Tänkte starta ytterligare en "vilket är bäst tråd"

Har övervägt att skaffa larm en längre tid. Har tänkt mig ett larm i den något högre skalan, med mycket möjligheter. Jag har ett Crestron styr i huset, som jag vill integrera mot larmet i viss omfattning. Jag vill ha ett hybridlarm, då mycket är kanaliserat för trådat till 80%. Jag vill styra med App, samt med styrsystem (Status). Jag har inte tänkt ansluta mot central, utan nöjer mig med mail, notiser till mig själv.

Jag vill ha inbrott, Brand, samt vattenlarm.

När jag började dra i detta för något år sedan, så hade jag i princip bestämt mig för DSC1864 med IP kort envisalink Ip kort och diverse givare. Sen kom annat emellan. Så nu är jag inte säker på om det fortfarande gäller:)
Nu ser jag att DSC Släppt NEO. Dessutom verkar Siemens vara rätt populärt här.

Ni som är kunniga och gärna provat flera typer. Vad är vitsen mellan DSC NEO OCH 1864? Jag akn se att NEO har kameradeckare. Det är dock inte aktuellt, då jag har IP kameror mot videoserver. Verkar avar begränsad nytta med deckarkameror om man inte kör mot Central. Känns som att 1864 fortfarande gör mer än NEO (Om man har Envisalink kortet vill säga). Eller har jag missat något som talar för NEO??

Om vi har utrett vilket DSC Som är bästa valet, så kan man gå vidare med SPC. Varför skall man välja DSC eller SPC. vad är respektive starka sida?

Viktigt för mig, är någorlunda enkel installation, då jag har tänkt göra den själv, inkl programmering. Så Användarverktyg kan vara en avgörande faktor.

Sen dök ett 4 larm upp häromdagen, som en kompis rekommenderade, då han har goda kontakter där. Ksenia Larmsystem. Han tyckte detta var det bästa/mest prisvärda på marknaden. hirrad ock ganska begränsat med både priser och omdömen. Är detta något att ha?

Detta känns som en snårig djungel, tacksam för konstruktiva råd här..
 
D
Baserat på det du beskriver så fungerar nog vilket larm som helst. Vad är det för specifika funktioner du är ute efter och hur integreras Creston mot larmet? En enskild app för av/på-larmning och status har alla larm i princip idag. Paradox och Ksenia har KNX-integrering ifall ditt styrsystem nu bygger på det.
 
Crestron har stöd mot de flera styrprotokoll. Normalt väljer man IP eller RS232 som är inbyggt i systemet. KNX Kräver en extern dyr omvandlare, så det vill jag inte använda då inte huset i övrigt använder KNX.

Jag kan i princip lyfta upp vilka styrfunktioner och status som helst så länge larmet har ett api. Jag tänkte framför allt kunna ha status på driftläge LARMAT/Hemma/Borta mm. Status på Vattengivare. Sen kan Crestron skicka push notiser, om inte larmet stödjer push direkt utan abonnemang. Jag kan även låta larmet trigga belysning denna vägen vid larm, så husets lampor står och blinkar etc. I princip vad ett KNX kan plus lite till
 
D
  • Gilla
Sista spiken
  • Laddar…
tommib
DSC har sin integrationsmodul IT-100 som ger RS232 ut. Programmeringsgränssnittet är rätt enkelt. Ev har crestron någon färdig modul men det vet jag egentligen inte. EnvisaLink EVL3 funkar med andra automationssystem, t.ex. Vera. Hur det är med Crestron vet jag inte.

Jag har programmeringsguiden för IT-100, den är också hyfsat lätt att hitta online.
 
Via ahlsell så är priserna på DSC1864 resp SPC 4320 med trådlös mottagare relativt lika. Om man räknar på SPC K620 panel, (Den enkla är för ful att ha i hus). DSC Inkl Elvisa Ip kort. DSC1854 har lite större utbyggbarhet med 64 ingångar. men det är inte relevant i hus. Det viktiga är att klara åtminstone 4 sektioner. Sen räcker nog 32 ingångar gott. Kostander för expansionskort och givare har jag inte kollat upp än. Magkänslan är att DSC är billigare här.

Min känsla är dock att DSC ger betydligt större möjlighet till utbyggnad och integrering. Om jag gör omaket och beställer utomlands, så blir det lite billigare också, även mätt mot grossist. Så dom Svenska priserna är ganska upp haussade:)

Så om ingen är extremt övertygande att SPC är överlägset DSC så tror jag nog jag satsar på det. Gällande NEO så känns det efter lite research att det faller lite på att jag ändå baserar så stor del på trådat. En stor vits med NEO är att det verkar lite säkrare på trådlöst 2-vägs mm. Att det direkt stödjer app, och kameror. De två sista löser jag dock ganska bra, och förmodligen bättre med envisalink kortet.
 
VAr i kontakt med Teleco NEO kommer få publikt API, troligen i Q2. Ev kan det vara värt att vänta ut, då det innebär att jag slipper ett 3 parts kort för ip, Alternativt IT-100. NEO hade visst stöd för Control4 (Ett annat Hemautomationssystem) idag. Måste försöka utreda övriga för/nackdelar mellan PC1864 och NEO. Paradox har jag läst lite om, men känns inte riktigt rätt för mig. Verkar lyfta en del i pris.
 
Ny Info från Teleco. PC1864 är utgående och kommer helt försvinna i höst. Så det känns helt fel att hoppa på det. DSC NEO får det bli, om jag inte skall ändra spår till annat fabrikat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.