Hej.
Håller på att renovera huset och har kommit till ventilationen. Det har varit gamla asbeströr som ventilation uppe på vinden. Nu har vi flyttat runt lite på väggar och måste göra om ventilationen.
Vad är det för rör som ska användas storlek och typ.
Måste röret från köksfläkten brandisoleras?
Det jag behöver är alltså ett rör till köksfläkten och ett till badrummet eventuellt 2 st i badrummet en i dusch och en utanför duschen.

Tacksam för tips och förslag.
 
Är det ingen som kan ge mig tips?
 
Rör från köksfläkt måste brand isolerad mot brännbart föremål. Storlek på kanalerna är svårt att säga beroende på om de skall kopplas ihop mm. Men 125 mm till toa ,kök ,tvättstuga som sen kopplas in i en grövre typ 160mm så blir det bra. Men skall köksfläkten in i samma kanalsystem bör huvudkanalen då bli 200.
 
idag har jag ju ett rör från varje ställe ut genom taket. ett rör från badrum ett från köket och ett från tvättstugan. eftersom det är gamla asbeströr tänkte jag bara byta ut dom mot plåtrör men ville veta lite vilka dimensioner som rekomenderas till kök och badrum.
alltså direkt ut genom taket det ska inte kopplas ihop om det inte måste.

Vent_montör skrev:
Rör från köksfläkt måste brand isolerad mot brännbart föremål. Storlek på kanalerna är svårt att säga beroende på om de skall kopplas ihop mm. Men 125 mm till toa ,kök ,tvättstuga som sen kopplas in i en grövre typ 160mm så blir det bra. Men skall köksfläkten in i samma kanalsystem bör huvudkanalen då bli 200.
 
Tänker du sätta separata fläktar i varje rum eller en central fläkt på tak ?
 
Vent_montör skrev:
Tänker du sätta separata fläktar i varje rum eller en central fläkt på tak ?
Det blir en köksfläkt och en badrumsfläkt. Det har varit självdrag innan. I badrummet tänkte jag bara dra ett rör till en början och funkar inte det så sätter jag en paxfläkt.
 
Du bor garanterat i ett äldre hus med dåliga fuktspärrar och därför bör du skapa ett undertryck med konstant frånluft. 125 mm kanaler till bad ,WC mm och gärna 160 till köksfläkt som kör hårdare. Men rymma inte det så tar du 125 ,funkar också bara ett högre ljud och ev svårare på maxläge att få ut all luft efter beskrivning
 
Du bör ha ett konstant flöde från badrummet med typ Pax-fläkt på dygnet runt samt se till att luft letar sig in under/ovan dörren. Läs på mer om detta för det är viktigare än folk tror. Både för hälsan och ev fuktproblem i våtutrymmen.
 
Mycket kort...

Finns det plats och är tillgängligt så är ju en kanalfläkt på vind för kontinuerligt ventilation att föredra.
Rekommenderat luftflöde i huset (exkl köksfläkt) är 0,35 l/s m².
Köp en kanalfläkt med inbyggd varvtalsstyrning, vilket är att föredra ur ljud och till viss del energisynpunkt.
En ljuddämpare före fläkten i strömningens riktning.
Installera kontrollventil storlek 125 eller 160 mm i badrum beroende på flöde. Det räcker med en punkt i badrummet.
Eftersom du har självdrag nu, finns troligen uteluftsventiler och luftspalter under/över dörrar. Om fönstren är bytta glöms ibland spaltventil, då får man göra nya.
Tänkt rent förnuftsmässigt Luften ska utifrån in i sovrum, vard rum mm, sedan ut genom WC, tvättstuga och ev kök om det är möjligt.
 
O
Vänta inte med en fläkt till badrummet.
 
Gällande imkanalen (köksfläkten) så ska den vara brandskyddsisolerad fr.o.m. den lämnar köket, brandklassning EI15 (om jag mins rätt).
Imkanalen bör vara separerad från resterande ventilation.
 
Demmpa skrev:
Gällande imkanalen (köksfläkten) så ska den vara brandskyddsisolerad fr.o.m. den lämnar köket, brandklassning EI15 (om jag mins rätt).
Imkanalen bör vara separerad från resterande ventilation.
Stämmer bra.
30mm alu nätmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.