återbyggt fastigheter på jobbet så har det kommit en kille på besök med en apparat som ser ut som en motorsåg utan klinga. I en behållare på sågen har "killen" haft en väteperoxid blandning som förångas när apparaten startas. Alla ventiler ska sättas igen mm. Sågen går tills bensinen är slut. Sen låter man ångan bilda ett skikt som håller lukten i schack. Jag vet inte hur man får tag i en firma som gör det men det gäller väl att leta på nätet som vanligt.  ;D
 
Hej

Ättika funkar inte mot brandlukt iallafall, visst det är billigt att köpa men strunta i detta det tar bara tid och det börjar lukta ättika istället och brandrök.

Jag vet inte varför dessa råd sprids på nätet för det funkar inte för fem öre!

När det gäller att få bort lukt skall en ozongenerator funka bra har jag läst men tyvärr finns risken att detta förstör elartiklar som TV, ugn, kylskåp, frys, TV-spels konsoller m.m. Tydligen skall risken vara liten att något går sönder men de som jobbar med det och hyr ut ozongeneratorer eller kommer och sätter upp dom och sätter igång dom kan inte lämna några garantier att inget kommer gå sönder så tills ni kollat upp hur stora riskerna är och om ni vågar chansa så väl detta alternativ bra.

I övrigt verkar inga alternativ finnas om man inte vill tvätta hela rummen från golv till tak och vissa har sagt att det hjälper att tvätta möbelklädsel (dock luktar våra möbler inte) men ja. Strunta i ättikan iallafall ni kommer bara bli besvikna. Man kan även vädra och vänta i 1-3 veckor enligt vissa källor.

Lycka till
 
  • Haha
  • Gilla
Hayder S. och 1 till
  • Laddar…
A Arvtagaren skrev:
Lycka till
Med tanke på att tråden är 12 år gammal så hoppas jag det har löst sig.... :rolleyes:
 
  • Gilla
Asbesträdd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.