Hej alla.

Kan ju börja med att nämna att jag är helt rudis på el. Då menar jag total rudis.
Vilket fall.

Håller på att bygga ut huset med källare samt gjuta nytt källargolv i en del av den gamla byggnaden.
Tänkte att jag skulle passa på att gjuta ner lite tom flexslang på strategiskt ställen.

Här behöver jag er hjälp. Tänkte iaf gjuta slang till Bastu, tvättmaskin och VP. Men även till almän belysning till de olika rummen i närheten.

Men jag har noll koll hur mycket slang och dimension jag behöver gjuta ner. T.ex. sträckade linjen som går till bastu. Ska man dra dit 1 st slang, t.ex. 20 mm. Eller fler? Jag har faktisk inte en aning...
Samma med slang till almän belysning. Ska man dra en slang till t.ex. tvätt stugan sen därifrån gjuta en till pannrummet? Eller ska alla utgå från elcentralen?
Hoppas ni förstår vad jag menar, för jag hajjar knappt själv vad jag skriver ;)
Tack för all hjälp och fråga på!!

Infogat: röd streckade linjer. Bara exempel. Streckade inramingen visar vilka golv som kommer att gjutas om. Där möjligheten finns för att dra flexslang.

Självklar kommer jag anliga en elektriker. Men har inte valt någon för att kunna rådfråga inför gjutningen.



Flexslang källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Måste du gjuta ner slangen? Det brukar vara mycket enklare att dr den i tak och väggar om det går. Ska den gjutas ner i golven ställs stora krav på att den kommer på rätt plats och inte rubbas under gjutningen. Efter gjutningen måste man även vara försiktig så man inte skadar änden som sticker upp. Ska du trots allt lägga slang i golvet ska du ha en slang son tål den "belastning" som gjutning och spring på armering ger samt ha, i alla fall cm, koll på vart slangen ska upp. Dessutom ska du naja slangen ordentligt med ca 30 cm mellan najpunkterna samt extra fästpunkter där du ska gå upp/ner.
Hur mycket slang det går åt får du mäta dig till för du måste ju veta vart du ska dra dina slangar innan du lägger dom.
Dessutom tycker jag att du ska prata med en elfirma för det du tänker göra ska man ha elbehörighet för att göra. Pratar du med en elektriker får du även all den information du kan tänkas behöva.
 
Utan att vara elektriker så föreslår jag följande. 20mm slang från centralen till bastuaggregat, tvättpelare och panna (alltså en till varje). Sen en 16mm slang för belysning och uttag till respektive rum från centralen.
 
elmont skrev:
Måste du gjuta ner slangen? Det brukar vara mycket enklare att dr den i tak och väggar om det går.
Tack för ditt svar. Okej. Det är så pass. Trodde faktisk att det skulle vara bättre/snyggare/enklare att gjuta in. Jag kommer faktisk ha ett "nytt" träbjälklag vån 1 över garderog/förråd/badrumt där utbyggnaden kommer att vara. Då kan elektrikern gå i innertaken (bjälklaget).
Men jag kommer nog att fundera på att gjuta till tvätt och panna. För där blir det inget nytt bjälklag och de är ett betongbjälklag där nu.

Så tack Larsa för dimensionerna!
 
Tänk på att slangen måste klara ingjutning, det finns många slangar som inte klarar det. Inte så kul att märka att slangen har klämts ihop när ni ska dra igenom tråd senare.
 
tommib
Bastun skulle jag inte gjuta in något alls till. Det kommer vara en del av våtutrymmet (gissar jag) och då är det IG med allt annat än avlopp som kommer upp ur golvet. Dessutom så kopplas de flesta aggregat via en styrpanel som hamnar någonstans på utsidan av bastun. Visserligen skulle du kunna komma upp exakt rätt ur golvet så du hamnar i bastuväggen men är det värt besväret?

Till pannan och tvättstugan kan du ju dra, men varför? Bila in det i väggarna istället som elmont föreslår.
Ska du ändå gjuta in slang skulle jag rekommendera 25mm till VP då det finns pannor som vill ha 20A och du troligen behöver 4kvmm ledare då. Till tvättstugan räcker 20mm.
 
Mussli. Yepp, det har jag koll på.

tommib: Nej jag skippar bastun och den nya delen där jag har ett bjälklag ovanför att gå i.
Med du menar att det blir bättre och är mindre jobb att börja bila/spåra i väggarna i den gamla delen än att gjuta ner en slang?
Det verkar som det är rent ut sagt ett helvete att gjuta ner slang. Trodde det var brukligt och ett enkelt sätt att dra det dolt längre sträckor. Jag får nog tänka om helt då.
 
"Problemen" kommer om/när slangen får en liten skada och det rinner in betongvatten som effektivt pluggar slangen eller när den hamnar lite fel så att den missar väggen eller när den ligger på golvet och den går söner för att någon av misstag kliver på den och/eller att den går av och det ramlar ner skräp i hålet som gör att det blir stopp. Totalt ger det många risker och få/inga fördelar.
 
O
Tänk på att köpa slang av bra kvalité! Skippa Biltema eller Jula. Du kommer garanterat bli vansinnig på dessa. Jag skulle mer lita på att slang av bra kvalité verkligen håller de klassningar den påstås ha.... Men det kan vara mina fördomar om Julas och Biltemas elmaterial. :)
20mm till tvättstugan? Hade du tänkt dra 3-fas? Jag skulle dragit 2st 16mm... så man kan fördela lasten på 2st säkringar... Förvisso samma resultat med 3-fas, men det finns nackdelar med den lösningen om man jag förstått saken rätt..

Sen får man inte glömma slang för nätverk, och högtalare ;)
 
Jag hade utan att tveka valt att gjuta in slang istället för att bila in den i väggen. Risken att skada slangen finns ju men man får inte överdriva heller. Är man så rädd för att någon/något ska skada slangen får man väl lägga VP-rör och ta fram den gamla böjfjädern. Bila i betongvägg måste väl ändå vara den allra sista utvägen?
 
  • Gilla
oscarwww och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.