Hej!
Jag är på G att byta ut mitt gamla uterum med framåtlutat tak till ett med sadeltak.
Tanken är att jag skall köpa deras färdig kapade limträstomme.
Till fråga 1, ni som redan har gjort detta. Hur gjorde ni vid anslutningen av nockbalken till det befintliga taket?
Fick ni en "över lång" nockbalk så den går att växla mot befintliga takstolar eller ...
Bifogar ett fotomontage hur det är tänkt att se ut
Image-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga 2. Vilket golv rekommendera ni? Uterummet skall inte vinter isoleras men används tidig vår och fram till sen höst. Jag skall inte gjuta någon platta utan det blir ett ramverk av trä.

// Jonas
 
L
Vi byggde med skånskas uterum på 24kvm. Känns otroligt bra och priset dessutom långt bättre.

Här kommer en bild på hur vi gjort vi bar av sidan på huset och la en stötta rakt upp som nockbalken ligger på. Därmed ligger inte all tyngd på en takstol.

image.jpg
 
  • Gilla
birdlegg och 1 till
  • Laddar…
Eftersom att jag lägger uterummet mot långsidan på huset så finns där idag tackränna mm. Takrännan tappar sin funktion och tas bort men hur har ni gjort invändigt där den sitter idag?
Har ni gjort en låda över eller ...
Gärna bilder.
 
L
Vi fick lägga dagvatten rör över trädgården för att leda bort vatten från båda sidorna av uterummet.
Vi har dessutom vårt uterum något lägre än huset så vi fick dra röret för att leda vatten från borte sidan av huset men även från andra sidan av uterummet.
 
  • Gilla
gabrielrosen
  • Laddar…
Lewdis skrev:
Vi fick lägga dagvatten rör över trädgården för att leda bort vatten från båda sidorna av uterummet.
Vi har dessutom vårt uterum något lägre än huset så vi fick dra röret för att leda vatten från borte sidan av huset men även från andra sidan av uterummet.
Okej. Dagvattnet blir inga problem hos mig. Jag tänker invändigt.
Sågade ni av takstolstassarna och byggde en låda över eller ...
 
L
Jag önskar nu att jag tagit fler kort på bygget.
Här är två bilder. Den ena är innan man kapade takstolarna längs med husväggen för att sedan bära av och lägga nocken på. Sedan har man lagt sport på uterummet mot det gamla taket.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
Ser att du har ett betydligtare större utsprång än vad jag har.
Min tanke nu är att låta takstolarna vara och bygga en låda. Risken med detta är att det blir lågt i tak vid lådan. Takrännorna på uterummet skall anpassas till befintliga på huset så där har jag en bestämd höjd. Det kan bli att jag får kapa de nedre spetsarna på takstolarna för att tjäna höjd. Det är just en sådan låda jag önska bilder på!:rolleyes:

Vad det gäller nockbalken har jag blivit rekommenderad att sätta stolpe från denna mot befintlig yttervägg. Är det någon annan som oxå har denna lösning?
 
L
Håkansson66 skrev:
Ser att du har ett betydligtare större utsprång än vad jag har.
Min tanke nu är att låta takstolarna vara och bygga en låda. Risken med detta är att det blir lågt i tak vid lådan. Takrännorna på uterummet skall anpassas till befintliga på huset så där har jag en bestämd höjd. Det kan bli att jag får kapa de nedre spetsarna på takstolarna för att tjäna höjd. Det är just en sådan låda jag önska bilder på!:rolleyes:

Vad det gäller nockbalken har jag blivit rekommenderad att sätta stolpe från denna mot befintlig yttervägg. Är det någon annan som oxå har denna lösning?
Vi har väldigt stort överhäng på vårt hus. Jag skulle rock rekommendera dig att såga takstolarna jäms med husväggen ändå. Ditt uterum kommer att kännas myclet större om väggen mot huset blir helt rak ända upp i nock.
 
Du har nog rätt på den punkten. Tar mig en funderare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.