Hej, Ska renovera köket och vill sätta in 3-fas så vi kan få en riktig induktionshäll. Nu har vi gas & vi hatar det. Ugnen har 1 fas 16A och är nu den enda storbrukaren, om jag fattar rätt. Frågan om 3-fas är framdraget till säkringsskåpet i lägenheten? Se bilder (säkringsskåpet, elmätare, huvudsäkring(?). Vill inte ringa hit en elektriker bara för att kolla om vi kan ta in 3fas, om det är onödigt...

Vid elmätaren sitter 1st 25A säkring, men plats för 3st.

som jag ser det är 3 kablar framdragna till brytaren i lägenheten. Är det L1 L2 L3?

Kan man med säkerhet säga att det finns 3-fas till lägenheten utan att en elektriker kommer hit? 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bilderna syns inte, men på din beskrivning så låter det som att du bara har en fas till lgh.
 
blev något fel med bildera, ska synas nu
 
Försök lägga upp bilderna igen – mycket, mycket enklare då.
 
Jag tycker det ser ut som att det finns 3 faser dragna till lägenheten men att i centralen är bara en av dessa inkopplad, det förklarar varför det bara sitter en huvudsäkring dessutom.

Edit: Om detta nu kopplas om, givetvis av elektriker, så måste det anmälas till leverantören att du kör på 3fas = Högre nätavgifter.
Se även till att säkra ned från din 25 amp till kanske 3x16 då 3x25 bara blir onödigt dyrt i en lägenhet och något du aldrig kommer att använda fullt ut.

Jag skulle även passa på att byta till en normcentral med JFB när jag ändå var i farten...
 
Redigerat:
Jag håller med slacker, det ser ut som att matningen är förberedd för trefas. Det är dock bara en fas som används.

Antar att det är en bostadsrätt? Hör med föreningen först, detta är ändå inget du kan göra utan godkännande därifrån.
 
Ok, så det betyder att det är 3-fas fram till lägenheten? Med säkerhet?

Jag tänker inte koppla något själv men har tänkt sätta upp en ny vägg där jag vill ha hällen/ugnen. I vilket skede borde man ta in elektriker? Är inte ovan med att snickra osv, har hjälpt farsan för ett antal år sedan med liknande byggnation. Han kunde dra el, men han kan dessvärre inte hjälpa till längre
 
Föreningen kunde inte svara på om jag hade 3-fas in i lägenheten. Dom trodde det... Men kunde/visste inte med all säkerhet. Dom var ok med att jag installerade 3-fas om det var framdraget. Andra i huset har redan det.
 
Cave skrev:
Ok, så det betyder att det är 3-fas fram till lägenheten? Med säkerhet?

Jag tänker inte koppla något själv men har tänkt sätta upp en ny vägg där jag vill ha hällen/ugnen. I vilket skede borde man ta in elektriker? Är inte ovan med att snickra osv, har hjälpt farsan för ett antal år sedan med liknande byggnation. Han kunde dra el, men han kan dessvärre inte hjälpa till längre
Jag skulle säga att det är med säkerhet.
Elektrikern skulle jag ta in redan tidigt bara för att förhindra problem och planera jobbet, du kan riva ut och bygga väggen men lämna gärna en sida öppen så han kan kliva in och montera slang/kabel och dosor innan du lockar igen. Även för att planera bytet av central - Det blir ju ett par timmar helt utan stret så det skadar inte att ha koll på när det blir.
Jobbet är inte super omfattande så att samla ihop allt och se till att elektrikern kan göra just allt på ett besök spar både tid och pengar.
 
Ta in elektriker innan du sätter igång med bygget och innan du beställer vitvaror. Det ser tveklöst ut som att det är trefas framdraget, vilket också styrks av att andra i föreningen har det, men helt säker kan man inte vara utan att se på plats.

Din mätare kommer med största sannolikhet behöva bytas. Detta görs normalt av elnätsbolaget och kontakten med dom sköts av elektrikern.

Vid nyinstallation krävs jordfelsbrytare. Formellt behöver du nog bara JFB för den nya matningen till spisen, men det vore väldigt dumt att inte skydda hela centralen. Det går att sätta en JFB i en liten kapsling brevid nuvarande central, men det är nog lika bra att byta hela centralen. Materialkostnaden blir inte speciellt hög och slutresultatet blir mycket snyggare (iaf i mina ögon).
 
Det här med mätarbytet betyder att du behöver en faktisk elfirma som gör jobbet åt dig, det räcker inte med någon kompis kompis som fixar det på fritiden.
 
Hur kollar elektrikern att det är 3-fas in i lägenheten?
Jag har tänkt att elektrikern ska få byta ut skåpet och Sätta in JFB.
 
Gissningsvis kollar han det med en multimeter.
 
mexitegel skrev:
Gissningsvis kollar han det med en multimeter.
Genom att koppla på de "misstänkta" faserna? dvs sättar in säkringar i de tomma platserna? (tänkter givetvis inte göra det själv...)
 
tommib
Nej, inte genom att stoppa in säkringar i de "misstänkta" faserna. Genom att mäta mellan faserna, i passdelarna. Och genom att prata med nätbolaget.

Sluta tramsa, detta är ett väldigt olämpligt hempul och du kommer ändå inte kunna slutföra det själv eftersom mätaren måste bytas (det är en enfasmätare). Detta gör en behörig elektriker. Det är inte på något sätt säkert eller ens troligt att de två saknade faserna är kopplade förbi mätaren. Däremot ser det som andra påpekat ut som att matningen är förberedd för att du ska kunna byta till trefas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.