Hej, jag undrar vad man ska ha för värme i pannan? Det är en gammal oljepanna med el patroner och den står nu på ungefär 75°c men där är två termometrar som visar 33 resp. 30°c och jag antar att det är värmen ut och in i pannan? Då undrar jag om pannan verkligen behöver stå så högt uppställt?
1456398319021296771787.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand hand.
 
Antagligen så värmer vattnet även ditt varmvatten? då bör den ju stå på lägst 65....
 
Ja, cirkulationspumpen sitter nog på framledningen på radiatorvattnet. Men som sagt så får du väl ditt tappvarmvatten från pannan också, och då bör den alltså stå på åtminstone 65 grader.
 
Okej ja då tackar jag, ja det går även till blandarna. Ville bara veta så jag inte värmer onödan, kan tänka mig att där är en del värmefölust i en äldre panna kanske. Någon av er som vet hur jag höjer värmen till radiatorerna om det skulle behövas och vad trycket bör stå på? Runt ett bar?
 
En bar kan trycka vattnet 10 meter rakt upp. Så om du hade haft högsta punkten i systemet 15 meter upp, ska du ligga på runt 1,5 bar.

Tycket kan öka mycket när temperaturen i systemet ökar.
 
Hur högt är huset? Trycket ska ju motsvara översta elementet plus lite till.
Ett tips kam vara att proppa skorstenen om du inte eldar, det minskar drag genom pannan som kyler den. En påse isolering i pannans rörkrör duger bra.
 
TomasPersson skrev:
Okej ja då tackar jag, ja det går även till blandarna. Ville bara veta så jag inte värmer onödan, kan tänka mig att där är en del värmefölust i en äldre panna kanske. Någon av er som vet hur jag höjer värmen till radiatorerna om det skulle behövas och vad trycket bör stå på? Runt ett bar?
Det bör finnas en shunt som justerar framledningstemperaturen. Eventuellt är den styrd av något reglersystem som går på ute- och eller inne-givare. Den sitter antagligen alldeles under cirkulationspumpen och kopplar ihop framledning och returledning så att en del av returvattnet leds tillbaka ut till radiatorerna utan att passera pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.