Hej,
jag tänker bygga en balkong enligt bilden nedan.
Jag har letat efter alternativ till främre bärlina, det lutar åt limträ- eller möjligen stålbalk.

Jag vill hålla ner höjden på balken för att inte skymma utsikten inifrån huset, runt 300 är gränsen.
Spännvidden är ca 4,5m så mina kunskaper säger mig att en 115x315 blir klent. Är någon van att räkna på balkonger (snözon 2) får du gärna berätta vad som måste tas hänsyn till.

(Bärlinan placeras 3m från väggen, Den totala takytan är 3,5x5m, ytan för själva balkongtrallen är 2,7x3,8)


Kikar även på HEA-balkar men är osäker på vad som är lämplig dim. och hur de på bästa sätt fästs in mot stolpar och golvreglar etc. Jag har sett varianter på träbjälkar som skjuts in mot livet på stålbalken men jag vill gärna att de sitter fast där och inte bara vilar.

Några förslag på dimension eller andra tips??... PS. jag vill inte ha en 3:e stolpe mitt i ;)

Tacksam för alla svar jag kan få.

Perspektiv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snitt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mått.jpg
 
Snözon 2 motsvarar 200 kg/kvm, normalt träbjälklag motsvarar 200kg/kvm. Eftersom altanen inte nyttjas på vintern så behöver man inte dimensionera upp lasten nämnvärt.

Vad ska du ha för konstruktion på taket?

Om jag räknar med tungt tak, egentyngd på 90kg/kvm, snözon 2 och dina spännvidder klarar du dig på en 66*315 limträ, tar du då 115*315 så vet du att det håller.
 
Hej och tack för svar huggan, jag kör gärna på limträ..
men enligt EKS på boverket.se verkar balkonger dimensionerias efter 3,5kN/kvm men punktlast på 2kN
Jag har försökt räkna med 3,5+egentyngd 2kN/kvm och då måste jag upp i minst höjd 115*370mm för att inte få större nedböjning än 25mm. (Jag har fått fram ungefärlig last till 52kN jämnt fördelad över balkens längd).

Säg gärna att jag har fel.:eek:

Taket räknar jag med att täcka med plåt sen en enkel trall på plåten med staket.
/Kobolt
 
Vad menar du med punktlast 2kN? Och att räkna med egenvikt 2 kN är väldigt högt.

Hur fick du fram att lasten blir 52 kN? Låter mycket.

Lutningen är 4 grader? Takutstick?
 
Redigerat:
90*315 klarar 52 kN, dock klarar inte 66*315 det. Utbredd last alltså.
 
Kobolts punktlast ska beaktas vid dimensionering men i eurokoden står det utbredd eller punktlast så dom behöver inte kombineras.


DSC_0242.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det jag tror ni glömmer är att alla laster ni nämner är karakteristiska värden som ska dimensioneras innan i beräkning av balken, även böjmotståndet hos limträt ska dimensioneras efter lastvarighet och klimatklass.
Om man ska dimensionera ovanstående som en balkong så krävs en limträbalk 140x315.Alternativt HEA160

Men jag tycker att det är felresonerat då balkongvärdena är till för konsollkonstruktioner, så det är nog värden för vanligt bjälklag som är rimligt att använda.

Detta ger isf att 90x 315 är tillräckligt mått på limträbalk. Alternativt HEA140.

Har beräknat den verkliga egentyngder till 2,4 KN/m balk, ca 0,7 KN/m2
Använt säkerhtsklass2
Medellång lastvarighet
Och klimatklass 2
Beräknat i brottgränstillstånd med eurokodens formler B1a och B2a
 
Redigerat:
Tack för kloka ord. Jag har nog tolkat allt väldigt konservativt och tog ett alldeles för högt värde för egentyngd på bjälklaget.

Vad blir nedböjningen enligt dig larsbj? Jag fick mer än 25mm med 315-balken. Vad kan man acceptera?
 
Redigerat:
Med 90x 315 får jag 27 mm.
Men det är ju när du har 3000 kg belastning i form av snö eller möbler och personer, så det lär ju inte hända så väldigt ofta :)
Alltså max 35 personer på balkongfesten.
 
Då blir det antagligen en 90x315 eller 115 så det finns lite marginal om jag behöver göra något urtag.
Tack för bra svar från er båda. Jag har lärt mig hyffsat hur limträ dimensioneras och slipper stålbalken.
 
Håller på att försöka dimensionera en främre bärlina till min balkong som jag ska byta ut allt virke på för det är ruttet. Sen kommer jag bygga ett uterum under balkongen vilket gör att jag vill bli av med mittenpelaren, idag är det tre pelare. Limträbalken behöver då vara sex meter lång och kommer hålla en balkong som är ca 140 cm djup.

Vilken dimension kommer jag behöva på den främre bärlinan egentligen. Bor i snözon 2,5. I väggen tänkte jag fästa in i redan befintlig bärlina.
IMG_20160224_135513.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.