Räkna med att spackla en skivskarv iaf 3 ggr, en där du lägger remsa och fyller upp fasningen, en vända där du toppar upp det som sjunkit och en sista där du spacklar ut 5cm på släta gipsen på sidorna om skarven, här gäller det att inte dra på för mycket, då får man slipa ihjäl sig och inte för lite heller för då syns skarven i släpljus

Täck golv noga, tänk på att vanlig maskeringstejp inte ska sitta mer än några dygn sitter den längre så kan den bli svår att få bort. Blå maskeringstejp kan sitta upp till 1 vecka, tror jag
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Bättre än så, Scotch's blå kan sitta uppe 4 veckor inomhus :) Vanlig maskeringstejp har jag slutat använda nästan helt, den blå är mycket dyrare men så mycket bättre att det är värt det.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hur kräsen är du på slutresultatet?
Mitt tips är att du börjar i ett litet rum där det gör minst om resultatet inte blir som förväntat...
 
  • Gilla
mothership och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Jag har hittills inte använt maskeringstape, utan håller en spackelspade (rostfri) på den sida jag vill skydda, som jag flyttar med mig, har också slutat med pensel helt och kör med en tio cm roller med liten diameter , de har ludd även på den ena änden som jag använder i hörn och kör mot spackelspaden. Spackelspaden får man hålla inte helt parallellt utan lite lutad så inte det dras in nåt kappilärt. På större ytor vanlig roller.
 
Snailman
mexitegel skrev:
Är det nya spacklet OK då?
Bara använt det i ett fjärdedels rum ihop med det gamla som tog slut, det är vitare färg på det (hinken har plast handtag, gamla hade metalltråd) tycker det var krämigare och gick att spackla tunnare, har använt det för lite för att säga mera.
 
Ska de putsade väggarna slätspacklas eller målas direkt? Ska de slätspacklas och du aldrig har gjort detta innan hade jag nog försökt budgetera in hjälp för det. Att spackla skivskarvar är inga konstigheter och det är inte särskilt svårt att använda pappremsa. Glasfiber är dock enklare för en amatör.

Att sedan måla väggar är inget svårt bara man är konsekvent. Ett tips är att inte köpa färg på Byggmax och liknande. Köp typ Beckers på Bauhaus (de brukar ha bra priser). Det skiljer inte jättemycket i pris, men det blir bättre resultat och framför allt väldigt mycket roligare att jobba med. Satsa även på kvalitet när det gäller penslar och rollers och rengör noggrant (Anza Platinum). Detsamma gäller maskeringstejp. Jag har uteslutande kört med Tesas gula för inomhusbruk. Dyr, men väldigt bra och kan sitta kvar extremt länge utan att det blir problem.

Grunda alltid med en riktigt grundfärg och täckmåla sedan två gånger. Ett tips ang. teknik (som någon var inne på) är att köra en 10 cm roller med luddig ände för att sparmåla hörn och liknande med, istället för pensel. Dels går det fortare och resultatet blir också bättre.

Tänk noga igenom vilka kulörer och glanser du ska ha innan du börjar. Det är skillnad på vitt och vitt.
 
En skitgrej i det stora hela kanske, men använd inte tråg till väggfärgen i de stora burkarna. Rulla runt rollern i överkant på burken så den får färg, avsluta sedan med att rulla den ett kvarts varv tillbaka så du får en "gardin", så slipper du droppet. Ska du använda tråg till lackfärger, trä in det i en plastpåse, så spar du en massa rengöring.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ett tips är annars att köra med tråginlägg som man slänger sedan. Finns på Biltema för 5 kr/st typ och fungerar mycket bra. Jag föredrar att använda tråg istället för att drittla med rollern i burken. Det bästa är ju om man kan vara två som målar så då kan det vara bra med ett mindre tråg också. En går och sparmålar kanter och hörn med liten roller och den andra går efter och tar de stora ytorna.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
falkn skrev:
Ett tips är annars att köra med tråginlägg som man slänger sedan. Finns på Biltema för 5 kr/st typ och fungerar mycket bra. Jag föredrar att använda tråg istället för att drittla med rollern i burken. Det bästa är ju om man kan vara två som målar så då kan det vara bra med ett mindre tråg också. En går och sparmålar kanter och hörn med liten roller och den andra går efter och tar de stora ytorna.
För att sparmåla slår man upp lite färg på locket och tar med sig :) Aldrig sett en yrkesmålare stå och dutta med ett tråg. Det där med att sparmåla, finns det inte ett speciellt verktyg för det?
 
Robert63 skrev:
För att sparmåla slår man upp lite färg på locket och tar med sig :) Aldrig sett en yrkesmålare stå och dutta med ett tråg. Det där med att sparmåla, finns det inte ett speciellt verktyg för det?
Jag menar framförallt att måla längs med kanter och hörn. Lite färg på locket räcker inte så långt då. Nu handlar ju inte tråden om hur yrkesmålare gör. Jag vet precis hur de gör då jag arbetsleder ett flertal dagligen. Det handlar om att göra det så enkelt som möjligt för en lekman att få så bra resultat som möjligt. Att stå och hälla ur en full 10 liters hink upp på locket känns ju som upplagt för missöden.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Om du väljer att sätta pappersremsa istället för glasfiber (vilket är att föredra) rekommenderar jag dig att limma upp dessa i skarven (våtrumslim) innan första spacklingen, snarare än att spackla in dem vått i vått. Det sistnämnda kräver lite snits och kan vara ett riskmoment som är skönt att slippa.
 
  • Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg skrev:
Om du väljer att sätta pappersremsa istället för glasfiber (vilket är att föredra) rekommenderar jag dig att limma upp dessa i skarven (våtrumslim) innan första spacklingen, snarare än att spackla in dem vått i vått. Det sistnämnda kräver lite snits och kan vara ett riskmoment som är skönt att slippa.
Jag föredrar att först spackla tunt 1 gång, sen limma pappersremsa med våtrumslim, och sen spackla hela skarven en gång till. Blir väldigt bra och är som du säger mycket lättare än att försöka fästa remsan i spackel.
Ev får man gå på skarven en gång till efter grundmålning. Brukar synas bra då.
 
falkn skrev:
Jag menar framförallt att måla längs med kanter och hörn. Lite färg på locket räcker inte så långt då. Nu handlar ju inte tråden om hur yrkesmålare gör. Jag vet precis hur de gör då jag arbetsleder ett flertal dagligen. Det handlar om att göra det så enkelt som möjligt för en lekman att få så bra resultat som möjligt. Att stå och hälla ur en full 10 liters hink upp på locket känns ju som upplagt för missöden.
Jo, jag är fullt medveten om att det handlar om vad en lekman ska göra, men det motsätter inte att man lär sig på rätt sätt från början. Givetvis vet du som arbetsleder målare att man inte häller färgen på locket, den appliceras med penseln, slarvigt skrivet av mig. Och du kommer en bra bit med den färgen. Faktiskt. Tråg är helt onödigt som jag ser det, men så har jag lärt mig från början hur man gör. Att utesluta tråget och doppa/rulla rollern direkt i burken för med sig det goda att du får flödigt med färg i rullen, rätt viktigt då ett av de vanligaste nybörjarmisstagen är att ha just för lite färg i rollern.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Jo, jag är fullt medveten om att det handlar om vad en lekman ska göra, men det motsätter inte att man lär sig på rätt sätt från början. Givetvis vet du som arbetsleder målare att man inte häller färgen på locket, den appliceras med penseln, slarvigt skrivet av mig. Och du kommer en bra bit med den färgen. Faktiskt. Tråg är helt onödigt som jag ser det, men så har jag lärt mig från början hur man gör. Att utesluta tråget och doppa/rulla rollern direkt i burken för med sig det goda att du får flödigt med färg i rullen, rätt viktigt då ett av de vanligaste nybörjarmisstagen är att ha just för lite färg i rollern.
Jag förstår vad du säger, men jag håller inte med dig. Tråget finns ju av en anledning. Du kan ju inte påstå att det är fel att använda ett tråg? Att målare sparar tid genom att inte göra det är en sak. På mina byggen sprutas alltid färgen då det handlar om hundratals lägenheter och inte enstaka rum. Det jag menar är att det är lättare för en lekman att inte drittla så mycket genom att hälla upp i ett tråg. Man slipper också få torkade färgflagor från burkens insida på rollen. Ofta målar man ju inte slut på en burk i ett svep när man håller på hemma. Sen förstår jag inte varför man skulle få mindre färg på rollern genom att använda tråget? Man behöver ju inte kräma ur all färg för det.
 
Enk Projektet skrev:
Hur kräsen är du på slutresultatet?
Mitt tips är att du börjar i ett litet rum där det gör minst om resultatet inte blir som förväntat...
Haha, exakt detta har jag tänkt göra :) - det blir en mindre klädkammare som blir försökskanin.

Tack alla andra för svar, det blev ju en trevlig tråd detta.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.