Ska som bekant renovera köket. Ursäkta min okunskap om ventilation, men hur får jag isär fläktröret?

Jag måste sätta de nya skåpen något högre högre än de gamla och behöver komma åt bakom för att montera upphängningsskenan (IKEA). Därefter kommer jag såga ur lite i skåpen för att anpassa för fläktröret.

Gissar att rören är nitade? Borrar jag sönder nitarna?

Tack!
nitar2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nitar1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp, borra med 3,2mm borr eller vad det är.
När du sätter tillbaka grejorna, sätt dit dom med popnit igen. Annars blir den som rengör ventilationen inte så,glad när han skär upp armarna på skruven..
Använd alltid popnit vid rensluckor.
 
  • Gilla
alekks
  • Laddar…
Känner igen den där kanalen Lars_M!

Kul att ni hänger på "forat" och det är en underbar källa till information - Kanalen är precis som Touchofred skriver hopnitad och bästa sättet är att borra ut bitarna med en 3,2mm borr, går lika bra med en 3mm dessutom om man vickar lite. Tänk på att det sitter nitar bakifrån på dem där, eller det gjorde det i lägenheten under din i vart fall.
Försök att komma in med en mejsel eller en kniv och knacka av nitarna (Dom är av aluminium) antingen från insidan eller utsidan. Sen kan man montera ihop de nya delarna innan man sätter upp dem så man "pluggar" tidigare hål.
Tänk på att inte lämna något hål öppet då det blir drag i dessa och kan således resultera i svarta märken i skarvar eller hål på takanslutningen. Fungerar även att tejpa hela skarven med ventilationstejp om man är osäker på att det är helt 100 tätt.
Vore fint att popnita igen så blir ventilationskillarna glada när dom skall rensa rören!
 
Redigerat:
  • Gilla
Touchofred
  • Laddar…
Tack Slacker, Forumet är guld värt, man lär sig hur mycket som helst.

Funderar på om det är värt besväret att göra köket själv, eller om man ska låta ett proffs göra jobbet ;)
 
slacker skrev:
Känner igen den där kanalen Lars_M!

Kul att ni hänger på "forat" och det är en underbar källa till information - Kanalen är precis som Touchofred skriver hopnitad och bästa sättet är att borra ut bitarna med en 3,2mm borr, går lika bra med en 3mm dessutom om man vickar lite. Tänk på att det sitter nitar bakifrån på dem där, eller det gjorde det i lägenheten under din i vart fall.
Försök att komma in med en mejsel eller en kniv och knacka av nitarna (Dom är av aluminium) antingen från insidan eller utsidan. Sen kan man montera ihop de nya delarna innan man sätter upp dem så man "pluggar" tidigare hål.
Tänk på att inte lämna något hål öppet då det blir drag i dessa och kan således resultera i svarta märken i skarvar eller hål på takanslutningen. Fungerar även att tejpa hela skarven med ventilationstejp om man är osäker på att det är helt 100 tätt.
Vore fint att popnita igen så blir ventilationskillarna glada när dom skall rensa rören!
Funkar lika bra det också ! :)
Eller så går det ju ta bort hela pipan med böj och allt, för det borde vara en skarv som bara har två popnit i sig. För om det sitter popnit i bakkant så har som monterat ihop den innan dom hängde upp den.
Men vet inte hur resterande del av röret ser ut.
Nu kanske jag rör till det i skallen på han, ber om ursäkt för det isf hehe
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.