Hej!

Är i behov av lite input här. Jag har sökt i forumet och på nätet men ej hittat just denna frågeställning tyvärr. Jag funderar på att dra golvvärme på övervåningen i nybyggt hus. Jag har valt alternativet gles (21x120mm gles med 30 mm mellanrum) men jag tänker inte ge mig på att bryta upp befintligt golvspån bara för att få ner glesen i bjälklaget utan jag lägger glesen direkt på golvspånet. Det jag funderar mest på är egentligen om detta är ett gångbart alternativ och om så är fallet kommer jag att behöva lägga golvgips (12,5mm) ovanpå glesen trots att det hela vilar på bärande golv? Övergolvet kommer bestå av 8 alt. 10 mm laminat.
Att slippa skivmaterial mellan gles/rör och övergolv vore riktigt skönt både ur arbets- och kostnadssynpunkt då det gäller 100 kvm.

Förutsättningarna är som följer:

22mm golvskiva
300 masonitbalk s.600
300 glasull
Diffspärr
28x70 gles
12mm vitfolierad gipsskiva

Tack på förhand.
 
Oavsett spånskivan eller inte så kan du skippa gipsen.
 
huggan skrev:
Oavsett spånskivan eller inte så kan du skippa gipsen.
Låter ju lovande men du ursäkta min okunnighet då jag ber om en förklaring till vad det är som gör att jag kan skippa gipsen?
 
Nja, tunna laminat är ju inte självbärande och gles/slang är inte ett plant underlag. Tror det är rätt stor risk för att det blir ett knarrande golv.
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Funderade på samma sak för några år sedan och hade ungefär samma ytor, dock skulle jag ha 14mm parkett. Efter att ha läst på så valde jag att lägga golvgips på plåtarna och det ångrar jag inte det minsta. I ditt fall när du inte ens ska ha parkett så tycker åtminstone jag att du ska köra på gips.

Edit. Det är ju på en övervåning så då är det extra bra med gipset då det dämpar ljud också.
 
Redigerat:
Bob_the_builder
Jag vågar påstå att 8 mm laminatgolv inte klarar av de hålrum som glesen bildar mellan bräderna och vid slangens vändzoner. Lägg gips eller byt till en beläggning på minst 14 mm (bräder eller parkett),
 
22 mm klarar spännvidd på 555 mm, ni menar alltså att 8 mm inte klarar en spännvidd på 30 mm?

Vi vet att 8 mm är godkänt för spännvidd på 20 mm eftersom dom urfrästa spånskivorna finns för 20 mm slang.
 
Redigerat:
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Att ett 10 mm laminatgolv inte skulle kunna ta bära över 30 mm mellanrum har jag svårt att tro. Dock blir det antagligen ett annat ljud i skällan vad gäller vändzonerna. Och som mexitegel skrev... knarrande golv är väl en överhängande risk. Bleh, får gott köra med golvgips mellan.
På tal om golvgips. Skruvas eller limmas det mot glesen?
 
Bob_the_builder
Du ska ju ha plåt där, så den skruvas bara.
 
huggan skrev:
Oavsett spånskivan eller inte så kan du skippa gipsen.
Känns det inte lite svajigt att gå på 21x120 brädor som ligger på stöd s600? ;)
 
I detta fallet kommer glesen ligga på en 22 mm golvspånskiva. Så det kommer nog inte bli svajigt.
 
-RB- skrev:
I detta fallet kommer glesen ligga på en 22 mm golvspånskiva. Så det kommer nog inte bli svajigt.
Kan ju finnas en anledning att min text stod efter ett citat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.