På fredag kommer vårt Ikea kök. Weeeee.

Men det har varit en mindre resa.

Först ett par veckor med deras kitchen planner program som är allt annat än intuitivt. Blev många varianter.
När vi byggt köket som vi ville så bokade vi tid med en köksplanerare. 600 riksdaler för två timmar men det var det värt...tror jag.
Men sedan när vi skulle beställa köket så började karusellen. Eftersom vi hade egna mått på bänkskivan samt ville få en check på att allt stämde så behövde vi boka en säljare. Det var två veckors väntetid på att få tala med en gratis köksplanerare på telefon. Så vi åkte till dem istället eftersom de har en drop-in. Visst, bara det att det var över två timmars väntetid på att få träffa någon. "Får vi ditt mobilnummer så ringer vi när någon är ledig". Vi åkte hem.
Provade istället en vardag klockan 10 när de precis öppnat (de har god och billig brunsch och restaurangen öppnade 09:30). Fick träffa någon nästan direkt. 90 minuter satt jag med köksplaneraren och gick igenom alla detaljer. Trodde jag var klar men då skulle de lägga in mitt kök i ett annat program för att "upptäcka eventuella felaktigheter m.m". Den processen skulle ta ett tag så de skickade mig till restaurangen (jag hade datorn med så passade på att jobba lite). Efter 75 minuter ringde de. Klart? Nope. Måtten på bänkskivan skulle kollas ordentligt också. Tog sin goda timme inkl. underskrifter et al.

Så var på Ikea kl. 09:30 för att göra en köksbeställning och lämnade 14:30.
Hann med brunsch, fika med äppelkaka och fyra korvar för 100 kr drygt. :)

Även om det tog en herrans lång tid att beställa så känns det gediget och tryggt.
Men jag rekommenderar att åka ditt kl. 10 en vardag med tom mage och full-laddad mobil (inga barn så klart).
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Återkoppla när allt är färdigt, exakt allt.

Jag väntar på hantverkare på måndag som ikea bekostat att sätta in bänkskivan.
Detta är tredje skivan då första var transportskadad, andra 60 och inte 70 djup som vi beställt....

Det är idag ett kvartal sen vi gjorde beställningen
 
Personligen tycker jag deras program är extremt enkelt och man får med sig allting i produktlistan direkt, sen är det bara att gå ut på lagret och hämta alt. beställa hem. Bänkskiva skulle jag aldrig köpa från dem då jag vill ha sten. Då kommer de ju hem och mäter, tillverkar och installerar.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
falkn skrev:
Personligen tycker jag deras program är extremt enkelt och man får med sig allting i produktlistan direkt, sen är det bara att gå ut på lagret och hämta alt. beställa hem. Bänkskiva skulle jag aldrig köpa från dem då jag vill ha sten. Då kommer de ju hem och mäter, tillverkar och installerar.
Programmet är enkelt och bra på många sätt, men tyvärr också segt och buggigt, åtminstone på datorer med ett Äpple på.
 
Vi åkte dit efter att ha ritat upp själva i programmet. Fick ett könummer och gå runt i varuhuset ca en timme innan det blev vår tur (lördag mitt på dagen). Fick hjälp med lite täckskivor vi glömt mm.
Ringde nån vecka senare när vi var klara med hur det skulle se ut, fick prata med en säljare på kök som ville ha mitt ritningsnummer. Han tittade på den och kollade så att allt fanns där, gjorde en order av det, frågade om det var något mer och efter nån timme hade jag en bekräftelse på mail med leveransdatum mm samt en länk till deras hemsida för betalning. Leverans två veckor senare. :)
 
Vi har lagt ganska mycket krut på just planeringen av köket. Först ritade vi lite själva och tog också hjälp av en bekant med lite mer köksritarerfarenhet än vi själva. Sedan bokade vi in barnvakt + tid på Ikea med deras köksplanerare. Där satte vi första versionen och planlösningen i stort. Därefter lät vi det gå ett par veckor, och kom på att vi skulle göra om litegrann, så vi gick till Ikea igen och satte oss (drop-in den gången). Nu har rörmokaren dragit rör till avlopp och vatten så själva planlösningen är klar.

Imorgon kväll kommer det att bli ett besök till på IKEA vi går igenom de sista detaljerna och frågetecknen. Min erfarenhet av andra projekt är att det är bättre att lägga lite mer tid på planeringen än att behöva tänka om i efterhand. Man kan säga att vi har kört en lite iterativ utveckling av planen. :)
 
En sak vi ändrade på efter vårt besök på Ikea var höjden på lådorna. Vi hade ritat in bara 20 och 40 lådor. Men efter besöket insåg vi att lådor där vi skulle ha bestick, redskap, plastpåsar, folie mm mm bara behövde vara 10 cm för annars blir det en väldig massa luft i lådorna.
 
Anj skrev:
En sak vi ändrade på efter vårt besök på Ikea var höjden på lådorna. Vi hade ritat in bara 20 och 40 lådor. Men efter besöket insåg vi att lådor där vi skulle ha bestick, redskap, plastpåsar, folie mm mm bara behövde vara 10 cm för annars blir det en väldig massa luft i lådorna.
Då kör man väl med fördel invändiga lådor?
 
falkn skrev:
Då kör man väl med fördel invändiga lådor?
Fast de invändiga lådorna är inte så roliga. Då ska du öppna en låda för att sen öppna en till. Vi har så på en plats och det är skafferiet som vi har i tre stycken 40-lådor över varandra. Där har vi satt en innerlåda mer av misstag. Jag trodde att jag ritat dit två 20 men det var en 40 med innerlåda. :p. Blev iofs jättebra. :)
Men ena lådhurtsen har vi fyra 10 + en 40, den andra två 10 och tre 20. Vi har kanske väldigt lite skåp överhuvudtaget då det är ett ganska begränsat utrymme men därutöver finns det vaskskåpet, två hörnskåp med utdrag, en stor låda under diskmaskinen, högskåp med lådor till skafferivaror + dörr över samt överskåp över kyl/frys.
 
Jo, lite jobbigare är det. Jag har t.ex. en 20 låda med kryddor och ovan denna en innerlåda med refillpåsar till kryddor och sådant man inte använder så ofta. Likadant har vi ovan besticken, där har vi skärbrädor och plastpåsar och dylikt. Det ger enligt mig ett snyggare utseende utifrån om indelningen är lika överallt.
 
Jag tar köket i två leveranser alla dagar i veckan. Först stommarna och när dom är monterade mäter man av och tar fram ett exakt underlag för beställning och leverans av bänkskivorna.

Vad det gäller lådor så gillar kan verkligen IKEAs dolda lådor. Det gäller bara att planera så att man placerar sådant man inte använder varje dag i de dolda lådorna!
 
Var otroligt jobbigt med innerlåda i en vecka sen hade man vant sig , nu tänker jag inte på den extra lilla tiden det tar att ta något i inner lådan .
 
falkn skrev:
Personligen tycker jag deras program är extremt enkelt och man får med sig allting i produktlistan direkt, sen är det bara att gå ut på lagret och hämta alt. beställa hem. Bänkskiva skulle jag aldrig köpa från dem då jag vill ha sten. Då kommer de ju hem och mäter, tillverkar och installerar.
Vem köper du stenskivan av som även kommer hem och mäter? Låter intressant :)
 
Klicka skrev:
Vem köper du stenskivan av som även kommer hem och mäter? Låter intressant :)
Så gör de flesta granitleverantörer...

Här i Skåne finns ett flertal aktörer på marknaden, bl.a Landernäs marmor som jag upplever seriösast.

De kommer ut och mäter när bänkskåpen är monterade och sen levererar de och limmar eventuella skarvar med bra lim och så.
 
Klicka skrev:
Vem köper du stenskivan av som även kommer hem och mäter? Låter intressant :)
Samtliga firmor jag var i kontakt med när jag skulle ha min marmorskiva i köket jobbar på detta sättet. De kommer ut och mäter när stommarna är satta, tillverkar och levererar sedan 2-3 veckor senare. Då kommer de med skivan och monterar den samt ev. limmar och fogar skarvar.

Ang. Pauls kommentar ovan så är Landernäs såklart välkända i Skåne, men extremt dyra. Jag köpte min skiva från Obelix Marmor i Helsingborg som har egen verkstad på plats där de gör håltagningarna och kapar/polerar o.s.v. Jag betalade ca 25 000 kronor för 4,26x0,63 m Carrara C (33 mm) inkl. 700mm Blanco silgranit underlimmad ho och håltagning för häll och blandare. Jag fick en skarv bredvid hällen (bara ena sidan). I detta pris ingick även mitt stänkskydd av Carrara C plattor i ca 600x600x10 mm storlek (7 st.). Måttkapade så det blev 7 st. lika stora plattor. Leverans och montage ingick av bänkskivan, men inget montage på stänkskyddet då jag själv tog hål för uttag.

För detta skulle Landernäs ha nästan det dubbla. Jag kan verkligen rekommendera Obelix i Helsingborg och Andrei som äger firman. Bra att ha och göra med och flexibla samt kommer med bra lösningar. Jag kommer snart beställa en mindre Carrara C (1800x400) till en skänk vi ska ha i matsalen via dem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.