Hej!

Budgeten har sprungit iväg lite, och jag börjar inse att jag "dessvärre" kommer få måla huset invändigt själv (med hjälp av bekanta). Målningen är väl ändå den delen av bygget som jag "kan" göra själv utan att huset rasar (till skillnad från om jag skulle försöka mig på plattsättning eller elarbete tex). Jag förstår givetvis att det inte kommer bli hälften så snyggt, men nu är situationen som den är, så jag ber er att fokusera på ämnet, och inte att jag bör försöka lösa så att jag kan ta hjälp av en riktig målarfirma.

Jag behöver alltså värdefulla tips på "målartekniker" och andra trix som gör min målning så snygg/smidig som möjligt. Spackling kan också bli aktuellt att göra själv.


Alla väggar är gipsade förutom stommen som är av puts (sto). Huset är ca 155 kvm.

Vad kostar spackel/målarfärg? (Hur långt är ett snöre?)



Tack!

Ms
 
  • Gilla
Adnan S
  • Laddar…
Är det bara väggar, eller är det lister och andra trädetaljer också? Måla själv är inte svårt, så det finns ingen anledning annat än lathet, tidsbrist eller rent fysiska hinder (förlamade armar?) att anlita firma.

Underarbetet är det som helt och hållet avgör slutresultatet.
Gipsskivornas skarvar ska spacklas, de är förhoppningsvis försänkta, och där ska då även skruvarna sitta. Man ska även ha en remsa i skarven, pappersremsa säger proffsen, men självhäftande glasfiberremsa är enklare för oss amatörer.
Om du efter spackling är nöjd med resultatet kan du måla rakt på, men personligen tycker jag det blir finare om man sätter väv först, nonwoven glasfiberväv. Finns i olika tjocklekar och prisklasser, ju tjockare desto enklare att hantera tycker jag. Klistras upp med våtrumslim som rollas rikligt direkt på gipset.
När det torkat målas en gång med vit grundfärg, även den rikligt.
Där kan du nöja dig om du vill, eller slutmåla med vit färg med önskad glans, sätta på fondtapet eller måla med någon färg. Ljusa färger kan räcka med ett tjockt lager, mer intensiva färger behöver alltid två lager.

Så har iallafall jag gjort. Köpt mina grejer på Byggmax och Rusta.
 
Redigerat:
  • Gilla
korrekorre och 1 till
  • Laddar…
S
Kolla med målarfirman vad de ska ha för att spackla gipset. Det går fort för en målare och det blir nog bättre än om man gör det själv utan tidigare intresse och vana.

Finns ganska mycket instruktionsfilmer på youtube, tex från Anza.
http://henkesmalartips.se

Handla hos en riktig färgaffär så kan du få råd och fråga personalen om mycket också.

Vill du få riktigt pris så kan du mejla en offertförfrågan till färgaffären och skriva hur stora vägg och takytorna är. Skriv som det är så lägger de med de produkterna som de tycker du behöver.

Som skrevs tidigare så är det inte så svårt att måla men om man gör fel så ser det klåpigt ut.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
När du spacklat allt kommer du ha mycket stor glädje av en giraff, som är en slipmaskin. Den kopplas till en dammsugare och du slipper dels slita ihjäl dig, dels slipper du slipdamm i hela huset. Om du ska måla en spacklad vägg, grunda spacklet först så slipper du få en skiftning beroende på att spacklet suger i sig färg.

Färg. Generellt får man vad man betalar för, snåla inte där. Köp ingen färg på Rusta, den är rena skiten.

Om du tapetserat exempelvis en mörkare tapet och du inte fick det att bli 100 upp vid kanten till taket. Fyll i med en mörk penna, märks inte, mer än att det ser rakt ut. När det gäller tapetsering så tycker jag de här där man rollar direkt upp på väggen är lysande enkla att jobba med. Ett trick är att byta rakblad lite oftare än du tänkt dig, så slipper du riva sönder tapeten och får skarpa skärningar.

Anna_H skrev:
Är det bara väggar, eller är det lister och andra trädetaljer också? Måla själv är inte svårt, så det finns ingen anledning annat än lathet, tidsbrist eller rent fysiska hinder (förlamade armar?) att anlita firma.
Håller verkligen inte med dig i det här fallet. Däremot är nog ett nyproducerat hus ett av de enklare objekten i ämnet som du kan ge dig på som glad amatör.
 
Några generella misstag som jag ser folk göra.
Dåligt underjobb visar sig alltid när man målar. Spacklat för lite samt slipat dåligt och ojämnt.
Hoppar över saker för att spara tid/pengar tex grundfärg på vägg.
Använder fel produkter, tex grovspackel istället för skivspackel till gipsskarvarna.
Målar snålt och försöker klämma ur mer färg ur rollern, måla flödigt och efterdra.
Använd kvalitetsprodukter, ett rollerset för 39:- är inte bra hur man än tänker och en 10L hink med färg för 99:- kommer se ut som skit.
 
  • Gilla
korrekorre och 5 till
  • Laddar…
Var extra noga med att kolla väggar med släpljus, d v s de väggar som blir solbelysta längs med väggytan, innan du målar eller tapetserar. De kan se helt släta och fina ut på kvällen i skenet av en lampa, men när solen lyser på dem så ser man minsta lilla ojämnhet.
Köp kvalitetsfärg. Som sagts tidigare, du får vad du betalar för. En proffsfärg innehåller mer pigment så du får färgen att täcka med färre antal strykningar.
Samma sak gäller penslar. Köp bra penslar och ta hand om dem. Rengör dem ordentligt och ställ dem i lite vatten när du inte använder dem.
En roller kan man linda in tight i en plastpåse när den inte används.
Slarva inte med underarbetet. Det kommer kännas tråkigt senare.
Ska du tapetsera så satsa på kvalitetstapeter här också. Jag använder uteslutande de tapeter där man förklistrar på väggen.
Lycka till :) Det kommer säkert att bli bra och du kommer kunna känna dig nöjd med ditt jobb.
 
Hej!

Tack för alla svar. Jag såg några videos på youtube om hur spackling går till, de blir säkert nyttiga att titta på.
Är det lika viktigt med att köpa "bra" spackel som att köpa bra målarfärg, eller kommer man undan med billigare produkter på tex Bauhaus?

Tack igen!
 
Spackel är inte lika noga som färg, bara du använder rätt spackel vid rätt tillfälle. Spackel är för övrigt inte speciellt dyrt. Ett råd när du spacklar. Låt aldrig använt spackel gå tillbaka i hinken, släng det istället, jobbigt att få skit i spacklet.
 
Nej, men det är stor skillnad på hur lättjobbade spacklen är. Jag testade byggmax lättspackel och blev förvånad över hur lättjobbat det var, trots det låga priset. Senare har jag läst att andra tyckt det varit svårjobbat så det kanske är ojämn kvalitet. Men helt klart ska du köpa riktig färg, vi har genomgående köpt Beckers på Bauhaus som har riktigt bra priser på deras sortiment. Jag har inte lyckats förhandla till mig lika bra priser hos lokala handlaren.

Att lära sig spackla tar en stund, men det är inte svårt.
 
Vi fick bättre priser på Sadolin hos Hornbach utan rabatt än vad vi fick med rabatt på Nordsjö och deras egna färger.
Sadolin är samma färg som Nordsjö...

De som då stod i färgdisken på Hornbach i Malmö kunde mer än säljarna på Nordsjö i Lund.
 
mexitegel skrev:
Nej, men det är stor skillnad på hur lättjobbade spacklen är. Jag testade byggmax lättspackel och blev förvånad över hur lättjobbat det var, trots det låga priset. Senare har jag läst att andra tyckt det varit svårjobbat så det kanske är ojämn kvalitet. Men helt klart ska du köpa riktig färg, vi har genomgående köpt Beckers på Bauhaus som har riktigt bra priser på deras sortiment. Jag har inte lyckats förhandla till mig lika bra priser hos lokala handlaren.

Att lära sig spackla tar en stund, men det är inte svårt.
Köper du t.ex Beckers väggfärg på Bauhaus så heter den Väggfärg 7 medan den heter Scotte 7 i proffsbutiken. Sämre kvalitet till lägre pris på Bauhaus
 
Den färg vi köpt har varit exakt samma som lokala färgbutiken haft, jag har sett att det finns en billigare variant på Bauhaus - det kanske är den?

Dessutom har vi fått betydligt bättre service och råd än lokala butiken lyckats med. Ibland har de varit motstridiga och efter dubbelkoll med Beckers egna kundtjänst så är det Bauhaus som visat sig ha rätt.
 
mexitegel skrev:
Den färg vi köpt har varit exakt samma som lokala färgbutiken haft, jag har sett att det finns en billigare variant på Bauhaus - det kanske är den?

Dessutom har vi fått betydligt bättre service och råd än lokala butiken lyckats med. Ibland har de varit motstridiga och efter dubbelkoll med Beckers egna kundtjänst så är det Bauhaus som visat sig ha rätt.
Ok, då är jag med 😊. Om det är exakt samma så är det ju bra👍
Det var mest det att vissa tror nog att Väggfärg 7 och Scotte 7 är samma eftersom det står Beckers på båda.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Snailman
ByggMax har nyligen bytt leverantör på sitt lättspackel.
Jag övergick till att bredspackla hela gipsskivorna. Då det annars blev annan struktur på skarven så att den syntes för mycket.
 
Är det nya spacklet OK då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.