Hej,

Vi har installerat en ny kakelugn i ett enplanshus. Huset är från 70 talet och har en kombipanna. Kakelugnen kopplade vi in på rökkanalen där oljepannan tidigare var inkopplad. Denna rökkanal har ett rostfrittrör i kanalen. När jag nu eldar med kakelugnen så droppar en vätska ur sotluckan som är ser lite ut som vatten och kära.

Ett tag trodde jag att detta var regnvatten och har provat att se till så regnvatten inte kan komma ner i skorstenen men det fortsätter att droppa när jag eldar.

Min tanke nu är att skorstenskanalen är för liten och att röken är för varm när den går ur skorstenen och det därför bildas kondens som rinner ner i rökkanalen. Dett finns nämligen en hel del kondens på skorstenstoppen. Kan detta vara orsaken och vad gör jag åt det?

Mvh,

Robert
 
  • Gilla
Andreas Berg
  • Laddar…
Det är snarare troligt att det är för kall rök som kommer ur din kakelugn, som hinner kondensera innan den lämnar skorstenen. Ta en ugnstermometer och häng ner i din skorsten, ca 0,5-1 meter ner. Det bör vara minst 60 grader varmt, kanske lite mer för att inte vattnet ska kondensera. Vänta tills det har brunnit en stund och röken har hunnit värma upp skorstenen till driftstemperatur.
 
Rök innehåller mycket vatten dels från från veden men också pga att förbränning av väte och syre ger just vatten. Innan skorstenen är tillräckligt varm kondenserar detta och kan rinna neråt. Ju slätare skorsten desto lättare rinner det neråt.
 
Har kakelugnen varit riktig varm någon gång?
Sluta pyrelda och öppna tilluften litet mera så att det brinner tillräckligt bra för att värma ugn och skorsten med. Då får du det önskade 70 grader i skorstenstoppen också och ingen problem med kondens.
 
Lägg hellre i mindre ved åt gången och låt den brinna med låga tills det blir bara glöd kvar innan du lägger i nästa portion = litet i taget som brinner ordentligt i stället för  eldstad fullproppad med ved som som bara pyr och kvävs växelvis.... så slipper du kondens och samtidigt sparar du ved :).
Värmen i ved finns bunden i brännbara gaser och träkol. Ca 80% är gaser och dom skall brinna med låga för annars flyger dom ut genom skorsten utan att förbrännas och avge värme. Sen har du bara 20% glödande träkol kvar i ugnen och det är dålig ekonomi att elda med enbart resterande 20% träkol som finns kvar i glöden :'(.

Allment om vedförbränning:
Man tror att man sparar något om man lyckas hålla veden liggande och pyrande i brasan så länge som möjligt - ingenting är mer fel när det gäller vedeldning.
Det skall brinna med lågor ( gaser förbränns) och man styr värmeproduktionen lättast och med minst förlust med dosering av bränsle = litet i taget .... i stället för att laborera ENBART med lufttillförsel.

En kakelugn är ju värmeakumulerande så det finns ingen hinder att brassa på snabbt och ordentligt tills den är laddad :). Hoppas du får din skorsten varm och det slutar rinna.
Lycka till!
gaia
 
För att förbränning skall ske effektivt, krävs syre! Se till att ugnen får ordentligt med syre. Kom ihåg att om man har ett hus som är väl isolerat och framför allt tätt, kan ugnen få för lite syre. Bäst är om syre till förbränningen tas direkt utifrån. Öppna ett ventilationsförnster eller annan luftväg till det rummet där ugnen står. Det underlättar förbränningen. Elda med bra drag. En kakelugn är så konstruerad att den magasinerar värme.

Pyrelda aldrig!

Att värma upp en kakelugn kan ta betydligt längre tid än man tror, speciellt om den har stått kall länge, eller aldrig har värmts upp ordentligt. Då går det åt mycket ved. Speciellt om veden fuktigare än vanligt. Därför är det viktigt att elda så att kakelugnen och därmed även skorstenen blir ordenligt varm.

Att ha en rökgastemperatur på 60 - 70 grader i skorstenstoppen är INTE bra!

Det är på tok för låg temperatur! Om du har ena gången 70 grader när du mäter, kan det vara 50 grader då du inte mäter, beroende på vedkvalitet, väder (drag), kakelugnens egen temperatur och en del annat. Håll dig till över 100 grader i mätt rökgastemperatur i skortstenstoppen. Det ger marginaler som tar hänsyn till variationer i väder, vedkvalitet, kakelugnens egen temperatur mm.

Ha det varmt och gott!
 
Jag installerade ny kakelugn (Cronspis) i somras. Hade tidigare en rörspis som jag eldat två gånger/dygn. Förra året var jag uppe vid skorsten och mätte rökgaserna från röspisen. Då låg rökgastempen på ca 70-80 grader 70 cm ner. Kanske lite lågt men inga synliga tecken på kondens. Det bör nämnas att rökkanalen är 6,5 meter. Innan jag installerade den nya kakelugnen var jag också orolig för kondens. I den tekniska beskrivningen tilll min kakelugn står det att rökgasernas medeltemperatur skall ligga på ca 160 grader. Eftersom rökkanalen ändå hade läckage till kanalen bredvid var jag tvungen att renovera den. Efter mycket funderande satte jag på sotarmästarens rekomendation in ett dubbelmantlat rostfritt rör, 125 mm i diameter. Och det har fungerat kanon. Draget har blivit ännu bättre än tidigare. Rökgastempen i toppen har ökat trots lägre temp ut från spisen. Mätte i toppen vid eldning och termometern som bara visar + 80 grader som max slog i toppen. Min teori är att hastigheten på rökgaserna har ökat på grund av mindre area på rökkanalen vilket innebär att de inte kyls ner lika snabbt som innan. Kan det kanske vara så.

Det bör nämnas att de nya modellerna på Cronspisen (från år -06) har ett startsjäll som öppnas vid uppstart. Det innebär att de heta rökgaserna sticker direkt ut i skorstenen vid upptändning. Skulle det då finnas någon kondens i röret så lär det torka upp då. Därefter stängs startspjället lite i taget till rätt temperatur uppnåtts i brännkammaren. Detta verkat fungera bra.

Däremot kan jag tycka att det ibland skulle behövas lite mer tilluft. Enligt sotaren så skitar Cronspisarna ner sig en hel del. Min spis kan ryka lite mörkare vid uppstart och när ved precis fyllts på . Därefter går det inte att se någon rök alls. Enligt Nibe så brinner Cronspisarna med lite mer orange låga eftersom de saknar primärluft underifrån. Tilluften släpps bara in ovanifrån och från sidorna. I vilket fall som helst har jag inte kunna se någon tendens till kondens. Jag eldar alltid morgon och kväll för att hålla spisen varm. Detta gör säkert sitt.

Mvh / Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.