Jag och min sambo har så smått börjat kolla in hus. Vi letar efter ett "enkelt" hus på ca 120 kvm + stort garage. Jag har precis avslutat boken "Köpa hus- Allt du behöver veta innan du skriver på köpekontrakt" det är ju minst sagt mkt saker att tänka på.

Hur blir man husklok? Var börjar man? Vi vill ha ett hus som inte kräver överdrivet mkt jobb. Såklart kräver ett hus mer än en lägenhet men det måste ju finnas hus som är enklare än andra?

Så var börjar jag?
 
Bor nu i hus nr 3 - alla hus har varit helt olika, byggda olika år med olika grunder och byggteknik. Det jag lärt mig är att läget är viktigast - både läget i förhållande till jobb/kommunikationer/etc och hur huset ligger på tomten (var är solen i förhållande till sovrum/kök/altan etc) Ä. Efter det kommer planlösningen.

Huruvida man gillar trä eller sten, 1-plans eller 2-plans etc är mest en smakfråga.

Ett hus som är dyrare i drift kommer också vara billigare i inköp så det brukar jämna ut sig på medellång sikt.

Sålänge man besiktigat huset och det inte framkommit några allvarliga fel så spelar övrigt inte så stor roll tycker jag (finns säkert de som tycker annorlunda).
 
Åttioettan skrev:
Sålänge man besiktigat huset och det inte framkommit några allvarliga fel så spelar övrigt inte så stor roll tycker jag (finns säkert de som tycker annorlunda).
har läst lite besiktningar men alla har ju inte det.

Mina föräldrar var upp i hus nr 2 i min ålder.
 
Självklart ska du besiktiga huset innan slutgiltigt köp - det är i princip standard att ha det som villkor vid husköp. På visningen får du gå runt och göra en amatörbesiktning - luktar det konstigt? Är det mögel någonstans? Hur ser taket ut? Är det källare inredd med organiskt material (ex trä)? Verkar huset allmänt välskött så är ju det alltid positivt. Verkar det slitet så kan det vara tecken på att underhåll inte skötts ordentligt och därmed större risk för framtida problem/kostnader.

Det är svårt att kategoriskt säga att en viss typ av hus är bättre eller sämre än andra. Hitta ett hus du gillar och kolla närmare på det.
 
Nu vet jag inte vart ni bor, vilket utbud som finns där. Men om ni kan välja och vraka så ska ni leta efter ett hus som antingen är nybyggt eller där alla stora jobb (tak, avlopp, våtrum, etc) är renoverade senaste 10 åren samt med relativt ny el och värme om ni vill ha ett hus som kräver mindre av er.
 
Börja med att gå på en bunt husvisningar med öppet sinne. Det kan krävas några visningar innan man vet vad man vill ha.

Den första visningen jag gick på var ett 50-talshus jag inte alla trodde att jag skulle gilla, och nu bor jag i ett liknande 50-talshus och ångrar att jag inte köpte det första.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Åttioettan skrev:
Självklart ska du besiktiga huset innan slutgiltigt köp
jag menar att vi inte kommit så långt att vi hittat ett hus vi beställt besiktning på. De besiktningar jag läst är det som legat med på huset visningsinfo.

Utanför Göteborg letar vi men när jag tittar är det svårt att hitta ett som inte är för flådigt eller så har det förstora renoveringsbehov, svårt att hitta i "mittemellanklassen". Min man är utbildad elektriker men inget han jobbar med nu, så just elen kan han fixa, men han har ingen lust med det ;)

Just nu är jag jättesugen på ett rött tegelhus i 60-tals stil.
 
Erfarenhet, antingen så jobbar man med något som relaterar till att äga hus. Eller så äger man ett hus och skaffar sig bra googlekunskaper..

Så köp ett hus, bästa sättet att lära sig simma är att hoppa i ;)
 
oobum skrev:
Erfarenhet, antingen så jobbar man med något som relaterar till att äga hus. Eller så äger man ett hus och skaffar sig bra googlekunskaper..

Så köp ett hus, bästa sättet att lära sig simma är att hoppa i ;)
Eller så drunknar du. Nej allvarligt var det ett bra uttalande. Jag sitter i hus nr 2 och har köpt båda husen på korta varsel.
Obesiktigat men det första var ett trähus 1850 och det andra ett tegelhus 1976. Det första hade nära kontakt med en släkting som är byggnadsingenjör och rådfrågade. Det andra var ett dödsbo med friskrivning på allt. Men vi ville ha det och skulle ändå riva badrummet. Finns ingen källare så betyder det ett problem mindre.
Det jag vill komma fram till är: Gå igenom tillsammans vad ni är ute efter. Hur mycket vill ni göra. Vad är ett rimligt pris.
Efter det kan ni kolla runt på lite olika hus och se att det finns ofantligt många olika hus.
Lycka till med husjagandet
 
Så länge man inte "hoppar i" i ett hus med fukt/mögel så brukar man inte drunkna. Men just mögelproblem kan ta knäcken på den starkaste.

Så var uppmärksam på lukter, eller indikationer på att man försöker dölja en lukt. Var misstänksam framförallt mot 70- talshus med grund i form av platta på mark.
 
Jag skulle hävda att man aldrig blir husklok... Hemma-blind ja, men klok på det hela blir man aldrig.
Det ena projektet avlöser det andra! Somliga små och somliga stora - Detta till trots hade jag vetat då vad jag vet idag, så hade jag ändå köpt huset... (y)
 
jupp verkar bara vara att hoppa in ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.