Jag har beställt en controller från Neeo och funderar ny på vilka andra prylar jag behöver för att mitt första "scenario" ska funka. Det handlar om att styra taklampan mellan sovrummen och badrummet så att den går på med 10% när någon är i rummet på natten. Som rörelsesensor funderar jag på Philio 4 i 1 som då kan sitta vid balkongdörren. Självklart vill jag även kunna sätta på/av och dimma taklampan från knappar på väggen. Vilka "puckar" och annat rekommenderar ni för detta? Är det smart att använda "4 i 1" enheter eller ska man helst köpa diskreta sensorer?

Finns det någonstans i Stockholmstrakten där man kan känna och klämma på dessa prylar?

/BS
 
Tjenare! Har du fått din neeo än? Nöjd?
 
Ingen Neeo än.
 
Kan rekommendera Fibaros moduler. Har wall plugs, dimmer 2, Dörr/fönster-sensor samt kombi-sensorn.
Wall-plugsen är mycket diskreta och tar väldigt lite plats jämfört med andra klumpar. Dessutom har de en snygg LED-ring runt kontakten som används för att indikera effektuttag och varningar.

Dimmern för inbyggnad har också funkat bra för mig. Lite bökigt att installera först och det finns en del mindre bra kopplingsexempel på www men till slut fungerade orgininalmanualen bäst. Dimmern är den enda, så vitt jag vet, som fungerar med endast 2 trådar.

Dörr/Fönster-sensorn är det egentligen inga konstigheter med. Den är liten och diskret speciellt jämfört med Verisures versioner.

Kombisensorn (IR, temp, lux och skak/tamper) är en rolig liten rund historia som inte ser ut som vanliga deckare. I "ögat" sitter färgLEDs som lyser upp beroende på funktion. Den är lättplacerad och diskret.

På samtliga moduler finns en mängd parametrar man kan sätta för att få ut precis den funktion man önskar.
 
Jag skulle inte rekommendera Fibaros produkter då de känns lite överprisade och inte har uppdaterats på sistone så det har kommit andra kompaktare produkter med Z-wave Plus.

Jag skulle rekommendera Qubinos produkter för dimmer samt flush relay, de funkar bättre än Fibaros med LED då det inte finns någon minimum last och de har Z-wave Plus.

För sensorer och wall plugs tycker jag Aeons nya produkter är riktigt snygga, kompakt samt funktionella, Aeon Multisensor 6/Smart Switch 6 samt Smart Dimmer 6.

Här finns lite utförligare beskrivning om produkter vi valt till vårt hem: http://vallastaden.eu/z-wave-plus/
 
Jag har bytt ut samtliga ljusknappar och eluttag i huset mot Düwi Everluxe. Här är länkar till mina husleverantörer:

http://www.zwave-shopping.com/en/switches/duwi/58-schalter-einsatz-set-fur-duwi-everlux.html

http://m.ebay.de/itm/REV-Duewi-Ever...ter-Dimmer-uvm-weiss-/141608654848?nav=SEARCH

Det finns dimmer (behöver ej nolla), brytare och multifunktionsknappar. De är snygga, billiga och lättmonterade och man slipper att hålla på med att böka in puckar i trånga dosor.

Vanliga jordade uttag och manuella brytare, ramar osv. har jag köpt via ebay, se andra länken ovan. Kostar ingenting, nästan.
 
Klarar dom att dimma led utan att surra?
 
HeloBE skrev:
Klarar dom att dimma led utan att surra?
Vet ej - har inga LED på dimmer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.