Behöver lite idéer och inspiration till hur jag ska lösa omtapetseringen i trappnedgången till källaren. Dels når jag ju inte att riva ner de gamla tapeterna eftersom det är högt till taket, och ställa en stege i trappen (svängd) blir svårt. Ett förslag jag fått är att slå upp en balk på väggen till vänster och lägga brädor mellan denna och lilla golvbiten som syns nere i högra hörnet. Men vänstra väggen är murstock så det känns overkill att börjar borra och plugga för att få upp balken. Och hur gör jag sen när de nya tapeterna ska upp? Då är ju balken ivägen. Tips mottages tacksamt.
Nästa fundering är ifall det räcker att riva bort de gamla tapeterna ner till lager 2 (spaltbar tapet) och spackla, måla sen tapetsera? I resten av rummet (kök) satt det säkert 4-5 lager gammal tapet så där har jag gått på med ångmaskin och/eller tapetloss för att få bort allt. Men det sitter som berget så jag slipper gärna det i trappen där det är svårt att komma åt dessutom. Här sitter också just bara 1 lager tapet så att spalta den är relativt lätt, bara man kommer åt.
Hur hade ni gjort?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bästa är väl att bygga en ställning. Använd 45x95 och bygg två "pallar" som vardera står på minst två trappsteg så att de blir riktigt stadiga och sedan lägger du plank eller en plywood skiva emellan som golv. Eventuell bör du fästa ihop pallarna med varandra med ett par reglar så att de blir riktigt stadiga.
 
Ja, att bygga nåt i stil med ett bord med olika långa ben som passar i trappan är väl det smidigaste? Tänk på att du måste komma emellan och under för att få upp hela våder. Själv passade jag på när vi bytte trappa och använde då bara stege. Det var spännande, längsta våden var 495 cm lång, stegen räckte inte riktigt, så jag fick ha den aningen ihopfälld för att nå...

tapet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
När jag fixade väggarna i vår trappa hemma byggde jag mig en egen "byggnadsställning" med ett par gamla lastpallar och några 45x95 reglar. Inget som Arbetsmiljöverket gillar men det fungerade för mig. Slapp skruva något i väggarna. Har betongbjälklag så det var skönt att slippa proppa fast något där.

Sedan behöver du inte få bort all tapet. Beror såklart lite på vad du skall sätta upp för tapet. Vissa är tunna och då är det noga med underarbetet. Jag brukar ta bort det som sitter löst och sedan måla med billig väggfärg typ Rusta och sedan spackla på det.

Var försiktig så att det inte sker en olycka! :)
 
Tack för era svar! Har skissat på en liten ställning och så det blir inhandling av virke imorgon :) och vad skönt att höra att jag kan lämna lite tapet, det underlättar!
 
Anna_H skrev:
Ja, att bygga nåt i stil med ett bord med olika långa ben som passar i trappan är väl det smidigaste? Tänk på att du måste komma emellan och under för att få upp hela våder. Själv passade jag på när vi bytte trappa och använde då bara stege. Det var spännande, längsta våden var 495 cm lång, stegen räckte inte riktigt, så jag fick ha den aningen ihopfälld för att nå...

[bild]
Alla experter på arbetsmiljöverket fick just akut migrän och var tvungna att gå och lägga sig ett tag, efter att ha sett den bilden!

;)

(Ja, jag har gjort lika illa och värre själv. Men man blir inget yngre heller, så det är nog dags att sluta snart...)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag tycker jag utmanar ödet ibland, men det där hade jag inte ens kommit på tanken på. Det var nästan så jag fick gå och vila ett tag och jag jobbar inte på arbetsmiljöverket :D
 
Vad som inte syns (avsiktligt fotogrepp förståss) är att vänstra "stegbenet" faktiskt går emot golvet på övervåningen, det är därför jag kan hålla emot med benet mot väggen. Håller med om att det ser heltokigt ut, men det gällde ju bara två våder. Då var det värre för maken som har svindel, eftersom vardagsrummet och sovrummet är på övervåningen och vi var utan trappa i 5 dygn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.