Hej,

Vi har lite utav ett problem. Min man tycker att golvvärme skulle vara jätte skönt och självklart skulle det vara de. MEN min fundering är om det verkligen är värt det.
Som det är just nu så har vi vattenburen el, vi har då radiatorer, sen värms det även upp med luft i och med den mekaniska till och frånlufts ventilationen som vi har och på det har vi även en luftvärmepump.
Vi funderar dessutom på att sätta in en kamin. Vi har ett hus på ca 120 kvm och väldigt öppet.

Min fundering är egentligen om det är ekonomiskt försvarbart att sätta in vattenburen golvvärme som känns som ett väldigt stort projekt då våra uppvärmningskostnader inte vart löjligt dyra alls. När det var som kallast här nu under januari fick vi en elräkning på strax över 2000 kr. Det känns inte som speciellt mycket. och resten utav vintern har det legat på ca 1300 plus minus lite.

Vi kommer då bara lägga golvvärme i de stora delarna av huset och inte i sovrummen. det blir då ca 60 kvm hall och vardagsrum plus köket sen på ca 12 kvm.
Vi har dessutom en krypgrund med träbjälklag så jag vet inte om den dessutom behöver isoleras innan.

Hur hade ni resonerat?
 
T
Jag har svårt att se att det finns några ekonomiska fördelar alls med att göra detta - ni ändrar ju inte uppvärmningssätt(ingen ny värmepump eller så) - utan det är bara en komfortfråga.
Varma golv är ju skönt men blir det så mycket bättre än idag? Finns det ställen där ni upplever att rediatorerna är "i vägen"?
Hur är det med fönstren som radiatorerna sitter under(gissar jag?), är de väl isolerade 3-glas fönster eller finns det risk för kallras som gör att det kommer att kännas dragigt om ni byter till golvvärme?

Kostnaden för att lägga om alla golv där det ska bli golvvärme är inte försumbar och om ni ska extraisolera i bjälklaget så kanske det kraver att ni gör stora ingrepp.

Jag hade inte gjort det. Vi håller på att bygga till vårt hus och kommer att ha golvvärme i den nya våningen och på sikt i de delar av undervåningen som kommer att göras om (hall och nytt badrum) men i det sovrum blir kvar och vardagsrummet kommer vi inte att byta de radiatoerer som redan finns.
Det skulle kräva för mycket ingrepp och kostnader plus att vi inte vet hur det skulle bli med kallras runt det stora perspekivfönster vi har i vardagsrummet.
 
Nej ingen ny värmepump även om det kanske behövs på sikt men inte än. den är ca 10 år gammal. Egentligen är inte radiatorerna ivägen. det är 1 radiator som kommer att vara ivägen då vi vill riva upp den väggen och sätta in dubbeldörrar ut till altanen men där funderar jag på om man kan flytta elemetet åt sidan och sätta ett lite mindre element där för det skulle fungera. Så om det blir mycket bättre vet jag faktiskt inte.

Radiatorerna sitter under fönstren ja. Det är 3-glasfönster men jag skulle nog inte kalla dom väl isolerade. dom har nog suttit där rätt många år. skulle gissa att det är original från när huset byggdes 1987. Så om det skulle bli dragigt vet jag faktiskt inte.

Eftersom våra kostnader är så pass låga så vet jag inte om det är värt att lägga minst 50 000 på det. Min man tror att vi kommer ångra oss om vi inte gör det.
 
peternicklas
En viktig fråga är ju hur era golv ser ut idag. Vår parkett var dålig och behövdes bytas. Vi tog då allt och la även golvvärme när vi höll på. Bara badrummet kvar. Ångrar det inte alls. Vi hade kalla golv och efter installation av golvvärme så är det stor förändring. Även värmen i huset blir jämnare och inte bara just vid elementen.
Ni kommer inte att ångra er om ni lägger in golvvärme!
 
  • Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Vi har konverterat vårt hus till golvvärme från vattenburna radiatorer. Vi hade problem med att vårt våra radiatorer var underdimensionerade och när det blev mer än 18 grader kallt orkade de inte med. Som värst hade vi bara 17 grader inomhus och det tyckte vi inte var acceptabelt. Vi hade dock "turen" att vi behövde renovera hela vårt hus då alla ytskikt var från -77. Vi fick alltså ingen extrakostnad av att riva upp alla golv och vända huset uppochner.

Om ni inte är absolut tvingade att byta värmesystem så skulle jag avråda starkt från att ge er på det. Det är mycket jobb och kostar en hel del pengar och de allra flesta blir betydligt lyckligare om de lägger de 100'+ på lösgodis eller lego. Med det sagt så är vi väldigt nöjda med golvvärmen som sådan och det är riktigt mysigt att kliva upp på morgonen mitt i vintern och sätta fötterna på ett varmt och mysigt golv.

Ekonomiskt är det totalt vansinne för uppvärmningskostnaderna kommer ju inte att för
 
Ekonomiskt så gör det ingen förbättring. Men OM man skall lägga in golvvärme så blir det bättre driftsekonomi om man lägger golvvärme överallt. För golvvärmen skall ha lägre framledningstemperatur.

En värmepump ger bättre verkningsgrad ju lägre framledn. temp den förväntas leverera. Om den då dels skall leverera radiatorvatten med en hög temp, och golvvärmevatten med en lägre temp. Så måste VP jobba för att leverera allt vatten med den högre temperaturen, sedan blandas det ner till en lägre temp i en "golvärmeshunt". Men då har man alltså tagit sig kostnaden att göra vattnet onödigt varmt.

Värmer man vattnet med något annat än en värmepump så spelar framledn. temperaturen ingen roll. Om en elpanna avger 1 kWh till vattnet så kan vattnet avge 1 kWh till rummet.

Men med värmepumpen så kan det vara så att den förbrukar 1 kwh för att värma X liter vatten till 55 grader med ett energiinnehåll på 3 kwh som kan avges till rummet, men den kan med 1 kwh tillföra 4 kwh värme till vatten som värms upp till 35 grader (lite grova siffror).
 
Fast nu har ju TS en luft/luft värmepump så det är ju först om man bestämmer sig för att satsa på en annan som det blir aktuellt.

Golvvärme är både skönt och praktiskt för det kan underlätta möblering, men för er del ser jag ingen besparingspotential alls. Så ni får helt enkelt värdera om de där 50 tkr är värt det.

Om ni ändå ska byta ut golven kommer frågan i en delvis annan dager naturligtvis.
 
Vi ska byta golven nu ja. det var väl egentligen en del utav anledningen att vi funderar på detta. Vi river upp laminaten som ligger nu och detta ligger på en plastmatta. plastmattan är inget vi tänker riva utan vi tänkte lägga nytt laminat ovanpå. Men ska vi lägga golvvärme måste vi väl ändå riva upp plastmattan också?
Hur som så kommer vi i vilket fall inte lägga golvvärme i alla smårum utan det blir i sånt fall vardagsrum, hall och kök. 3 sovrum och toalett plus tvättstuga får vara utan i sånt fall.
 
peternicklas
AgnesRami skrev:
Vi ska byta golven nu ja. det var väl egentligen en del utav anledningen att vi funderar på detta. Vi river upp laminaten som ligger nu och detta ligger på en plastmatta. plastmattan är inget vi tänker riva utan vi tänkte lägga nytt laminat ovanpå. Men ska vi lägga golvvärme måste vi väl ändå riva upp plastmattan också?
Hur som så kommer vi i vilket fall inte lägga golvvärme i alla smårum utan det blir i sånt fall vardagsrum, hall och kök. 3 sovrum och toalett plus tvättstuga får vara utan i sånt fall.
Tänk er för noga nu. OM ni inte ska lägga golvvärme i alla rum så kommer ni att ångra er senare. Hur ska ni då få fram vattenrör rill dessa rum? Varför inte göra det ordentligt och riva ned till bjälkarna, isolera, golvspån med spår, golvvärme, golv? Man kan klart lägga tomrör som man sedan kan dra rör i men... Det kostar lite men komforten blir mycket bättre. Tror vi har minskat värmeförbrukningen med runt 7-800 kWh/år. inte mycket men det blev inte dyrare för oss.
 
AgnesRami skrev:
Vi ska byta golven nu ja. det var väl egentligen en del utav anledningen att vi funderar på detta. Vi river upp laminaten som ligger nu och detta ligger på en plastmatta. plastmattan är inget vi tänker riva utan vi tänkte lägga nytt laminat ovanpå. Men ska vi lägga golvvärme måste vi väl ändå riva upp plastmattan också?
Hur som så kommer vi i vilket fall inte lägga golvvärme i alla smårum utan det blir i sånt fall vardagsrum, hall och kök. 3 sovrum och toalett plus tvättstuga får vara utan i sånt fall.
Ni kommer vara tvungna att åtminstone på vissa ställen bryta upp undergolvet för att få fram en matning till golvvärmefördelaren. Exakt hur mycket ni måste öppna beror ju på hur planlösningen ser ut i ert hus. Dessutom är det nästan ett måste att riva upp några av golven för att se hur de är isolerade under. Ofta så har man inte fullisolerat bjälklaget, dvs. det är en luftspalt mellan undergolvet och isoleringen och dessutom så kan isoleringen ha sjunkit ihop en hel del sedan man byggde huset. I sådana fall bör ni absolut bryta upp alla golv och se till att isolera dem ordentligt för annars kommer ni få mycket värmeförluster.

Om ni ska ger er på ett golvvärmeprojekt är det ganska dumt att inte ta hela huset. När väl en del av rummen har varma och mysiga golv så kommer de andra att vara kalla och otäcka, speciellt om isoleringen är tveksam. Dessutom så är väl toaletten och tvättstugan de sista rummen man ska lämna utan golvvärme; ofta vill man ju lägga klinker i sådana rum och då kommer de vara så kalla att det gör ont när man står på dem.
 
vi har inge klinkers i något rum och det kommer vi inte skaffa heller. Lägger vi inte i hela huset kommer vi däremot att läga klinker i köket och lägga eldriven golvvärme i kök och precis innanför dörren i hallen.
 
Så har vi det. Fantastiskt bra :)
 
peternicklas
Vi har klinker i hela hallen och hela köket med vattenburen golvvärme. Nu har vi dock först betongbjälklag och sedan träbjälklag ovan på det. Vi har inga problem med kalla golv fast det är vattenburen golvvärme och klinker.
 
Räkna inte med någon ekonomisk fördel med golvvärme men för komfort är det skönt.
Att det skulle kunna värma huset billigare tror jag lite vad jag vill på...bättre att lägga dom pengarna på att se över isolering och lister i dörrar och fönster.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.