65 004 läst · 22 svar
65k läst
22 svar
Lägga klickgolv på ojämnt trägolv?
I äldre hus 70-tal eller äldre kan det även vara befogat att ta bort undergolvet, åtminstone mot yttervägg. Men inte utifrån själva golvet utan att bjälklaget kan vara dåligt isolerat mot yttervägg, med kalla golv och golvdrag.
Har gjort det i vårt hus från -60 med källare vid renovering. Här ligger det en en 100 mm glasfibermatta med papp i bjälklaget och sedan tomrum. Då har jag vikt tillbaka isolermattan och fyllt hela bjälklaget mot yttervägg med isolerskivor ca 600 mm breda. Har då även justerat på golvbjälkarna så det blivit ett plant golv samt bytt ut råspont mot golvspån Visst det kostar extra och är ett merarbete, men har man kalla golv är det värt att göra det.
Har gjort det i vårt hus från -60 med källare vid renovering. Här ligger det en en 100 mm glasfibermatta med papp i bjälklaget och sedan tomrum. Då har jag vikt tillbaka isolermattan och fyllt hela bjälklaget mot yttervägg med isolerskivor ca 600 mm breda. Har då även justerat på golvbjälkarna så det blivit ett plant golv samt bytt ut råspont mot golvspån Visst det kostar extra och är ett merarbete, men har man kalla golv är det värt att göra det.
Du kan ju flytspackla. Det kommer att spricka men det gör ju inget eftersom det ska vara under klickgolvet ändå. Har sett att man gjort så i många äldre hus. Huvudsaken är att det blir jämnt Du får fylla springorna med lite fog innan bara.
Händer det aldrig att man andvänder plywood för att utjämna ett ojämnt golv. Jag gissar att den kan var bra mycket tunnare är en spånskiva. En sådan här på 7 mm t. ex. http://www.bauhaus.se/konstruktionsplywood-cpc-7mm.html#full-description
Vågorna mellan plankorna torde den bära upp utan bekymmer och där det är lägre kan man ju palla upp med papp som nämnts tidigare. Jag har undersökt golvet lite till och jag tror hela golvet är för vågigt för att det ska fungera bra med lumppapp. Det fungerar säker bra om det är en utdragen svacka men slätt i övrigt. Spackling återstår men något bär emot att spackla golvet. Jag har pratat med en person på Beijer som i sin tur pratade med spackeltillverkaren som tipsade om ett gipsspackel. Förmodligen dyrt och med en dyr primer plus att jag är lite rädd att misslyckas. Har i och för sig flytspacklat ett golv med bra resultat men ändå.
/Mats
Vågorna mellan plankorna torde den bära upp utan bekymmer och där det är lägre kan man ju palla upp med papp som nämnts tidigare. Jag har undersökt golvet lite till och jag tror hela golvet är för vågigt för att det ska fungera bra med lumppapp. Det fungerar säker bra om det är en utdragen svacka men slätt i övrigt. Spackling återstår men något bär emot att spackla golvet. Jag har pratat med en person på Beijer som i sin tur pratade med spackeltillverkaren som tipsade om ett gipsspackel. Förmodligen dyrt och med en dyr primer plus att jag är lite rädd att misslyckas. Har i och för sig flytspacklat ett golv med bra resultat men ändå.
/Mats
Om du räknar på vad det kostar med diverse material för att jämna till ett besvärligt golv så blir det inte mycket dyrare att riva upp det gamla och justera på bjälklag och sedan på med nytt golv. Speciellt som ditt inte var så stort utan var väl 2 m brett, men inget om längd men utifrån bredden kan det inte vara så långt.
Du kan då välja att lägga golvspån och sedan flytande golv, men du kan även lägga ett golv direkt på bjälklaget.
Och i ett 100-årigt hus om rummet ligger mot yttervägg kontrollera isolering och golvdrag.
Du kan då välja att lägga golvspån och sedan flytande golv, men du kan även lägga ett golv direkt på bjälklaget.
Och i ett 100-årigt hus om rummet ligger mot yttervägg kontrollera isolering och golvdrag.
Det är alldeles för mycket jobb... säger hon som inte behöver göra det Jo jag skulle nog helst vilja göra så och dessutom plussa på med regelar så att det blir cc 600 på endera ledden. Nu är det cc 1000. Jag ska återuppta förhandlingarna vid något tillfälle. Och som sagt så är rummet litet, 2x3 meter ungefär. Det som talar emot är att det står en fastskruvad garderob i rummet. Sedan vet man ju inte riktigt hur det ser ut under i ett 20-talshus. Men förmodligen är det inte mer än en dags jobb med ett plant och knarrfritt golv som resultat.
Om man skulle riva upp golvet antar jag att det är enklast att skruva fast nya åsar på sidan av dom gamla som förhoppningsvis inte är allt för vridna och sneda. Frågan är då vad som är lämplig dimension på reglarna man skruvar dit. Det känns ju inte som om dom behöver vara särskilt kraftiga då det är golvåsen som bär upp vikten. Samtidigt ska det ju vara något att skruva golvet i.
Sedan om jag vill minska avståndet mellan åsarna är det då möjligt att göra det genom att kortla mellan åsarna och då se till att det blir cc 600 så skivorna passar. Om man lägger nya åsar åt samma håll som dom gamla blir det kanske svårt att få till cc 600 på ett bra sätt. Eller kan man skarva ex. spånskiva fritt mellan åsarna? Såg det på en instruktionsfilm men tycker det verkar svajigt.
/Mats
Om man skulle riva upp golvet antar jag att det är enklast att skruva fast nya åsar på sidan av dom gamla som förhoppningsvis inte är allt för vridna och sneda. Frågan är då vad som är lämplig dimension på reglarna man skruvar dit. Det känns ju inte som om dom behöver vara särskilt kraftiga då det är golvåsen som bär upp vikten. Samtidigt ska det ju vara något att skruva golvet i.
Sedan om jag vill minska avståndet mellan åsarna är det då möjligt att göra det genom att kortla mellan åsarna och då se till att det blir cc 600 så skivorna passar. Om man lägger nya åsar åt samma håll som dom gamla blir det kanske svårt att få till cc 600 på ett bra sätt. Eller kan man skarva ex. spånskiva fritt mellan åsarna? Såg det på en instruktionsfilm men tycker det verkar svajigt.
/Mats