Hej!

Ska bygga nytt och funderar på om man ska välja 1, 1.5 eller 2-plans hus.
Någon som kan tala om för- och nackdelar med de olika alternativen? Jag tänker då främst på sånt som pris/kvm, uppvärmning och liknande. Ni som har snedtak (1.5 plan) - hur upplever ni det?

Tacksam för råd och tips!

//Sandra
 
1,5 plans är oftast billigast att bygga, eftersom det är en vindsvåning, och det enda som behövs är rätt sorts takstolar + isolering, innerväggar o.dyl. Huset ska ju ändå ha ett tak, så att göra takvinkeln något brantare för att få plats med en takvåning är ju en försumbar kostnad i sammanhanget.

2 plan kan bli något dyrare, men boytan fördelas också jämt över båda planen, vilket betyder att byggytan kanske kan minskas något och ändå ge samma boyta som i ett 1,5 planshus med 60% boyta på vindsvåningen. Då är det möjligt att kostnaderna blir i stort sett likvärdiga.

1 planshus blir i princip alltid dyrast, men ytan kan också utnyttjas effektivt. Inga dubbla hallar eller trappor som tar plats. Men byggyta kostar, och ju större byggyta som krävs, desto större måste ju tomten vara. Dessutom stiger ju värme uppåt, så det finns ju ingen övervåning som får "gratisvärme" om du har ett enplanshus. Jag tror dock inte att värmekostnaden blir en så stor merkostnad som större byggyta blir. Det är grund, tomt och byggyta som är dyrt!

Mitt val skulle nog i de flesta fall bli ett 1,5 planshus. Det ger mest boyta för pengarna. Var bara noga att välja ett hus med så lite död yta som möjligt. I en del 1,5 planshus med lite förlegade planlösningar blir det en massa tomma ytor som går åt till hallar och trappa.

 
Det stämmer som Gromik säger.
Men om man utnyttjar byggytan bättre, läs 2-plan, så behöver man inte ha så stora plan. Tillgång till fönster och därmed ljus från alla ytterväggar ger också möjligheter till bättre och yteffektivare planlösningar. Snedtak, som ofta blir resultatet vid 1,5-plan, kan visst vara charmiga men knappast lättmöblerade. Merkostnaden för 2-plan kan alltså kompenseras med att mindre ytor krävs.
Sedan får man se vad detaljplanen tillåter...
Och naturligtvis vad man tycker tomten passar till.

Calle
 
Tack så hemskt mycket för svar!

Är inte så förtjust i snedtak, och tomten är inte så förfärligt stor (792 kvm) så lutar åt att det blir 2-plans, vilket passar rätt bra på tomten.

//Sandra
 
Ok, vad är det fär husmodell ni bygger?
1 3/4 hus låter ju som mindre grad snedtak än 1 1/2 plan :D
 
Lilla_G skrev:
Vi bygger 1 3/4 hus, eller 1 ½ plans med förhöjt väggliv kallas det ibland. Det är ett bra sätt att kunna utnyttja så mycket som möjligt i snedtaket.
Ja den husvarianten glömde jag ju helt bort att nämna. Ett 1 3/4 hus kan ju i vissa fall (om vägglivet är högt nog) ha samma golvyta på båda planen, men snedtak som börjar först på 1 meters höjd på övervåningen. Dock blir det nog samma kostnad som för ett hus i två hela plan. Fördelen är att det kan passa in bättre i vissa områden med förhöjt väggliv, t.ex. på landsbyggden eller i gammal bymiljö. Villor i 2-plan gör sig å andra sidan oftast bra i stadsmiljö.
 
Jag tycker att 1.5 plan är en nödlösning som man tar till om man har byggt 1 plan och familjen råkade :surprised: bli lite för stor och att man inte vill flytta. Då tvingas man inreda vinden och huset blir 1,5 plan. Om ni ska bygga nytt tycker jag att ni ska bygga så att ni kan möblera och utnyttja boytan på bästa sätt. 2 plan eller 1 3/4 plan. Bygger själv 1 plan men vi har en tomt på drygt 2400 m2.
 
Jo, jag måste nog erkänna att jag också känner så .... känns iaf som en nödlösning med 1 1/2 plan. Tycker inte om det alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.