Hej. Har någon tips på var man kan köpa inbyggda spotlights som är godkända att monteras direkt mot isolering. Undrar dessutom om det finns någon sorts benämning för den typen av ljuskälla?

Tack!
 
Har sett sådana på Bauhaus.
 
Vettigt pris? Får nog fråga på plats. Det står inte på deras produkter online om de får läggas mot isolering
 
Redigerat:
Billigt! Vill dock ha en dimmbar, så räknar med att lägga mer pengar på de.
 
Tack för länkarna👍
 
Dock ingen som vet om dessa typer av spotlights hänger ihop med någon sorts benämning i specifikationen ?
 
Nej, vad jag vet finns ingen märkning som säger att den får övertäckas med isolering. Märkningen ett "F" med ett "tak" över ligger närmast men betyder vad jag förstår att pottan får övertäckas med isolering, dvs att armaturen kan kräva en potta. Man får läsa varje tillverkares anvisning noga.
 
  • Gilla
davore
  • Laddar…
Ok, då sätter vi punkt för det. Tack för hjälpen!
 
davore skrev:
Billigt! Vill dock ha en dimmbar, så räknar med att lägga mer pengar på de.
Dessa kopplas på 230V, sedan sätter du i en valfri dimbar gu10 led ljuskälla, denna dimrar du med vilken 230 dimmer som helst.
 
Martenw skrev:
Dessa kopplas på 230V, sedan sätter du i en valfri dimbar gu10 led ljuskälla, denna dimrar du med vilken 230 dimmer som helst.
Men om detta verkligen hade gått så skulle väl ändå IKEA ha skrivit detta istället för: "Den här lampan kan inte användas med en dimmer". ?
 
Martenw skrev:
Dessa kopplas på 230V, sedan sätter du i en valfri dimbar gu10 led ljuskälla, denna dimrar du med vilken 230 dimmer som helst.
Nej, det stämmer inte. Vissa LED GU10 går att dimra och endast med vissa dimrar.
 
Bo.Siltberg skrev:
Nej, vad jag vet finns ingen märkning som säger att den får övertäckas med isolering. Märkningen ett "F" med ett "tak" över ligger närmast men betyder vad jag förstår att pottan får övertäckas med isolering, dvs att armaturen kan kräva en potta. Man får läsa varje tillverkares anvisning noga.
http://www.hidealite.se/Archive/FilesArchive/IM00273_Comfort_Quick_201605_sv_en_fi_no.pdf

Här är en spot som enligt tillverkaren får sättas direkt mot isolering. Det finns även en symbol för det i manualen (till höger om "F med tak över").
 
Jo jag har lärt mig på senare tid att märkningen "F med tak" betyder att armaturen faktiskt, i teorin, får "övertäckas" med isolering. Men vad jag förstår så betyder det INTE att man faktisk får göra så...utan tillverkarna har vanligen ett tilläggskrav på ett visst avstånd vilket kräver en potta. Dessutom typtestas armaturerna enligt standarden med potta, och utan anvisningar från tillverkaren så är denna potta rektangulär och precis så stor (ovan undertak) att armaturen får plats. Så man ska nog inte pressa in armaturen i isoleringen.. Det är synd att detta område inte är supertydligt, men å andra sidan är halogen på väg ut så brandrisken minskar.

Hidealite har föredömliga installationsanvisningar. Har inte ramlat på någon annan tillverkaren/leverantör som är så tydliga. För säkerhets skull har de dock dubblerat symbolen som säger att armaturen får övertäckas med isolering, F med tak plus en symbol som visar isolering över armaturen. Den senare känner jag inte till, kanske har de hittat på den själv. Nåja standarden har bytt fot också, F-märkningen är borta och nu gäller omvänd märkning, en överstruken symbol som visar isolering över armaturen om den inte får övertäckas. Märkningen anger nu alltså vad man inte får göra.

Nu gäller detta exempel en LED som normalt inte utgör någon brandfara. Man ser dock av deras anvisning vad som händer med livslängden om man övertäcker lampan med isolering :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.