Var bor du?
 
Hej,
Du skriver litet träd.
Syrén på stam, eller kanske snöboll på stam. Båda är små och blommar med härliga blommor. 50cm stam + 50cm krona.
Jättefina tycker jag.

// Fia
 
Ja du, det var inte lätt det här. Lite i mörkaste laget tror jag. Det finns ju några små träd som tål halvskugga; t.ex. Japansk gyllenlönn Acer shirasawanum ´Aureum´(som jag tror du menade) 1-2 m, Dvärgsyren på stam Syringa meyeri ´Palibin´ 1-2 m, Klotnaverlönn Acer campestre ´Nanum´ 2-3 m, Pärlhagtorn Crataegus x mordensis ´Toba´ 4-5 m.

Ett högre träd får ju mer sol på sig än ett som inte når över planket. Om du ändå vill prova med japansk gyllenlönn eller kanske dvärgsyren kan du ju plantera i ett stort flyttbart kärl. Dvärgsyrenen kan stå ute i kruka under vintern om den är isolerad med exempelvis plasttäckta löv. Lönnen är tyvärr inte lika härdig. På så sätt kan du ju flytta trädet till någon annan plats om det inte trivs.

En annan tanke skulle kunna vara att plantera en klätterhortensia mot planket. Den blommar med vita blommor i juni/juli men är fin året runt tycker jag. /Karin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.