Hej hej!

Om en månad flyttar jag och min sambo in i vårt första hus. Ett tegelhus i 1½ plan med källare under hela huset byggt någon gång mellan 1923 och 1928 (olika information överallt). Projekt nummer ett blir att bygga en trappa ner i källaren från köket då den befintliga trappnedgången sitter på utsidan av huset. Tvättstugan ligger i källaren och jag vill helst slippa springa upp och ner för isiga trappsteg med tvätten hela vintern. Dessutom vill jag kunna använda källarutrymmet under köket till matkällare. Efter vad vi kan se på planritningen vi fick av mäklaren inför visningen och på en liten "plattform" i källaren så har det tidigare suttit en trappa på detta ställe, varför jag inte skulle se några problem med att sätta dit en ny.

Nu är det ju så att eftersom man är oerfaren vad gäller husägande så anser sig alla husägare vara experter på området. Men när släkt och vänner kommer med kommentarer som "ni måste ju sänka värmen i källaren i alla fall" (från en som inte har källare) och "men varför är ventilen i köket igensatt? Det är inte bra!" (fick förklara att annars fungerar inte köksfläkten som den ska), så litar jag inte direkt på de råd jag får från det hållet.

De flesta har en väldigt negativ inställning till att jag vill ha en trappa ner till källaren, med argumentet att det kommer att lukta illa i hela huset (Det luktar inte illa i källaren, enbart lite fuktigt och detta kommer att åtgärdas med dränering av hela grunden). Min pappa har sagt att jag helt enkelt inte kan, ingen närmre förklaring på varför. Han tror väl att han ska få göra jobbet.

Trappan kommer att sitta under trappan till ovanvåningen, och utrymmet ska byggas in helt med dörr och allt. Har vänner som har en sådan konstruktion i sitt hus och de har inget problem med dålig lukt.

Har någon erfarenhet av dålig lukt från källaren eller någon annan anleding till att inte bygga en trappa?

/Maria
 
skaffa en luftavfuktare till källaren. de gör underverk sen så ska du självklart bygga en trappa. dock så kanske du ska ta hjälp med byggandet eller köpa en färdig då trappor är ganska svårt att göra själv.
 
Jo det blir en färdig trappa, har hittat en på bauhaus med bra lutning på och liksom zick-zackade steg.
 
Tack! Precis vad jag ville höra :D

Det kommer att bli en dörr och "hålet" blir alldeles inbyggt.
 
Okej för trappan, men det där med liksom sick-sackande steg skrämde mig lite. Vet inte vad som finns på Bauhaus, men en vän har en sick-sackstegstrappa. #€*@ uppfinning, det där. Det kan räknas i hundratal, de svordomar som fällts över den. Snälla du, fundera på en riktig trappa. Du blir desto gladare.
 
Ajdå, jag som tyckte det var lite smart med de zick-zackade stegen... Problemet är att trappan måste vara rätt så brant. Sitter en elstation i vägen och jag är inte så pigg på att flytta den. Svärfar är iofs tekniker så jag kan prata med honom om det är möjligt.
 
Vi har källare + trappa ner dit inne i hallen.. Som tur är så finns det en dörr att stänga..

Då vi har grymt undertryck i huset så tar den kall källarlukt från källaren då det sitter en ventil där nere.. inte kul på vintern...

Annars är det ju så att kall luft stannar nere i källaren och varm luft uppe på vinden :)
 
Vi hade dörr ned till källaren men valde att ta bort den när vi byggde om hallen. Effekten blev bättre klimat i såväl källaren som resten av huset.

Kan tillägga att vi i källaren (som är oisolerad, enbart målad betonghålsten) har 1 st billig underdimensionerad luftavfuktare och en vattenburen fläktkonvektor som hjälps åt med värme och luftkvalitet.

Dessutom bör väl tilläggas att vi inte "bor" i källaren, det är det faktiskt för kallt för (ca 17grader) :p. Det är i stället förråd, verkstad, tvättstuga, pannrum(bergvärme) och arbetsrum.

Zephir
 
Tog ni bara bort dörren eller hela trappan zephir? Tror inte jag vågar köra utan dörr, katten hade haft alldeles för kul med alla monsterstora spindlar där nere. Skulle nog inte vara så lyckat med småbarn på besök heller...
 
Tog ni bara bort dörren eller hela trappan zephir?
Dörren och en del av väggen...

Före (eller rättare sagt under tiden), men tänk dit en dörr och hel vägg.
IMG_1273_liten.jpg

efter
IMG_2005_liten.jpg

Zephir
 
msFalke skrev:
Hej hej!

Trappan kommer att sitta under trappan till ovanvåningen, och utrymmet ska byggas in helt med dörr och allt. Har vänner som har en sådan konstruktion i sitt hus och de har inget problem med dålig lukt.

Har någon erfarenhet av dålig lukt från källaren eller någon annan anleding till att inte bygga en trappa?

/Maria
Jag tycker det är klokt och praktiskt att återfå den gamla källaringången inomhus. Det kommer att underlätta tvätteriet och kanske öppnar för fler användningsmöjligheter för källare. Hade den trappan inte behövts skulle den inte finnits ;). Man kan ju alltid täta källardörren litet extra om det drar för kalt därifrån men det kan ju bli bra förvaringsplats för vin och öl där nere ;). Brant trappa kan behöva en ordentlig ledstång som en säkerhet :).
Grattis till huset med källare!
gaia

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.