Är det någon som gjort om garage eller del av källare till uthyrningsdel? Jag kan inte hitta vad som är lägsta tillåtna takhöjd för lägenhet i källare, någon som vet?
 
Rum för mer än tillfällig vistelse minst 2,40 meter mellan golv och tak i bostäder och arbetsrum i arbetslokaler (vissa undantag finns, se BBR 3:3111 och 3:3113)

Rum att vistas i tillfälligt ska vara minst 2,10 meter.
 
icho skrev:
Rum för mer än tillfällig vistelse minst 2,40 meter mellan golv och tak i bostäder och arbetsrum i arbetslokaler (vissa undantag finns, se BBR 3:3111 och 3:3113)

Rum att vistas i tillfälligt ska vara minst 2,10 meter.
Tack!

Det står att höjden i källare får vara 2,30, men om källaren ska vara en lägenhet för åretruntboende, räknas det då fortfarande som källare?? :

3:3111 Bostäder
Rumshöjden i bostäder ska vara minst 2,40 meter. I småhus får dock rumshöjden i vinds- och suterrängvåningar samt källare vara lägst 2,30 meter. I begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. I sådana delar av rum där ståhöjd behövs får rumshöjden dock inte vara lägre än 2,10 meter under horisontella delar av tak eller 1,90 meter under snedtak.
 
Som så mycket annat så lämnas ju utrymme för tolkningar... =)
Men jag skulle bli väldigt förvånad om någon skulle tolka det annorlunda än att källare, suterärräng- och vindsvåning får ha 2,30m takhöjd som permanent bostad.Annars borde det reglerats tillsammans med utrymmen för tillfällig vistelse.
 
Mikael_L
Och värt att nämnas i tråden, det krävs bygglov för förändrad användning. T.ex garage -> bostad, kontorslokal -> garage osv.

Vad man sen gör är en sak, men det är bra att åtminstone känna till.
 
Mikael_L skrev:
Och värt att nämnas i tråden, det krävs bygglov för förändrad användning. T.ex garage -> bostad, kontorslokal -> garage osv.

Vad man sen gör är en sak, men det är bra att åtminstone känna till.
Det där är faktiskt väldigt diffust vad ändrad användning innebär. Mark- och miljööverdomstolen (Mål nr P 9086-14) friade en byggherre som hade byggt om en carport till garage och sedan till bostadsutrymme i ett kedjehusområde. Det var med hänvisning till att detaljplanen säger att det är mark för bostäder.
Inte ett prejudicerande fall, men ändå vägledning för framtida bedömningar. Så att ändra från garage till bostad bör inte göra något, men att ändra från handel till bostad är något helt annat.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
På min kommuns hemsida står som nedan, men det är ju möjligt att det inte gäller för just garage som ska göras omm...:
Inreda ytterligare en bostad

Du som har ett enbostadshus får inreda ytterligare en bostad. För att det ska vara bygglovsfritt får du inte göra några yttre ändringar på byggnaden. Innan du påbörjar arbetena måste du göra en anmälan till byggnadsnämnden och få ett startbesked.
 
Villavilse skrev:
Du som har ett enbostadshus får inreda ytterligare en bostad. För att det ska vara bygglovsfritt får du inte göra några yttre ändringar på byggnaden. Innan du påbörjar arbetena måste du göra en anmälan till byggnadsnämnden och få ett startbesked.
Och var går gränsen mellan att "inreda ytterligare en bostad" och att bara hyra ut delar av en befintlig bostad (mer eller mindre väl avskiljda)?
Att inreda tidigare icke-bostadsutrymmen? Tillföra funktioner ex. extra kök? Att det inte finns direkt dörr mellan delarna?
 
Ja det är svårt att säga, har också funderat på det, om jag ställer en mikro och ett kylskåp i ett rum, är det en "bostad" då? :) Jag gissar att det ska vara ett utrymme som är avskilt, har egen ingång, köksdel och badrum och är minst x kvm..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.