AndersS skrev:
Intressant fråga. Om jag gör en identisk lika genomföring som för vattenanslutning i vägg genom tätskikt men använder den till något annat, varför skulle en sådan inte vara godkänd? Har svårt att se logiken i det resonemanget annat än "så är det bara och ingen har tänkt på att man kan göra så".
Formuleringen i regelverket: "På väggar vid plats för dusch och badkar får endast genomföring för blandare finnas.".

Logiken är att minska risk. Alla genomföringar är en risk, även om de är helt korrekt utförda, så kan det finnas en liten, mikroskopisk springa. Genom att minska antalet genomföringar uppnår man två saker, dels minskar risken att det överhuvudtaget skall finnas en läcka i denna känsliga del av systemet. Dels så kanske väggmaterialet tål den mikroskopiska mängd vatten som tränger igenom EN läcka, men belastningen på materialet blir för hög om där finns två läckor.

Om det handlar om genomföringar på en sådan höjd att de blir ständigt vattenbegjutna, så är det en reel risk man minskar. Men om vi pratar om en genomföring på ex. 230cm höjd så blir det lite löjligt. Regen tar ingen hänsyn till höjd.
 
nino skrev:
Så är det. Varför? Förmodligen pga att varje genomföring är en risk.
Ett bubbelbad tex där får man inte dra ut elen uunder badkaret utan den ska dras ut i zon2 och därefter dras till badet, här "fuskas" det en hel del tror jag.
Tror att det är på gång att ändras eller om det tom redan är ändrat
Är inte det utifrån regelverket för elanslutning ? (här har jag inte koll)
Och den förändring som ska ske är det för att tillåta genomföring under badkar?
 
Bara i Sverige! Reglernas land. Snart ska man ha hjälp i badrummet då det finns halkrisk :(
 
  • Haha
nzsc
  • Laddar…
O
Borde de inte kunna förklara varför de inte godkänner belysning i nischen?
 
Odjuret skrev:
Borde de inte kunna förklara varför de inte godkänner belysning i nischen?
Det står ju i reglerna som citerats tidigare. Bara vattenledningar till dusch och badkar får genomföras

Jag tänker annars om man inte ska slänga in en LEDstrip med tillhörande profil och diffus kåpa och lägga det i fixet på kaklet och kör den från golv till tak med genomföring i taket. Så behövs ju inget hål i tätskikt se liknande detta fast på vägg
badrum_ledstrip_profil1.jpg
badrum_ledstrip_profil2.jpg

Källa: http://villaekhojden.hidealite.se
 
Led-strip kommer vi att ha i övergång tak/vägg vid badkar och det är inga problem....
 
O
Hojte skrev:
Det står ju i reglerna som citerats tidigare. Bara vattenledningar till dusch och badkar får genomföras

............
Jag ger mig! ;) Tänkte nog lite fel... Tur att det finns folk som tänker åt en ibland:D
 
Jonatan79 skrev:
Bara i Sverige! Reglernas land. Snart ska man ha hjälp i badrummet då det finns halkrisk :(
Fast då kan man ju titta på England, där de verkar se lite annorlunda på regler...

En släkting bodde i en liten (dyr) central nyproducerad lgh i London. Han fick vattenskador 3ggr på ett år i taket. Förklaringen: Det läcker in bakom kaklet vid blandaren i badrummet i lägenheten ovanför. Det är helt normalt, du får måla om taket lite då och då...
 
Jonatan79 skrev:
Via taket eller utanför våtzon 1 är ju bra :)
Som sagt!
I sommarstugans dusch/toalttrum har vi fem takspottar, 12 Volts.
Två över handfatet, två över/framför toaletten, där folk sitter och läser :) ,
och en över duschen.
Kablarna är naturligtvis dragna dolt ovanför takpanelen.

Är denna installation mot reglerna?
 
KnockOnWood skrev:
Som sagt!
I sommarstugans dusch/toalttrum har vi fem takspottar, 12 Volts.
Två över handfatet, två över/framför toaletten, där folk sitter och läser :) ,
och en över duschen.
Kablarna är naturligtvis dragna dolt ovanför takpanelen.

Är denna installation mot reglerna?
Taket är en annan zon så helt ok 👍🏻😊
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Om man har genomföringen för belysningen i taket ska det ju inte vara något problem. Dessutom ska du ju bygga badrummet på ett sådant sätt att det aldrig blir ett försäkringsärende.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Gammal tråd, men reglerna från GVK ni pratar om gäller vad jag vet vattenrör och inte elrör.

Övriga genomföringar som bryter väggens tätskikt
Förutom rörgenomföringar så finns andra typer av produkter som installeras i våtrum och och därmed bryter väggens tätskikt. Placering av produkten och genomföring avgörande för ett vattentätt resultat. För genomföringar i våtzon 1 ställs det krav på att tätskiktet ska gå att anslutas tätt.
  • Genomföringar för el ska om möjligt placeras i våtzon 2. Elinstallationer som bryter väggens tätskikt i våtzon 1 ska vara utformad för tät anslutning till väggens tätskikt och ej vara dold bakom till exempel bubbelbadkar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.