Tjena moss !

Köpte för ca 3 månader sedan en sommarstuga som vi nu håller på att göra om till permanent bostad (vi bor där numera sedan nyår).
Huset är idag 64 kvm som innefattar ett stort kök med en öppen spis och keddy insats, ett sovrum och ett badrum.
Huset står på en krypgrund med berg under.
Uppvärmningen är i dag direktverkande el och keddy insats, kommer bli något annan i sammanband med utbyggnaden.

Lite info om utgångsobjektet :

Innan renovering så satt det tvåglasfönster med obefinliga tätninglister, lite halvdan isolering i väggar och tak, en ventilation öppning i skafferi, en frånluftsfläkt i badrum.

Efter renovering:

Treglasfönster Elit orginal ny och bättre isolering i väggar och trossbotten, kommer även att bli ny isolering på vinden också så småning om.
ventilations öppningen i skafferi borttagen, frånluftsfläkten i badrummet finns kvar men är ej inkopplad.
Vi kommer i början av detta år starta med utbyggnad som är lika stor som dagen hus skillnaden är att det kommer att bli en V på denna.
Där kommer det att rymmas nytt badrum, tvättstuga, vardagsrum två sovrum övervåning.

Nu till min fråga:

Hur skall jag lösa ventilationen ?
I dagsläget så kommer det in kall luft mellan väggen och golvet där golvsoklarna skall sitta, kommer troligtvis från krypgrunden =unken lukt  :-X
Vet ju att man måste ha någon stans där man får in luft i huset, keddyn förbrukar ju en hel del också.
Har funderat på luftintag över ett par fönster, men jag vet inte om detta är tillräckligt, finns det någon annan lösning om man inte vill borra hål i fönstret.
Jag även kikat på rör som man sätter genom husväggen.

Vore väldigt tacksam för svar :)
 
Det finns lite olika uppfattningar om man ska ha spaltventiler eller hål i väggen eller FTX.

Jag skulle aldrig borra sönder mina nya fönster.

Jag tror du måste fundera på FTX, för vanligtvis så måste man uppfylla den nya byggnormen vid ombyggnad/tillbyggnad så risken är stor att du måste instalera FTX om du inte får dispens.

Vi får hoppas att Pasta läser det här för han vet nog hur det ligger till.
 
Tack för svaret !

Vad är FTX för något ?
 
Frånluft, Tilluft, och värmeväXling.
Kortsagt, man värmer tilluften med frånluften i en värmeväxlare.
Ska inte röras ihop med återluft.

Det var X som skulle vara stort. Fixat, sorry, hoppas alla fattade ändå.
 
Funkar det inte med vanlig klassisk ventilation att man släpper in luft utifrån.
Låter dyrt med en värmeväxlare.
För visso blir det väl större förluster med att ta in kall luft utifrån och värma upp.
Vad menar man med återluft, är helt grön när det gäller ventilation, vad finns det mer för alternativ??
 
Vad som räcker är en definitionsfråga. Om du tittar i tidigare inlägg så kommer du att se att det finns två läger FTX vs "vanlig" frånluft med ventiler i fönster/väggar. Sedan finns det de som vill ha självdrag=ingen fläkt på frånluften utan bara kanaler, vilket ju är den gamla "klassikern".

För FTX talar energibesparingen och mindre risk för drag, mot det högre priset och den ökande risken för bullerstörning (om man inte konstruerar en bra anläggning).
För mekanisk frånluft blir det tvärt om.

Frågan är vad du måste ha med tanke på de nya byggreglerna som blir skarpa till våren, och det vet jag inte. Du kan läsa lite under den här länken:
http://www.isover.se/graphics/Isove...oner/F%F6rslag%20till%20BBR%20avsnitt%209.pdf
Förut har det varit så att de nya reglerna ska användas vid ombyggnader och tillbyggnadet, men med möjligheter till dispenser.
 
Tack poiu för dom utförliga svaren..
Det känns som att man för ta till någon expert på hemma plan som kan dimensionera något vettigt till mig.
vi får väl se vad det kan bli i slutändan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.