Jag undrar vilka begagnade vedpannor man kan installera utan att få problem i efterhand med skorstensfejaren.

Läget är nu att jag har ett litet hus med el-element, har ett stort välisolerat garage som jag bara värmer när behov finns (avfuktare går dock ofta i garaget), eftersom jag eldar flitigt i en (tyvärr ej optimalt) byggd kakelugn så förbrukar jag bara ca 10.000 kw/h.

Känns lite som att man förr eller senare ändå måste ta tag i detta med vattenburen värme, får man bara till pannhus, skorsten, panna, ack-tank, kulvert och några element i första läget, så kan man ju sedan bygga ut systemet lite i taget, t.ex med mer ack-volym, solfångare, kulvert till aerotemper i garaget, kulvert till planerat framtida ytterligare garage, bättre panna e.t.c, e.t.c

Men eftersom det inte finns några, varken stora eller snabba pengar att hämta hem så är ju planen att hålla det ganska "budget" med begagnade saker och mycket eget arbete.

Funderade ett tag på att installera en luft till luft värmepump.........idealisk för sådana som jag, men då sitter man ju ändå ganska "låst" i situationen.

Funderar nu på detta med panna, visst vore det fint med en ny Orlan för ca 17.000 kr, men om man hittar en begagnad keramisk panna från 90-talet för bara några tusen så skulle det onekligen kännas bättre just nu  ;)

Frågan är alltså vad sotare godkänner för slags pannor i en nybyggd anläggning ?

Är ni fler med liknande funderingar så fyll gärna på med frågor i tråden  :)
 
Lyfter lite försiktigt  :-/

Tycker själv inte om sk. "lyft", varken på kärringar eller i forumstrådar, detta får bli ett undantag  :-[
 
Bor du utanför tätbebyggt område brukar allt gå att installera, innanför krävs dock en miljögodkänd panna. Hur det är ställt med miljösamvetet och vad du eldar med är dock upp till dig...


Pannor, pelletsbrännare och kaminer provade vid SP som uppfyller gällande utsläppskrav enligt Boverkets byggregler BFS 1993:57 för villauppvärmning.

Produkter märkta med TG är typgodkända produkter. Förutom att klara utsläppskraven så är dessa dessutom provade ur säkerhetssynpunkt.

http://www.sp.se/energy/certprod/pannor/pann_resultat.asp
 
Tack för en bra länk, tidigare nämnda Orlan t.ex fanns ju dock inte med.

...sen när man läser på Polimex´s sida står:

"Orlan" pannor har TUV certifikat, vilket bekräftar deras miljövänlighet och är godkända för användning i alla EU länder. Tester genomfördes av TUV Nord Anlagentechnik i Hamburg Tyskland och visar att pannor uppfyller krav enlig SS-EN303-5 klass 3.

Lite konstigt att den inte testats i sverige  :-/
 
Haagbard skrev:
Tack för en bra länk, tidigare nämnda Orlan t.ex fanns ju dock inte med.

...sen när man läser på Polimex´s sida står:

"Orlan" pannor har TUV certifikat, vilket bekräftar deras miljövänlighet och är godkända för användning i alla EU länder. Tester genomfördes av TUV Nord Anlagentechnik i Hamburg Tyskland och visar att pannor uppfyller krav enlig SS-EN303-5 klass 3.

Lite konstigt att den inte testats i sverige  :-/
betyder inte SS Svensk Standard? Kolla om det är samma standard som SP använder och vad den säger ....
gaia
 
gaia skrev:
betyder inte SS Svensk Standard? Kolla om det är samma standard som SP använder och vad den säger ....
gaia
Jodå SS står för Svensk Standard men den standard som åberopades var en SS-EN standard.

EN står för en eu standard och SS-EN betyder att den är anpassad/godkänd i sverige, i praktiken så är oftast första bladet på svenska resten är den engelska standarden rätt upp och ned, ibland är de översatta och då kommer först den engelska sida och därefter en svensk översättning av densamma dvs varannan engelsk och varannan svensk.
 
Haagbard:

Satte in en Orlan 25 med alla "tillbehör" förra året.
Inga problem med sotare eller kommun. :D
Undrar Du något eller vill "besiktiga", släng ett P.M.

/Linus
 
Tack för erbjudandet, lär väl ändå besikta garaget vad det lider.......har ju ryktesvägen  hört att du lejde in proffs till gjutningen, främst vibratorföraren   :)

Ja vi får se vad det dyker upp på begagnatmarknaden, hittar man inget bra så känns ju Orlan som ett bra val.

Men det är ingen brådska, har ju inte ens bestämt var pannhuset ska stå  ;)

Förresten, hur mycket ack-volym har du, och hur mycket måste du elda för att fylla denna ?
 
En tändbrasa samt ett fullt inlägg halvmeters värmer till 80-85 grader.
När min sambo hade eldat hade vi 94 i botten på tanken...
Problem med styrningen i Orlan? Que?

Har 2x Rinkabytanken 500L. Räcker bra, men är det isbjörnar ute så brukar jag skicka in ett lass ved till. Vad gäller isoleringen i vårat hus så kan det beskrivas med: Vi behöver inte skotta taket på vintern... :(

En liten historia:

Köpte huset och flyttade in dagen före julafton 02. Eftersom vi skulle vara borta över helgen och midvinterkyla var utlovat så vred jag upp ett "hack" på den rostiga shunten. Oljeeldat med Exonompanna årgång -64.
När jag kom hem igen på Annandagen visade termometern på -22. Jag fick skotta mig in på gården och "Snön lyste vit på taken"
Dock inte på mitt tak :surprised:
Väl inne i hallen visade innetermometern på behagliga 38 grader.
Huset hade feber och pannan brann konstant... God Jul, Va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.